Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen spørsmål om nettbutikk

thorep

Medlem
Hei! Vi er godt igang med vår butikk hundebutikk1.no .

Lurer egentlig på ett par ting.

1. Noen tips for å øke trafikken? 1 uken nå har vi solgt for ca 12-15 000 noe som er vel så bra, men fort redd for at det skal dabbe av.
2. Pakker med postoppkrav. Vi har gratis frakt, men 69+ for postoppkrav. Hva har dere som ekstra når noen velger postoppkrav?
 

Britta

stoffdronning
1. Når sitter deres kunder foran dataen? Legg ut spesialtilbud som bare varer i kvelden, helgen, et døgn og markedsfør der det kundene er 8nyhetsbrev, FB, whatever du bruker)
2. Ingen postoppkrav. Jeg tror at det er en utgått og dyr leveringsmetode som bare koster, både kunden og dere.
 

xdex

Medlem
2. Ingen postoppkrav. Jeg tror at det er en utgått og dyr leveringsmetode som bare koster, både kunden og dere.

Til og med jeg som ikke driver min egen nettbutikk, vet at postoppkrav er bra for mange. Alle vet også, at postoppkrav er dyrere, og er en kostnadd kunden selv må ta (at prisen blir noe høyere pga frakt altså). Postoppkrav er bra for de som blandt annet ikke har pengene på konto der og da, men vet at lønningen kommer om 2-3 dager. Mange syntes også at det er en god sikkerhet, å betale når varen er på postkontoret.

Det er altså gratis frakt, mot direkte betaling. Ønsker du postoppkrav, må du betale gebyret selv, men det er fortsatt gratis frakt ellers.
 

Selvfiks

Medlem
Postoppkrav er en risikosport. Hvis kunden ikke dukker opp for å hente varen. Sitter du med svarteper.

Og hvis kunden dukker opp, så vil det lønne seg stort sett hvis varen har en verdi som er betydelig høyere enn postoppkravet på ca. 200 kr hvis jeg husker prisen riktig.

Hele hensikten med å handle på nett er jo fordi det er billigere og lettere.

Med postoppkrav forsvinner dette. Da er det kun om du har varen ingen andre har.
 

xdex

Medlem
Postoppkrav er en risikosport. Hvis kunden ikke dukker opp for å hente varen. Sitter du med svarteper.

Og hvis kunden dukker opp, så vil det lønne seg stort sett hvis varen har en verdi som er betydelig høyere enn postoppkravet på ca. 200 kr hvis jeg husker prisen riktig.

Hele hensikten med å handle på nett er jo fordi det er billigere og lettere.

Med postoppkrav forsvinner dette. Da er det kun om du har varen ingen andre har.

Du glemmer noe annet også @Selvfiks , det er faktisk kun lettere å handle på nett, dersom varen du kjøper, ikke finnes i nærområdet. Jeg tror de fleste vil si seg enige i at man ville kjøpt en vare lokalt, istede for på internett, dersom den var lik og til samme pris. Men, fordi utsalgssteder ikke sitter med enorme lager, vil det være umulig og dekke alle sitt behov. Pris kan øke sjansen for å kjøpe noe på nett, spesielt hvis det er snakk om tusenlapper (TV, Laptop fra komplett f.eks.) osv. Du må heller ikke glemme at postoppkrav kan være greit for kunder som er under 18år.

Når det er sagt, er det vel også normalt at uhentede pakker får regning for frakt (retur), inkl arbeid (innpakking av vare etc) og dersom denne ikke betales, går det til inkasso.
 

KIA

Medlem
Hvis du kjører med postoppkrav, må du regne med at noen ikke dukker opp. Så du er som må betale helle kostnader, postoppkravgebyr + fraktkostnader. Jeg ville ikke valgt postoppkrav.
 

Britta

stoffdronning
@xdex Postoppkrav stammer fra et tid før internett, i den klassiske postordre-tiden med papirkatalog.
I dag er selv kredittkortrentene billigere enn postoppkrav-gebyrene.
Skulle argumentet være at ikke alle har kredittkort er mitt svar at får du ikke kredittkort har du mest sannsynlig helt andre problemer enn at du kan bruke penger på shopping.

Å bruke kostbart arbeidstid på å skrive regninger til uavhentete pakker, oppfølger med purring og sende til inkasso - der du evtl. når du er heldig får til slutt en brøkdel av penger igjen - da anbefaler jeg heller å la være å ha postoppkrav.

@thorep Vet ikke du hva kundene dine driver med? ;-) Er det god vær i norge gjør kundene mine noe annet enn å shoppe. Er det dårlig vær sitter dem på nett. Vil jeg hive ut noen søndagstilbud må jeg gjøre det etter kl. 19.30, da ligger ungene i senga og mødrene har tid til seg selv. :-D

Ha ei strålende uke, Britta
 

xdex

Medlem
@xdex Postoppkrav stammer fra et tid før internett, i den klassiske postordre-tiden med papirkatalog.
I dag er selv kredittkortrentene billigere enn postoppkrav-gebyrene.
Skulle argumentet være at ikke alle har kredittkort er mitt svar at får du ikke kredittkort har du mest sannsynlig helt andre problemer enn at du kan bruke penger på shopping.

Å bruke kostbart arbeidstid på å skrive regninger til uavhentete pakker, oppfølger med purring og sende til inkasso - der du evtl. når du er heldig får til slutt en brøkdel av penger igjen - da anbefaler jeg heller å la være å ha postoppkrav.

@thorep Vet ikke du hva kundene dine driver med? ;-) Er det god vær i norge gjør kundene mine noe annet enn å shoppe. Er det dårlig vær sitter dem på nett. Vil jeg hive ut noen søndagstilbud må jeg gjøre det etter kl. 19.30, da ligger ungene i senga og mødrene har tid til seg selv. :-D

Ha ei strålende uke, Britta

Så det du sier, er at alle barn under 18år har store problemer, fordi dem ikke eier ett kredittkort?

Denne kostbare arbeidstiden, kan du fint fakturere for, og argumentet med kredittkort er ett eksempel. Finnes også eldre som syntes dette er greit.

Det vil være normalt å sette opp salg mot tap. Selger du 50 pakker på oppkrav, og 2 ikke blir hentet er dette ok. Ville disse bestilt om oppkrav ikke var ett alternativ? Altså tap på 48 pakker.
 

Britta

stoffdronning
Å selge til barn under 18 er vel uansett risikosport, da er det likegreit å utelukke det litt.

Fra forbrukerrådet:
Selger må ta hensyn til alder
Den som inngår avtaler, eller selger varer eller tjenester til barn under atten år, bør sikre seg at barn har lov fra foreldrene sine. Vanligvis kan man regne med at selger har tatt nok hensyn til mindreåriges alder, så lenge kjøpets størrelse og formål er slik at det ikke var noen grunn til at selger burde ane uråd.

Mulig at det finnes bransjer som tjener på postoppkrav, jeg gjør ikke det. Mine kunder er 99% kvinner mellom 30 - 75.
 

xdex

Medlem
Så fordi du ikke gjør det, anbefaler du det ikke? Og argumenterer med at dette er ett gammelt system? Nå håper jeg selvfølgelig trådstarter går gjennom statistikk, og det er lett og finne ut om det er lønnsomt. Det eneste tapet, er pakker som ikke hentes.
 

Britta

stoffdronning
Jeg hadde en kort stund, men sluttet pga det jeg skrev og mener. Hva thoreb gjør med det er hans sak. I hvert fall driver jeg nettbutikk og kan snakke med postoppkrav-erfaring.
Tapet ved at pakker ikke hentes er mye større enn bare vareverdien.

@thoreb hvis du på død og liv vil ha oppkrav ville jeg fakturere de reelle gebyrene og når jeg husker det riktig er det for tiden 82 kr ved brevsendelser.
 

xdex

Medlem
Jeg hadde en kort stund, men sluttet pga det jeg skrev og mener. Hva thoreb gjør med det er hans sak. I hvert fall driver jeg nettbutikk og kan snakke med postoppkrav-erfaring.
Tapet ved at pakker ikke hentes er mye større enn bare vareverdien.

@thoreb hvis du på død og liv vil ha oppkrav ville jeg fakturere de reelle gebyrene og når jeg husker det riktig er det for tiden 82 kr ved brevsendelser.

Forstår det, men måten det vinkles på, høres det ut som at 75% av pakkene som sendes i oppkrav, aldri blir hentet. Det kan umulig være snakk om så høye tall. Jeg snakket med noen av de jeg leverer butikk for, og flere av dem har oppkrav. Noen returer blir det, men det slipper vi aldri unna. "Ren rutine å behandle pakker som kommer tilbake", på grunn av 14 dagers angrerett og annet.

Så det blir veldig tullete og si at verdien er så enorm, og tapet så vanvittig stort, da man i bunn og grunn må ha gode rutiner på retur, uansett. Har sagt dette før, spesielt når folk her inne lurer på om det skal være Paypal, eller nets, eller begge deler. Folk må slutte og tenke på seg selv, og være så late. Det handler ikke om hva butikken din har, men hva butikken din tilbyr, og om du ønsker at dine kunder skal få lovt å velge fritt, ut i fra hva dem selv syntes er best, ikke hva du nødvendigvis liker.

Når det er sagt, hadde vært intressant om posten hadde egne tall på dette, retur på pakker som var oppkrav altså.
 
Topp