Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen som har erfaring med SMF-forum?

Marita

ordleker
Når jeg en gang får satt stumpen i gir, så skal jeg åpne det nye forumet mitt. Har satt opp phpbb nå, men jeg synes at å orientere seg rundt i administrasjonspanelet er krøkkete og vanskelig, samt lite intuitivt. Kan finne hjelp på det engelske phpbb-forumet, men det er jo et utrolig uoversiktlig forum om du bare er på let etter info.

Kom over denne;
Home of SMF: Free PHP and MySQL forum software
Simple Machines Community Forum - Index

- og de reklamerer jo for at dette skal være et enkel forum å administrere..

Noen her med erfaringer?
 

webpiken

Medlem
Jeg har brukt SMF tidligere, og synes det var veldig greit. Men om det er enklere enn andre forum, det vet jeg ikke om jeg er enig i.

Men SMF er uansett lett sette seg inn i om man bare har tålmodighet til å bruke litt tid på å k(l)ikke seg rundt, og å lese manualene når det trengs. Det finnes også flere forum der man kan finne løsninger og tips.
 

webpiken

Medlem
webpiken - har du erfaring med phpbb? Hva synes du om de to opp mot hverandre?

Ja, men det så mange år siden at det ikke kan sammenlignes :)

Men ville jo tro at både phpBB og SMF er helt fint for deg om du bare bruker litt tid på å bli kjent med det?
 

Marita

ordleker
Jajo, du har vel et poeng.. Alt er forsåvidt satt opp (phpbb-forumet mitt), jeg har bare valg å ikke åpne for medlemmer enda, siden jeg overhodet ikke føler meg trygg på hvordan å administrere det. Derfor jeg tenkte at kanskje smf er bedre.

Skal sies at jeg ikke har brukt altfor mye tid på å sette meg inn i det heller altså. Og at jeg er litt allergisk mot ting som ikke er veldig brukervennlige og intuitive.. Nå kan det jo hende at phpbb ER det, og at det bare er jeg som er for utålmodig.. :)
 

webpiken

Medlem
Da høres det ut som det er hipp som happ om du bruker phpBB eller SMS, for man må legge litt innsats i å bli kjent med SMF også.

Når det er sagt, så tar det jo kort tid å installere SMF, så hvorfor ikke bare installere det og ta en kikk?
 

Gaasehud

Medlem
Har brukt SMF – funker supert. Har ikke noe spesielle grunner til at du skal velge det fremfor noe annet og vica versa. Et pluss kan jo være at du kan laste ned en del temaer gratis til det, muligens ikke så hyppige med oppdateringer (men enkelt å administrere dog). Om du går for det er det bare å spørre om du trenger hjelp.

Lykke til! :)
 

Skallen

Medlem
SMF er et ok forum det. Har brukt det som guildforum i et MMO.
På mange måter er det enklere å forholde seg til enn phpBB.
Sannsynligvis er dette fordi det ER enklere, og mangler en del finesser fra phpBB.

Det mest negative sett fra et admin-synspunkt, er at det var vanskelig å legge til egne tilleggsmoduler på sidene.

I mitt tilfelle trengte jeg moduler som "Hvem er på Ventrilo nå", "Medlemmer in-game nå" osv. Jeg løste det etterhvert, men måtte bruke iframes som henviste til eksterne php-scripts.

En annen ting jeg hatet var måten PM ble håndtert på i SMF. Sikkert fordi jeg er vant til vBulletin.

Ønsker du å spesialtilpasse forumet i stor grad, er det nok mye større muligheter i phpBB. F.eks er det tusenvis av fritt tilgjengelige tilleggsmoduler.

Selv bruker jeg vBulletin (slik som her på WF) på nettstedene jeg lever av. vBulletin knuser med letthet alle andre forumsystemer.
Ulempen med vBulletin (vB) er at det koster penger. Investeringen kan være vanskelig å forsvare dersom du ikke vet om du vil lykkes :)

Jeg anbefaler ikke å konvertere et SMF forum til vB i ettertid. Min erfaring er at det blir ekstremt mye arbeid før du får alt riktig.
Jeg har ikke konvertert phpBB til vB, men innbiller meg at det blir like mye jobb.

Mitt råd blir som følger (Du ba vel ikke om råd, men pytt, pytt :D ):
Dersom du først går for SMF, eller phpBB, bør du holde deg til det.
Ønsker du verdens beste forumsystem, går du for vBulletin like godt først som sist.
 
Sist redigert:

Marita

ordleker
Skallen, tusen takk for super info :) Litt nysgjerrig på hva du mener med at PM der inne er dårlig?

Også i forhold til det med tillegsmoduler.. jeg har f.eks ønske om å plassere reklame på forumet, etter første post i tråd og under siste post til enhver tid. Som jeg har skjønt er dette greit å få til i phpbb-forum, men hva med smf?

Nå er vel ikke reklamespørsmålet det aller viktigste - men at forumet skal være enkelt å manøvrere seg i, både for meg som admin og for brukerne.

nybraa, takk! Driver du et smf-forum selv? Lyst til å gi meg link, enten her eller på PM? :)
 
Topp