Kjapp og trygg hosting for Wordpress

.no / .info eller .com .. et dilemma

allegretto

Medlem
Hei,
la oss si at jeg skal lage en infoside/forum/community for hundeeiere og allerede har registrert domenene hund.com og hund.info, i tillegg har jeg domenet dog.no
Desverre er domenet hund.no allerede tatt. Domenet eies av en konkurrent.

Hvilket domenet bør jeg velge for nettsiden? Aller helst ville jeg hatt domenet hund.no, men siden det er tatt må jeg velge en av de andre. Bør jeg velge dog.no siden det er norsk domene? eller hund.com (siden det har ordet hund i domenenavnet)? Det er viktig at nettsiden skal være best mulig søkbar i Google (SEO).. Hva med hund.info?

(PS! Domene ovenfor er kun ment som eksempler)
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor MÅ du ha ett norsk domene?
Er vel bare å bygge siden på hund.com det.
 

Christian

Medlem
En ting er SEO, en annen ting er jo av differensiering av merkenavn.
Hvis du skulle startet en nettavis, ville du kalt den for dagbladet.com?
 

allegretto

Medlem
Takk for svar Tonny og Christian.
Om jeg allerede eide domenen dog.no og hund.info, hvordan kunne jeg ha "utnyttet" dem til å gjørt livet best mulig for hund.com ? :)
Altså.. hvordan kan jeg benytte de to andre domenene for på best mulig måte øke treffbarheten til hund.com? Hjelper deg at jeg legger lenker til hund.info og dog.no opp mot hund.com? eller burde jeg enkelt og greit bare har redirecta domenene mot hund.com?

Jeg tenker at om jeg først eier domenene så bør jeg bruke dem for det de er verdt.
(domenene over er bare ment som eksempler og eies ikke av meg)

Christian, du har et godt poeng.. og der ligger noe av dilemma om jeg skal velge .no eller .com (eller kanskje .info?)
 

Ståle

Medlem
Takk for svar Tonny og Christian.
Om jeg allerede eide domenen dog.no og hund.info, hvordan kunne jeg ha "utnyttet" dem til å gjørt livet best mulig for hund.com ? :)
Altså.. hvordan kan jeg benytte de to andre domenene for på best mulig måte øke treffbarheten til hund.com? Hjelper deg at jeg legger lenker til hund.info og dog.no opp mot hund.com? eller burde jeg enkelt og greit bare har redirecta domenene mot hund.com?

Sett opp blogger, og skriv unike relevante poster om temaet, og link inn til undersider av hund.com.

En redirect har ingen verdi foruten evt type-in trafikk.
 

allegretto

Medlem
Takk, ja blogg eller innhold med relevant tema som linkes opp er nok tingen. Bare så synd at jeg er så elendig til å skrive og blogge :p hehe
 

kongen

kongemedlem
Tror jeg ville brukt dog.no.
hund.com/hund.info kunne du brukt til å fylle opp med 10-15 artikler (for SEO) og peke til dog.no.
Bruker du hund.com vil du indirekte sende mange av dine kunder til din konkurrent hund.no da mange vil taste inn hund.no i nettleseren fordi norske folk er vant til å taste .no automatisk.
 

allegretto

Medlem
Kongen: Ja, der ligger nettopp noe av problematikken... hund.no (eksempel) eies som sagt av en konkurrent, og for de som automatisk taster "hund" i nettleseren vil det nok medføre at mange vil kunne gå inn på hund.no i stedet for hund.com.
Bruker jeg derimot dog.no vil jeg slippe denne "indirekte" feiltastingen/videresending til min konkurrent.

Nå kunne jeg jo ha spurt om å få kjøpe domenet, men eier skal nok ha minst et 6-sifret beløp, og det kan jeg ikke ta meg råd til.
 

Epsilon

Medlem
Har du norsk IP på hund.com?
 

allegretto

Medlem
.com og .info - domenene er registrert hos name.com med dns-peker mot hostgator hvor jeg har webhotell.
.no-domenet er registrert gjennom Domeneshop og peker også mot hostgator

Så om jeg ikke tar feil har .com og .info - domenene mine altså ikke norsk ip? Bør jeg ha det? For å få norsk IP kan jeg endre registrar for de to domene til domeneshop?
 
Topp