Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen forslag om markedsføring av et amatørfotoforum?

eplebiten

Medlem
Ok. Jeg er i ferd med å bli ferdig med det nye prosjektet (etter noen måneders arbeid), og er ferd med å begynne innledningen av promoteringen. Idéen er at jeg skal forsøke å bruke 0 kroner i markedsføring for å skape en utfordring, og for å finne ut om det er mulig å markedsføre uten kostnader. (Man må jo alltids ha en utfordring å bryne seg på.)


Hittil har jeg kommet frem til at en av de beste alternativene vil være å ta direkte kontakt med fotoklubber, og jeg er selv medlem av en av de, for å få spredd ordet. I denne sammenhengen kommer jeg også til å kjøre en åpen betatesting for å forsikre meg at alt fungerer som det skal, noe jeg forsåvidt allerede vet, og for å få en viss aktivitet på forumet før det offisielt åpner.

Fotoklubben som jeg er medlem av vil også arrangere den kommende landssamlingen for NSFF, så denne vil være en glimrende anledning til å markedsføre forumet ved å mingle så mye som mulig. (Noe som også var noe av grunnlaget for at jeg fant ut at jeg kunne begynne forumet såpass tidlig.)

Ellers har jeg jo også kommentering på blogger, gjerne de som er relatert til foto, og generelt andre blogger/fora. Problemet her vil være at forum som Foto.no og tilsvarende vil nok ikke tillate dette, og jeg har forståelse for dette, og de vil nok heller ikke skrive om forumet mitt ettersom det vil bli oppfattet som en konkurrent.

Ellers vil jeg sende e-post til medlemmene i klubben min hvor jeg spør om hjelp til å få aktivitet mot at jeg gir klubben gratis webhotell, og jeg har i tillegg også laget nye nettsider for klubben som skal erstatte dagens sider.


Noen som har noen tips? Jeg er mottagelig for alt. :)
 

allegretto

Medlem
Bare en ting.. hvorfor trenger man egentlig flere forum innen samme tema? Eller for å si det på en annen måte, er det ikke best å samle mest mulig kunskap på ett sted, nemlig på foto.no?
 

eplebiten

Medlem
Fordi foto.no har en tendens til å skremme vekk mange nybegynnere. Jeg kjenner også flere som ikke trives på foto.no, og flere av de har nevnt at de føler at de ikke er helt velkommen dit fordi de ikke er gode nok.

Dette er god nok grunn for meg.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Mangfold har aldri vært galt, og jeg hilser et nytt fotoforum velkommen jeg, på lik linje med at dette forumet også bare er ett blant mange innenfor web.
Men, nå var det ikke forumets eksistens du ville diskutere her, men forslag til markedsføring.

Skal forsøke å komme med noen.

- lag noen "sticky" tråder med - "how-to..." som du kan linke til fra forskjellige steder
- artikkelmarkedsføring
- facebookpage
- youtube-channel
- flickr
- gjesteblogg hos noen fotorelaterte blogger hvor du tar opp et tema som også diskuteres på forumet

Detter er bare noen forslag. Forsøk å være kreativ.
 

eplebiten

Medlem
- lag noen "sticky" tråder med - "how-to..." som du kan linke til fra forskjellige steder
Allerede gjort, men i tillegg arbeider jeg også med en e-bok som er rettet mot de som har kjøpt sitt første kamera og som ønsker å ta bedre bilder.

- artikkelmarkedsføring
Kommer til å skrive noen artikler, men i tillegg arbeider jeg også med en nettside hvor man kan lære å fotografere.

- facebookpage
Allerede gjort, men den blir ikke så veldig oppdatert nå før lanseringen.

- youtube-channel
Kommer nok senere, men akkurat nå har jeg for mye å gjøre til at jeg kan begynne å skrive manuskript, planlegge, lyssette, filme, redigere, osv.

Er ikke noen stor tilhenger av flickr, men jeg vil vurdere flickr som en muligheten til å komme i kontakt med andre som er interessert i fotografi.

- gjesteblogg hos noen fotorelaterte blogger hvor du tar opp et tema som også diskuteres på forumet
Planlegger å gjøre det, men dette tror jeg passer bedre senere når det har blitt en del aktivitet på forumet.
 
Fordi foto.no har en tendens til å skremme vekk mange nybegynnere. Jeg kjenner også flere som ikke trives på foto.no, og flere av de har nevnt at de føler at de ikke er helt velkommen dit fordi de ikke er gode nok.

Kanksje litt sent ute, men...

Hvis dette er ett "kjent faktum", spill på dette. Ikke ved å nevne konkurrent negativt men ved å spille i det rommet du kan spille og der alle NYE potensielle trofaste brukere i fremtiden eksisterer - på amatørstadiet. Både på siden din og i din eksterne markedsføring.

Spenstig om du smeller sammen ett foto-nybegynner kurs igjennom en autoresponder som daglig linker til blogginnlegg/videoer der du forklarer basicen på ting som kameraet, lyssetting, redigering og hvordan tenke kreativt osv (folk blir trofaste og engasjerte når de opplever sann verdi og du trenger nok 40-50 av disse for å starte snøballen).

+ Play it smart: Sørg for å la informasjonen ha noen små hull og be personene stille evt spørsmål de måtte ha på forumet ditt. Gi enten bort kurs eller still som "krav" at deltaker må laste opp bilder i galleriet ditt for å motta, gjør dette til en spennende konkurranse der man f.eks skal "illustrere seg selv uten å ta bilde av seg selv" eller lignende. Utlys noen spesielle og litt mer viderekommende tips man mottar når man når 50 poster eller lignende.

Poenget er, folk er på forum for å snakke og utveksle ting med andre, er det få poster dekkes ikke dette behovet. Markedsfør derfor "ved siden av siden din" først, alltså på en måte der du ikke direkte ber folk komme til ett tomt forum. Men heller på en måte der du engasjerer til å fylle opp postmengden på en indirekte måte. Etterhvert som postcounten øker får du også større sjanse for at andre besøkende blir til medlemmer (+at ett godt kurs burde skape en "fast stamme" som møter dem) :)

Gi gjerne også ett eller annet incentiv for å verve andre (forumpoeng, utvidet lagringsplass, mulighet for å frontes med bildene sine osv)

And the ball (might) keep on rolling...

Lykke til :)
 
Sist redigert:
Topp