Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk selges

Steve Cash

Medlem
Det som jeg forstår av det selger sier er at han hadde et overskudd på 180597 i 2012 etter lønn som var på 134000. Det blir 310598 før lønn. Stemmer det Cleo?

Nei, overskuddet er kr 180 597, fordi privatuttak ikke kostnadsføres i et enkeltpersonforetak. Opplysningen om kr 134 000 er egentlig et blindspor, det betyr bare at penger er flyttet fra firmaets bankkonto til en privat bankkonto, og påvirker ikke resultatet. (Dette framkommer vel i og for seg av innlegg etter at Kluften skrev sitt innlegg, men jeg nevner det likevel.)

Hvis dette hadde vært et aksjeselskap, og det som er tatt ut til privat hadde vært ført som lønn hadde resultatet vært 180 597 - 134 000 = 46597 minus arbeidsgiveravgift, eventuelle feriepenger med videre, så da hadde det ikke vært så mye igjen.

Ellers er jeg enig med Kluften at å verdsette firmaet etter omsetning ikke gir så mye mening.

@flap: Å føre mot 2060/2061 eller deromkring er ikke bare for oversiktens skyld, tar en ut penger må en føre mot en konto for uttak av kontanter eller privat.
 

Cleo

New Member
Hadde ikke jeg tatt ut 134 000 så hadde overskuddet likevel vært på 180 000, og jeg skatter av 180 000.
 

Steve Cash

Medlem
Bare for å overtydeliggjøre, så skriver også jeg at Tonny Kluften, hansson og Cleo avgir riktig svar.

Så kan kan jo neste spørsmål bli noe sånt som ca. hvor mange timer er jobbet for å oppnå et resultat på kr 180 000? (Og fortsatt pirker vi egentlig i overflaten hvis målet er å finne ut hva dette firmaet er verdt.)
 
Topp