Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettkataloger+avtale, erfaring???

river

Medlem
Hei. Jeg har en nettbutikk og i helgen jobbet jeg litt med lenkebygging. I den sammenheng googlet jeg firmanavnet mitt som har samme navn som mitt domene, og da fant jeg at jeg var oppført i en rekke internettkataloger som nok da informasjonen sin fra Brønnøysund registeret. Det var bla:

nettkatalogen.no, sesam.no, finnalle, bedriftsoket.no osv osv

I disse katalogene var jeg ikke oppført med noe direkte link til min nettbutikk og jeg så at det var mulig å legge inn link, pluss legge inn 6 stk gratis søkeord(Dette var gratis). Dette gjorde jeg i samtlige av disse. Nå på tirsdag ble jeg nedringt av selger fra nettkatalogen.no som prøvde og selge meg en pakke med 100 søkeord som jeg kunne relatere til mine produkter. og Han viste meg at jeg kom opp med logo og link i bla nettkatalogen.no. Du kunne også gjøre søket i kvasir.no ved å velge en katalog der. For en slik avtale med 100 søkeord skulle de ha 12 000 spenn + mva for 6 måneder. I dag har de bla ringt fra sesam.no osv, sikkert samme opplegget.

Noen som har erfaring med å gå inn på en slik avtale? Gir den noe trafikk og ikke minst konverteringer til salg`?

Jeg vil helst styre unna, men om det kan gi salg så er jeg åpen for å prøve.

På forhånd takk for alle svar
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jeg vil helst styre unna

Gjør det du.
Jarle på norsk har tidligere skrevet en del om forskjellige kataloger.
Verdt å ta en titt på..også rekken av kommentarer på enkelte artikler.

Om du likevel er ute etter å bli listet i kataloger kan du jo ta en titt her Tjenester | Norske plugins .
Her blir du submittet til over 70 gratiskataloger for 495.-
Da blir det litt paradoksalt å betale et femsiffret beløp for å bli oppført i en katalog?

Selvsagt, all markedsføring vil over tid gi resultater, men når det gjelder kataloger har de vel ikke et rykte på seg for å gi så fryktelig bra ROI.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg anbefaler deg å styre unna alt slikt. Og 99% av svarene du får her vil nok sammenfalle med mitt.
Det jeg anbefaler derimot er å sørge for en oppføring i katalogen til startsiden.no, de kan du få en del besøkende fra. Finn din kategori og klikk på "tips oss" nederst på siden. Det er gratis og du blir ikke oppringt etterpå.
 

Fredrik

Medlem
Mitt tips er følgende:

Ingen katalog kan noensinne gi pengene tilbake. Styr langt unne betalte oppføringer. Gjør heller som picxx sier. Legg deg inn på gratis katalogene eller bestill hans tjeneste for kroner 495.-

Det er også riktig som Tonny sier at startsiden.no gir noe trafikk.
 

Altberger

Medlem
Mitt tips er følgende:

Ingen katalog kan noensinne gi pengene tilbake. Styr langt unne betalte oppføringer. Gjør heller som picxx sier. Legg deg inn på gratis katalogene eller bestill hans tjeneste for kroner 495.-

Det er også riktig som Tonny sier at startsiden.no gir noe trafikk.
De fleste kataloger er uforholdmessige dyre men at ingen katalog noen sinne har gitt pengene tilbake er direkte feil!

La oss si at du driver med sikring av næringsbygg.
da kan man kanskje anta at det å ligge som nr 1 eller nr 2 i Google, ABC Søk og Kvasir Frisøk på sikring av næringsbygg har en viss verdi?
I alle fall mer enn 2.950 eks mva pr år (ja.. litt reklame der)

Men å betale 10.000,- for synlighet i Nettkatalogen Firmasøk er waste of money!
Det som betyr noe er hvordan infosidene i katalogen er laget for å rangere sett i sammenheng med prisen for tjenesten.

ps; Om du driver lenkebygging er det MYE billigere å kjøpe deg bloggposter. Da får du lenker som betyr noe for din egen sites rangering i Google (som helt sikkert er målet ditt). Du finner masse snadder om blogging og hvordan skrive gode poster her på forumet.
Samt også det tilbudet fra Picxx for det er mange timers arbeid det er snakk om hvis du skal gjøre dette selv.
Ref startsiden gir den ca 10 % av alle mine henvisninger så ja... kom deg inn der!
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
De fleste kataloger er uforholdmessige dyre men at ingen katalog noen sinne har gitt pengene tilbake er direkte feil!

La oss si at du driver med sikring av næringsbygg.
da kan man kanskje anta at det å ligge som nr 1 eller nr 2 i Google, ABC Søk og Kvasir Frisøk på sikring av næringsbygg har en viss verdi?
I alle fall mer enn 2.950 eks mva pr år (ja.. litt reklame der)

Men å betale 10.000,- for synlighet i Nettkatalogen Firmasøk er waste of money!
Det som betyr noe er hvordan infosidene i katalogen er laget for å rangere sett i sammenheng med prisen for tjenesten.

Humm. I eksempelet du kommer med om "Sikring Av Næringsbygg" er i søkemotorer, og ikke i kataloger. En søkemotor er ikke det samme som en katalog..
 

Fredrik

Medlem
Enig Atle, jeg skjønte heller ikke noe av hva han skrev der. Men selvfølgelig er det slik at dersom du betaler penger for å ligge i en katalog så bør også katalogen gi besøkende. Hvilken katalog gjør det? Gulesider er det eneste jeg har litt tro på for noen enkelte bransjer. Bortsett fra de så er det bare scam hele gjengen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gulesider er det eneste jeg har litt tro på for noen enkelte bransjer. Bortsett fra de så er det bare scam hele gjengen.

Minner meg om da jeg fikk en telefon fra Gul.no, hvorpå selgeren svarte på mitt spørsmål om hvorfor jeg burde kjøpe en oppføring i katalogen at "ja, men du får jo en side på internett...."

Etter min oppfatning har 95% av alle kataloger i Norge smelt opp en page på nettet, ansatt gamle kjerringer i et call-center uten kompetanse og så solgt alt hva remmer og tøy kan holde. Styr unna, uansett pris.

PS! Fikk brev fra European City Guide, som sa at jeg kunne få en fin-fin oppføring i deres katalog (for usle 1000 EURO) bare jeg returnerte et skjema. Det skjemaet brant godt i peisen. Det er kaldt i Tromsø.
 

picxx

Well-Known Member
poenget var det at enkelte kataloger gir deg en type oppføring (da en egen side) som rangerer i søkerobotene.

Skjønte hvor du ville, men poenget her blir jo at om den siden rangerer bra i SERP's vil det jo være katalogen som rangerer, ikke du :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Problemet er når katalogene rangerer over din egen side. Og det er ikke morsomt. Men èn type kataloger er ikke dumme. Det er de som spesialiserer seg innen et emne. Man kan si at Oregano.no er en slik type katalog. Vi her på WF kommer faktisk til å lage en katalog som kun er åpen for firmaer og personer som jobber innen web.
Slike kataloger er nyttige fordi de er målrettede og faktisk skaffer trafikk og kunder til de som er med i dem. De er nyttige fordi de som er ute etter slike tjenester finner skikkelig informasjon og mye informasjon om tjenesteyterne. I slike kataloger gis tjenesteyterne mulighet til å presentere seg selv på en god og ordentlig måte med bilder osv.
Da snakker vi bra kataloger, men slike finnes det få av desverre, 99% av katalogene som ranker på Google lister bare opp navn og adresse og et gammelt telefonnummer.
 
Sist redigert:

Altberger

Medlem
Enig Atle, jeg skjønte heller ikke noe av hva han skrev der. Men selvfølgelig er det slik at dersom du betaler penger for å ligge i en katalog så bør også katalogen gi besøkende. Hvilken katalog gjør det? Gulesider er det eneste jeg har litt tro på for noen enkelte bransjer. Bortsett fra de så er det bare scam hele gjengen.

Synes dere er haster fram til vel kjappe konklusjoner her.
Riktig nok er jeg enig i at Gule Sider Internett gir litt trafikk men de har jo rykte på seg for å være veldig overpriset. Skal du kjøpe hos dem tror jeg du bør ha bra gevinst pr solgte enhet. Det å være synlig (man må jo stå tidlig) i Gule Sider Internett er svindyrt. Side 2 og 3 er bortkastet

derimot vet jeg om en annen katalog nevnt i tråden som "skygg unna", nemlig bedriftssoket.no
- Også dette er en bra katalog om målet til kunden er å få relevante treff og ut av det resultater for egen bedrift.

Se eksempel her

Denne oppføringen som kunden har kjøpt av bedriftssøket er jo ikke laget først og fremst med tanke på antall brukere av bedriftssøket.no - Katalogoppføringen (sikkert den dyreste de har) har laget for å rangere i roboter.

Taktekking ålesund (se eksempel på hvordan oppføringen rangerer i Google)

Det betyr at noen kataloger faktisk gir mer enn pengene tilbake! Men de aller fleste gjør ikke det. Nettkatalogen.no er en vits. Urelevante treff og du står sammen med en hel haug andre.
 
Sist redigert:

Altberger

Medlem
Problemet er når katalogene rangerer over din egen side. Og det er ikke morsomt. Men èn type kataloger er ikke dumme. Det er de som spesialiserer seg innen et emne. Man kan si at Oregano.no er en slik type katalog. Vi her på WF kommer faktisk til å lage en katalog som kun er åpen for firmaer og personer som jobber innen web.
Slike kataloger er nyttige fordi de er målrettede og faktisk skaffer trafikk og kunder til de som er med i dem. De er nyttige fordi de som er ute etter slike tjenester finner skikkelig informasjon og mye informasjon om tjenesteyterne. I slike kataloger gis tjenesteyterne mulighet til å presentere seg selv på en god og ordentlig måte med bilder osv.
Da snakker vi bra kataloger, men slike finnes det få av desverre, 99% av katalogene som ranker på Google lister bare opp navn og adresse og et gammelt telefonnummer.

Ja nisjekataloger er veien å gå. Og da må det selvsagt tilbys godt nisjeinnhold i tillegg til tradisjonelle katalogtjenester. Slik innhold gir også mye robottrafikk.
Gleder meg til katalogen for WF er oppe for der skal jeg inn :)
 
Skjønte hvor du ville, men poenget her blir jo at om den siden rangerer bra i SERP's vil det jo være katalogen som rangerer, ikke du

Slike er leie... Dessuten klikker jeg av vane, antar jeg, heller aldri inn på den type lenker (nettkatalogen og liknende) - uansett hva jeg er ute etter.

Men èn type kataloger er ikke dumme. Det er de som spesialiserer seg innen et emne. Man kan si at Oregano.no er en slik type katalog. Vi her på WF kommer faktisk til å lage en katalog som kun er åpen for firmaer og personer som jobber innen web.

Spennende! Hvor mye kommer slikt til å koste og når regner du med at det evt er klart? Kanskje burde hele Webforumet omorganiseres litt, litt mer som f.eks Sitepoint - at man da automatisk kommer til en mer normal forside - krydret med innhold - siste blogginnlegg - siste nyheter - oppføringer fra katalogen mm.

Gule sider og kvasir har jeg absolutt ingenting i mot, ei heller kataloger generelt, bare de gir mer tilbake enn du har betalt. Gulesider er kjent av alle og det er nok mange som bruker nettopp den siden når de skal lete etter en tjeneste, det være seg rørlegger eller et regnskapsfirma.

Kvasir er også ok etter min mening, først og fremst er det jo en søkemotor som nok mennesker bruker. Og betalte oppføringer fra katalogen kommer da øverst blant resultatene - riktignok skilt fra de organiske.

Startsiden er også nevnt her, den pluss alle andre gratiskataloger er jo selvsagt helt ok, det koster ingenting og kan gi kunder og besøkende.
 

picxx

Well-Known Member
Kvasir er også ok etter min mening, først og fremst er det jo en søkemotor som nok mennesker bruker. Og betalte oppføringer fra katalogen kommer da øverst blant resultatene - riktignok skilt fra de organiske.

Emnekatalogen i kvasir er gratis og etter min mening den beste gratise oppføringen du kan få på norsk. Jeg har fått et par sider godkjent der og trafikken og kvaliteten på denne er upåklagelig.
 
Topp