Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nofollow tagen

zapotek

Medlem
Heisan!

Lite spørsmål fra meg her. Nofollow tagen, jeg skjønner at den hindrer f.eks. google i å gi nettstedet det linkes til pagerank fordeler. Det jeg lurer på om mitt nettsted gis fordeler vedrørende pagerank når jeg bruker det på linkene?
 

sKrud

Meget sliten student
Ja, det vil selvfølgelig gjøre det..

En av måtene google rangerer ditt nettsted er å se på differansen mellom antall linker inn til siden din og antallet ut..

Altå jo færre ut lenker du har deste bedre er det for sidens rangering..
 

basicus

SEO Eggspert
Det du skriver her sKrud lurer jeg på om du har noen dokumentasjon på? Jeg har nemlig ikke sett noe definitivt bevis for at det er slik at utgående lenker har noen som helst betydning. Jeg har derimot sett mange som påstår at det er slik - men altså ingen dokumentasjon som uomtvistelig fastslår at slik er det.

Mye av grunnen til at vi driver med forskningen på Devenia Labs er nettopp det at det flyter så mange påstander rundt angående hva som hjelper på hva. Jeg har til dags dato ikke truffet på mange som gidder å ta seg bryet (og ja - det er vanskelig å forske på dette) med å dokumentere hva som har hvilken effekt.

Poenget med nofollow er å veilede Google i forhold til hva som er viktige sider for deg på nettstedet ditt. På tross av at en side bare har nofollow-linker til seg så kan den godt bli indeksert allikevel.
 

basicus

SEO Eggspert
Egentlig er det ikke vanskelig i det hele tatt i finne ut av disse tingene. Men, det krever at du er systematisk og tålmodig i hvordan du tester.

Oppskriften er enkel nok:

1. Opprett egne sider hvor du skal bedrive forskningen din. Om det er et subdomene av et eksisterende domene eller et helt eget domene spiller liten rolle. Det beste er nok å gjøre samme test på flere domener som ikke har noen linking seg imellom.

2. Sett opp testscenarioer hvor du passer på å bruke rene html-sider for å være sikker på at ikke et CMS forstyrrer resultatene med innebygde saker i templates og slikt.

3. Opprett mange nok varianter av det du skal teste til at du er i stand til å få entydige resultater.

4. Når du har gjennomført en test over 3 - 6 mnd. og har resultater som kan sammenlignes bør testen gjentas for å sjekke om forrige resultat kan reproduseres.

Så - mystikk er det nok ikke mye av her. Men som du sikkert skjønner så er ikke dette akkurat "actionpreget" ;)

Jeg tror mye av grunnen til at de aller fleste ikke gidder å forske på dette er nettopp at det er temmelig kjedelige greier. Det er mye lettere å plukke opp "fakta" på forumer og nettsteder som Digitalpoint og seomoz.

Alle regner med at det "ligger noe i det" når nok mange sier at det er slik. Dermed har man etablert et "faktum". Hvorfor ikke teste selv? Vi har fått oss mange overraskelser etter at vi sluttet helt å høre på denne typen informasjon og heller går den lange veien det er å forske på disse tingene.
 
Topp