Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk, fraktmetode

ellaro

Medlem
Vi vil gjerne kunne tilby gratis frakt av varene vi selger i nettbutikken, men problemet er at vår dropship leverandør kan ikke gi oss noen sporingsinformasjon for den fraktmetoden. Kan vi i fraktbeskrivelsen skrive at dersom man velger denne fraktmetoden så er det på kjøpers risiko? Har vi noen ryggdekning juridisk for dette?

Alternativet er å droppe den fraktmetoden noe vi synes vil være synd og kun gå for DHL hjem på døren med en standard 99 NOK, er redd vi mister noen småsalg dersom vi kun har dette alternativet.

Vi kan selvsagt også ikke si noe om at dette er på kjøpers risiko, men ta den risken selv. Er bare redd dette vil føre til en masse svindel og bedrag.

Noen synspunkter?
 

hansson

Langveisfarende
NB skrev denne meldingen uten å ha sett det siste svaret over her.

Privatkunder: Ikke mulig. Bedrifter: Mulig.

Det er flere paragrafer i Forbrukerkjøpsloven som understøtter dette, blant annet:

§ 14. Risikoens overgang
Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7.

(§ 7 sier at leveringen finner sted i det forbrukeren mottar varen.)

§ 21. Rett til oppfyllelse
Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.
Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
 

Moderne

Medlem
Hvis det dreier seg om småpenger, så er det vel mest lønnsomt og sende det uten sporing og heller innberegne noen få kroner i tab. Det skjer vel ikke mange ganger at pakker forsvinner fra posten. Det finns sikkert en statistikk på det. Så da finner du ut hva som er mest lønnsom, å miste kunder pga dyr frakt eller av og til miste varen.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis det dreier seg om småpenger, så er det vel mest lønnsomt og sende det uten sporing og heller innberegne noen få kroner i tab. Det skjer vel ikke mange ganger at pakker forsvinner fra posten. Det finns sikkert en statistikk på det. Så da finner du ut hva som er mest lønnsom, å miste kunder pga dyr frakt eller av og til miste varen.

Dette er en bra innfallsvinkel hvis man selger varer med god fortjeneste. Man kan se for seg et slikt scenario:
- Kunden bestiller, du sender, kunden sier han ikke har mottatt varen
- Du sender ny vare med sporing

Har du nok fortjeneste på varen så taper du ikke penger.
 
Topp