Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettstedet vokser...vil selge annonser

Mammamia

Medlem
Hei dere :)

Jeg er helt ny her inne, og jeg er fryktelig ny når det kommer til å selge annonseplass.
Kan noen komme med innspill til hva jeg kan ta betalt for annonseplasser?

Litt fakta:

Jeg driver en blogg. Den har vokst (og vokser hele tiden) og jeg ønsker nå å selge annonseplass.
Det er en nisjeblogg, og det er en bred nisje. Hoveddelen av de besøkende kommer til bloggen min fordi de er interessert i emnet/emnene jeg skriver om, det er altså ikke en generell blogg.
Den er norsk, og jeg har veldig få utenlandske lesere.


Gjennomsnittlig månedlig statistikk for siste halvår (feb-juni, Google Analytics):

* Unike besøkere/mnd = 10.469
* Besøk/mnd = 41.279
* Sidevisninger/mnd = 134.336

Statistikk for siste mnd, 20 juli - 19 aug:

Unike besøkere = 12.486
Besøk = 46.968
Sidevisninger = 149.784

Følgende annonseplasser kan bli aktuelle:

* Toppbanner, bredde 1000 px (ev. smalere og en mindre knapp ved siden av): vises på alle sider
* Sidebanner (høyre sidemeny), bredde 250px : vises på alle sider


Jeg er noe sikker på høydene på disse formater, men det tenker jeg at annonsører delvis må bestemme selv, og betale deretter.

Men, jeg aner virkelig ikke hva jeg kan ta betalt for denne annonseplassen!

Hvor finner jeg ev. seriøs info om annonsepriser, eller vil noen av dere være så snille å komme med innspill her?

Hilsen Mammamia
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Vil uansett anbefale å bruke standariserte annonsestørrelser, da det er enklere for noen å annonsere hos deg dersom de kan bruke en eksisterende annonse de har på et annet nettsted, kontra å lage en ny kun til din side.

Her finner du litt om de mest vanlige størrelsene og litt annet: IAB - Ad Unit Guidelines

For min del så har jeg en veldig smal nisje og ligger nå på ca 8000 unike besøk pr måned, totalt ca 15.000 besøk pr måned. Jeg tar nå 1600,- for en 728*90 annonse på toppen av siden min, på alle sider i én måned. Det er ingen som har protestert på denne prisen ennå, så vil nok tro at du vil kunne ta kanskje 2000-2500,- for tilsvarende annonse.

Jeg har bare "gjettet" meg frem til riktig pris og det er jo også noe som heter at den riktige prisen er den kundene dine er villige til å betale. ;)

Laget tilsvarende tråd for en stund siden, du kan jo kikke litt i den og se om du blir litt klokere.

https://www.webforumet.no/forum/generell-business/6766-hvordan-finner-man-riktig-annonsepris.html
 
Topp