Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk som selger til hele verden

Status
Stengt for ytterligere svar.
Hei

Har lenge irritert meg over konkurransevridningen som skjer når norske selskap som selger software/elektroniske tjenester. I mitt tilfelle Ip-telefoni.

Er du utenlandsk aktør som selger en elektronisk tjeneste i Norge så slipper forbrukeren å betale 25% MVA på kjøpet.

Er usikker på om den norske aktøren må betale norsk MVA når varen blir solgt i utlandet. Må man det?

Hvordan kan man konkurrere mot aktører som har ca 25 % bedre marginer?

Dersom jeg starter et selskap i feks USA. Kan jeg selge tjenestene min i Norge uten MVA? Selv om jeg står registrert som eier? Kan godt være ærlig med myndighetene om mitt eierskap og verdier.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg er temmelig sikker at forretninger må betale 25% mva ved "import av tjenester", og det ville vært merkelig hvis forbrukere slipper det (her slår nok 200 kroner-grensen inn kanskje?). Det er nok svært begrenset i hvilken utenlandske tjenester jeg kunne vært interessert i, som forbruker (ingen rettigheter nemlig).

Hva slags varer og hva slags elektroniske tjenester er det du tenker på?
 

Britta

stoffdronning
Fjernleverte tjenester kjøpt via internett skal innrapporteres og kjøper skal betale mva (gjelder bedrifter).

Må bare blande meg inn her: Så lenge jeg er under 50tsd omsetning trenger jeg det vel ikke?
F.eks. jeg abonnerer en tjeneste som drift av noe som betales hver måned. Første året er jeg momsfri pga 50tsd og andre året skal jeg betale moms når jeg overstiger grensen?

Hilsen, Britta - for tiden regnskapsforstyrret :eek:
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Som nevnte i en annen tråd kommer det lov nå 1 juli der utenlandske aktører skal betale 25 norsm moms på salg til norske kunder
 

HPF

Medlem
Er nok bare til å innse først som sist, rammevilkårene i Norge gjør det vanskelig å selge en del produkter og tjenester.

Noen næringer er beskyttet med tollmurer, andre næringer har "omvendt" tollmur (eller momsmur om du vil) som favoriserer utenlandske firmaer.

Jeg har nesten daglige forespørsler fra utlandet, men siden frakt og deklarasjon av mindre pakker fra Norge er så dyrt så har jeg innsett at Norge er ikke landet å drive den typen business fra.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror at noen av de største utenlandske aktører tar saken videre i rettsystemet: det er konsumenten som er ansvarlig for import, også når det gjelder ikke-fysiske ting som en itunes-sang.
Samtidig er det akkurat det som er så vanskelig, fordi norske aktører er pliktig å inndra momsen, som er også det TS stusser over, hvis jeg forstår ham rett :/

Britta: nei, jeg tror du må betale mva uansett (som du ville ha gjort hvis du hadde fått regning for en tjeneste fra et norsk selskap eller kjøper en varer i en norsk butikk), siden du heller ikke kan fortelle til de "hei, jeg er ikke registrert i mva-registeret så du kan ikke beregne og dra inn mva når du selger til meg"...
Les siste paragraf her: Merverdiavgiftsreformen - bemerkninger vedr. merverdiavgift ved innførsel - Tollvesenet
 

hansson

Langveisfarende
Pong: Den utenlandske selgeren selger per i dag ikke med mva inkludert, så det er Brittas ansvar å innrapportere kjøpet og betale momsen på etterskudd.

Hvis det blir en endring på dette vil momsinnbetalingen skje på kjøpstidspunktet, men hvordan skal da Arkitekt Bruno Bauer i Stuttgart levere mva-oppgave i Norge for å gi momsen tilbake til kongeriket Norge? Eller skal Amazon.com drive og sende mva-penger tilbake til Norge og rapportere om salgene sine? Jeg synes det forslaget høres fullstendig urealistisk ut, men hvem vet...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp