Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen med erfaring/anbefaling med utdanning innen webutvikling/design?

Soumipus

New Member
Hei folkens!

Helt ny her så litt usikker på om dette er riktig tråd å poste dette spm i, så hvis det ikke er det så vær så snill å fortell meg hvor jeg skal poste det for å få et ordentlig svar!

Men til spørsmålet:

Siste tiden har jeg blitt mer og mer interessert i webutvikling og webdesign, og nå som sommerferien har startet har jeg begynt å lære meg mer om f.eks. HTML o.l. Jeg har vel egentlig bestemt meg for at jeg har lyst til å bytte den utdanningslinjen jeg går nå og heller satse på webutvikling/design. I og med jeg går ut i permisjon i August i år får jeg da ikke startet eventuelle studier før Høsten 2016 igjen (heldigvis god tid til å bestemme meg og gå gjennom alternativene) i mellomtiden leker jeg meg med ulike nettsider og bøker fra biblioteket for å lære meg mer om dette. Det jeg kunne tenke meg til neste år er da å starte på et nettstudie slik at det går an å gå på skolen hjemmefra.

Hittil synes jeg denne utdanningen ser gankse grei ut:
http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/webdesign#emner

Er det noen som har erfaring fra denne utdanningen, eller vet noe om slike nettstudier. Er det bra/dårlig, burde jeg velge noe helt annet eller noe? Setter pris på alle synspunkter!
 

xdex

Medlem
Jeg kan ikke fortelle deg hva som er bra, eller dårlig, når det gjelder "utdanning" innen webdesign/utvikling. Hvor vidt dette blir tatt seriøst eller ikke, kan jeg heller ikke svare på. Men en ting er sikkert, slike studier er å kaste penger ut av vinduet, ofte fordi det bare er tull å måtte betale en hel haug med kroner for noe som både er gratis, og billigere andre steder. Utvikling, og teknologi vil uansett kreve at du har god engelsk forståelse, selv om det finnes noen få dårlige bøker på norsk. Hvis engelsk er ett problem (noe jeg tviler sterkt på) vil du få store utfordringer i tiden fremover. Problemet med slike "studier" er også at web er ferskvare, og det utvikler seg selv i en rekordfart. Det som var populært og trendy i 2012, er ikke lengre det vi kaller trendy. Missforstå meg rett, det grunnleggende er noe som er nødvendig uansett. Hvis du tenker at en slik studie vil gjøre det lettere for deg å skaffe jobb, må jeg skuffe deg. Til dags dato har jeg enda ikke opplevd bedrifter som tar skole mer seriøst enn resultat og kunnskap. Dersom du har noe å vise til (noe du må ha uansett, skole eller ei) vil det være dette som er ditt selling-point.

For å lære deg HTML/CSS og javascript kan du enkelt lese deg opp på dette her, http://www.w3schools.com/html men det finnes også andre gode betalte alternativer. Jeg bruker TeamTreeHouse (ref link) og er storfornøyd! Her får du først en video, som forklarer hvordan ting fungerer, hvor du etterpå må gjennom en quiz (spørsmål) for å så løse oppgaver (skrive kode). Da går du gjennom tre elementære måter og lære på, høre, lese, skrive. Du vil etterhvert få poeng, og "premier" som viser hvor dyktig du er, og hva du nettopp har lært deg. Her inne kan du lære utrolig mye mer enn bare html/css/js. Nettstedet fungrer også utrolig godt på nettbrett, hvis du vil slå ihjel 30-40minutter i sofaen.

Uansett, webDESIGN er noe annet enn å kode markup (html) og stiller andre krav. Det er umulig å bli god på noe, dersom du ikke er kreativ nok på dette området. Det blir som å utdanne seg som kunstner, uten å kunne gjøre noen form for kunst, hvordan skal du da kunne leve av det? Man kan sikkert bli bedre, men noen er bare født til å gjøre en god jobb, mens andre passer bedre til andre arbeidsoppgaver. Men dersom du er kreativ, har forståelse for form og farge, og hvordan web fungerer, er det bare å kjøre på. Men husk, "web-designere" som ikke kan noen form for html/css er ofte det største drittet man får, med umulige oppløsninger, dårlig struktur og null fatning av hvorfor ting blir gjort som det blir gjort. Har hatt store mareritt av folk som er gode på logoer, illustrasjoner og plakater, som plutselig skal lage ett web-design.

It's pixel perfect on my mac, but as soon as you try something else, you may be 1-2px off! *WARNING* and by the way, why is the design 2900px wide?


Du må uansett være forberedt på en lærekurve, som drar deg både opp og ned i ulike tilfeller. Når det gjelder bøker, har jeg ingenting å anbefale for HTML/CSS, da alt dette er såpass godt forklart på nettet, gratis, allerede. Det er jo også en fordel å kunne kopiere tekst, noe som er vanskelig i en bok, med mindre du har PDF format (ebook). Men igjen, hver sin smak.

Selv har jeg lært minimalt på skole, men brukt ufattelig mange timer på kjøkkenbenken, stueboret og gutterommet.
 

barentshavet

Active Member
Hadde det vært meg ville jeg gått for informatikk eller webutvikling.

Webdesign er utrolig lett å lære seg på egenhånd og noe du lærer etterhvert. Uten at jeg utdanner meg innen webdesign, har jeg så og si full kontroll på CSS og HTML-en min. Det er derfor bedre å sitte på flere kunnskaper, for eksempel programmering som du lærer ved en utdanning innen informatikk (HiOA?) eller webutvikling (HIG?), litt etter om du ønsker å gå inn på avansert programmering som Java eller vil lære mer om PHP og JavaScript som brukes for det meste på nettsider.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Å skrive kode er ikke det samme som å programmere.
Å lage en grafisk design er ikke det samme som å lage en nettside.

Finn en utdanning som ikke vektlegger verktøy da disse byttes ut etterhvert.
Lær deg å lære verktøy.

Sammenligning: du kan f.eks. lære deg 3d-modellere og skolen bruker et verktøy i undervisningen. Det du lærer deg er ikke verktøyet med å modellere i 3d.
Slik er det også med html, css, og ymse andre acronymer.
 

Tim

New Member
En annen mulighet som jeg ser ikke er blitt nevnt enda (og som dessverre ofte er oversett) er å gjøre som jeg gjorde og bli lærling i en web-bedrift. Jeg tok riktignok fagbrev som mediegrafiker, men jobbet hovedsakelig med utvikling av nettsider basert på diverse CMS-systemer, så det var mer kode enn design. Jeg lærte meg mye på egenhånd før jeg startet som lærling (dette er viktig for å faktisk få seg en lærlingplass), men jeg lærte langt raskere når jeg faktisk var på en arbeidsplass og aktivt jobbet i yrket jeg ønsket å lære meg. Som en bonus er det lønnet arbeid, du får relevant arbeidserfaring du kan sette på CV-en og du får kontakter i bransjen.
 
Topp