Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nissan Leaf

Tonny Kluften

Administrator
Bilsalget i elektrisk sjokk | ABC Nyheter

Dette var de 10 mest populære bilmodellene i oktober:

1. VW Golf

2. Toyota Yaris

3. VW Passat

4. Toyota Prius

5. VW Tiguan

6. Ford Focus

7. Volvo V60

8. Toyota Avensis

9. Nissan Leaf

10. Volvo V70

Leafsalget går til værs og selv om det egentlig ikke er særlig til bil, liten osv, så kunne jeg tenkt meg å ha en slik som bil nr. 2.

Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor denne er populær i Norge, men ikke i andre land?
Er det f.eks. en spesiell reklame som vises i norge? Er det designet på bilen som tiltaler nordmenn eller hva?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg klarer ikke å skjønne folks (og statens) begeistring for elbiler av to årsaker:

1. Hvis alle på kloden kjørte elbil, hvor skulle vi fått all strømmen fra? Importert "skitten strøm" fra utlandet? Bruker du (gud forby) strøm som oppvarming i boligen er du djevelen selv, men om du bruker det til bilen - da er du snill mot naturen da.

2. Norge hadde gått konk pga. fallet i oljeinntekter. Da kunne vi bare klappa sammen alt som heter miljøvern, for da har vi har ikke råd lenger....
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nissan Leaf har hatt ganske stort trykk over tid på kampanjer. Vært flinke til å få folk inn i bilen og prøvekjøre den. Jeg har selv prøvekjørt den og den holder godt som både nr 1 og nr 2 bil til mange i byene i alle fall.
Bilen er behagelig å kjøre, passe stor, har en grei rekkevidde til å være el-bil og den ser faktisk ikke så verst ut heller.

At Nissan Leaf klatrer på listene kan vel kanskje ha noe med et eventuelt synkende salg av bensin- og dieselbiler?? (har ikke sjekket dette)
 

Øyvind

Medlem
Norge er jo usevanlig godt tilpasset el-bil sjåfører (forutsatt at bruksmønsteret tillater det. Her er jo rekkevidden et svinnende problem med stadig økende kapasitet) med lavere avgifter, gratis bompasseringer, gratis oppladning g parkernger i en del byer med mer.

Ingen grunn til å bekymre seg for manglende inntekter fra petroleum - statoil er allerede tungt inne i fremtidens energikilder (sheringham shoal for eksempel i england) og kommer til å posisjonere seg enda bedre i årene som kommer. Dersom alle i hele verden kjøpte seg el-bil i morgen ville det skapt en etterspørsel etter ren energi og teknologi. Det er det som skal til for at samfunnet utvikler seg i den retningen. Så lenge frbrukerne velger petroleumsbaserte fremkostmidler er det i hovedsak det vi vil bli tilbudt. (Rent brtsett fra litt fremtidsrettet tnkning og planleggling fra politisk hold.
 
Topp