Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk konvertering

jagarock

Information Research & Analytics
Noen andre som driver nettbutikk her med vanlig materielt småtteri? klær, klokker, tilbehør til telefoner, gadgets osv? Vil gjerne sammenligne konverteringsrate. Jeg har ca. 4% i konverteringsrate, noe jeg syns er sykt lavt. Var egentlig bare tilfeldig jeg fant det ut, tjener greit nok som det er, men i et kjedsomt øyeblikk mekka jeg et script for å finne konverteringsraten da. Skal begynne med A-B-testing som pokker, for 4% er jeg IKKE fornøyd med.

Men samtidig veit jeg ikke hva som er VANLIG konvertering for _norske_ nettbutikker som selger sånt? Jeg vet at verdens beste nettbutikker (som alle er utenlandske) ligger oppi 20-30% konvertering, mest blomsterbutikker men lell.
 

jagarock

Information Research & Analytics
Top 10 Converting Websites | SeeWhy | Boost website conversion with real-time abandonment remarketing

"On average websites, only 2%-3% of visitors convert into sales.
Top online retailers like Amazon.com and ProFlowers achieve conversion rates as high as 45%."

shit, så ille trodde jeg ikke det var.
her er det mye å lære ser jeg! a og b testing incoming. dette kan jo bli gøy.

har en lur plan allerede for en a-b test. hver uke kan jeg kjøre et script som velger ut tja, 40% av produktene og markerer dem for "tilbud". however, det er ikke et virkelig tilbud. hvis originalprisen på varen var 119,- , kan jeg her vise at originalprisen var fks 169,-, slik at det gis INNTRYKK av at varen er på tilbud. så viser jeg bare dette til 50% av innkommende ip'er (lagres så det vises konstant fra samme ip selvfølgelig) og vips har jeg en AB test jeg er RIMELIG sikker på kommer til øke conversion..

jeg tok en titt på de fleste av de sidene som har heftigst conversionrate, det var MYE rabatter (eller kanskje, "rabatter"?) og "2 for 1" tilbud ute og gikk, så ser ut som det er en viktig greie. en av de sidene med 30% conversion hadde jo rabatt på ALLE varer, det så jo egentlig litt teit ut, men hvis det funker så herregud..

etisk riktig å gi inntrykk av at en vare er på tilbud? nei.
kan noen ta meg for det? nei. amazon.com har gjort pris-testing de også leste jeg.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Du tenker litt feil Jaga.

Se for deg følgende 2 scenario:

1. Du skal kjøpe den siste boka til Jo Nesbø, og har handlet tidligere hos Bokkilden. Du skriver bokkilden.no i adressfeltet på nettleseren, og bestiller boka direkte.

2. Du leser en nyhetsartikkel på VG nett. Der ser du en annonse for den nye boka til Jo Nesbø. Nysgjerring som du er klikker du på banneret for å lese mer om boka.

En nettbutikk som har brorparten av trafikken sin fra kunder som i scenario 1 vil ha en veldig høy konverteringsgrad. Har du stort sett trafikk som butikken i scenario 2 (bannerannonser, seo, lenker fra blogger/facebook osv.), vil du garantert ha lavere konverteringsgrad. Det betyr ikke nødvendigvis at den butikken gjør noe galt.

Skjønner du forskjellen?
 

jagarock

Information Research & Analytics
absolutt. lest endel flere artikler om emnet iløpet av natta.
disse høykonverteringsbutikkene er visst noen jævler på kundeoppfølging og får de dermed som kunder neste gang også de skal handle lignende greier, så da stiger den konverteringen ganske heftig.

noe å tenke på det, å dulle med kunden etter kjøpet så de kommer tilbake..

har lagt noen slagplaner for ab-testing med rabatter osv, men tar vel et par uker før resultatet er på plass.
 

jagarock

Information Research & Analytics
går ikke så sykt fort framover her, men har nå endelig fått laga ferdig systemet mitt for å teste forskjellig på forskjellige IP adresser.

jeg tester kun en forandring pr IP i førsteomgang. deler inn alle kunder i forskjellige grupper som får hver sin forandring. forandringen skjer over alle mine nettbutikker.

her er noe av det jeg tester:
* farge på prisen
* popuploader for paypal (som sier "du blir overført til paypal" og en snurr.gif)
* kjøpeknapp
* rabattbilde på produktet, selv om det ikke er noen rabatt. (-20% stjernebilde layer over produktbildet, og viser en fiktiv "førpris")
* telefonnummer i header

og flere ting å teste skal det bli. hvis noen vet om noe mer smarte saker jeg kan teste, så si ifra! jeg tror dette kan bli veldig interessante tall ganske kjapt. har rundt 1000 besøkende pr dag.
 

jagarock

Information Research & Analytics
hm tja det er mulig.
men jeg er mer interessert i å se resultatene av dette enn å kansellere det bare pga av en mikroskopisk sjanse for å få en smekk på lanken av forbrukerombudet.

gir det resultater sender jeg ut det samme til alle, da blir det jo bare etisk tvilsomt for megselv og ikke noe som kan slå's ned på. førprisen kan jeg ha hatt i 1 sekund i databasen.
 

n0stra

Medlem
Det er ikke "mulig" - det er reelt. Du må bevise at du har solgt en vare til orginal pris for å kunne forsvare å kalle det tilbud, dette må gjøres ved å fremvise en mengde kvitteringer som de kan følge opp. Dette er hovedfokuset til konkurransetilsynet og har vært det i flere år. Du trenger kun en klage fra noen for å havne i klisteret.

Vil heller anbefale deg å gjøre reelle prisendringer, det fungerer totalt bedre også siden kunder som oppfatter at de bare trenger å vente litt så kommer noe på tilbud vil gjøre nettopp det.

Selv har jeg hatt god erfaring med å følge opp kunder med tidsbegrensede tilbud. Ha oversikt over de som ikke har handlet på en stund men handlet mye forrige gang. Sende med en kupong i pakken av type "10-15 % rabatt på neste ordre om du kjøper innen x antall dager) eksempelvis.
 

jagarock

Information Research & Analytics
følger tipset til nostra jeg og fjernet det sånn i tilfelle.

testingen min har gitt resultater, og her er en litt overraskende sak jeg kan fortelle:

de to forskjellene jeg har testet som ga best konvertering, var kongeblå farge istedenfor orange på prisen, og å bytte ut en "Kjøp" knapp på produktsidene med en "Legg i handlekurv" knapp.
overraskelsen kommer her: når jeg laget en testgruppe som fikk begge disse endringene, falt konverteringen veldig og ble omtrent dårligst av alle mine testgrupper.

skulle jo tro at disse to sammen ble gull, men den gang ei.

en annen smått overraskende sak er at besøkende som kommer fra kelkoo konverterer best på grønn farge på prisen. jeg tenker da i mitt lille hode at det er fordi de er mer fokusert på den billigste prisen, og grønt er jo på en måte et symbol for en billig pris.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, tror nok det er lurt å droppe de "fiktive førprisene", husker det var endel om dette for noen år siden, mener det som var minimumskravet var at varen beviselig skulle ha vært tilgjengelig til førprisen for kundene i butikk i 3 uker, for at det skulle kunne kalles "tilbudspris", eller noe liknende. Nettopp fordi det hadde vært veldig mye misvisende og villedende bruk av "salgspriser". Hvis du tar inn en helt ny vare, en variant du ikke pleier å ha inne, kanskje et parti du har fått til spesielt god pris e.l. spesielt til et salg/en kampanje/et.c. kan du merke den med "partivare", "kampanjepris", "introduksjonspris" e.l. Greia er rett og slett at det må være tydelig hva det er :)
 

Mikkel79

Medlem
Vår test visste også at Legg i kurv vs Kjøp konverterte bedre.

Visste ikke om at Magento hadde innebygd A/B converting med Google Website Optimizer, så skal teste endel mere framover nå.
 
Topp