Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nordlandsposten.no

Kassimaja

Geocacher
Jeg bruker det i den forstand at det går en redirect inn på en annen nettside som omhandler navnet spesielt
 

kongen

kongemedlem
Jeg registrerte domenet før de registrerte varemerket

Hvis de fant på navnet (og registrerte varemerket) etter du har registrert domenet har de andre ingenting dem kan si... men... hvis det er et innarbeidet navn trenger de ikke å registrere varemerket for å kunne kreve domenenavnet.

F.eks. så kunne ingen skynte seg å registrere vg.no før avisen VG registrerte det. De har beskyttelse i navnet pga *innarbeidet* merknavn/varemerke, lenge før internett var et ord.

Så lenge ditt domenenavn ikke er et innarbeidet navn, da sitter du trykt. Er det et nylig påfunnet varemerke, og de registrerte det nylig, da sitter du trykt så lenge du registrerte det FØR registreringen av varemerket.
 

Kassimaja

Geocacher
Ingen fare for at det er et innarbeidet navn. Nytt produkt med navn tatt fra et binavn av et annet produkt. Hadde den opprinnelige opphavsrettinnehaver krevd varemerke har jeg nok hatt mindre jeg skulle ha sagt.

Men som sagt, jeg selger det opprinnelige produktet ogføler meg rimelig trygg på å beholde domenenavnet, som genererer til tilder mye og god trafikk for meg.
 

onlyme

New Member
En vil jo aldri få godkjent et varemerke om tilsvarende navn er i bruk. Er vel ikke helt korka de som jobber med dette. Skal jo bare et googlesøk til.

Finnes en del som tror at hvis de får registrert et domene har de rett til å bruke det. Noe som er helt feil. Ta f.eks webforumet.no, så er det ingen som rett til å starte tilsvarende forum i Norge med org, net, com o.s.v.
 

Kassimaja

Geocacher
Varemerket kan registreres hvis det gis tillatelse fra opprinnelige skaper. Når et gjelder min "sak" så går tilsvarsfristen snart ut, så da får vi se hva som skjer.

Kan ikke se at webforumet er et registrert varemerke så hvis noen vil regge .com osv. og starte opp så er det vell bare å starte opp.
 

onlyme

New Member
Varemerket kan registreres hvis det gis tillatelse fra opprinnelige skaper. Når et gjelder min "sak" så går tilsvarsfristen snart ut, så da får vi se hva som skjer.

Kan ikke se at webforumet er et registrert varemerke så hvis noen vil regge .com osv. og starte opp så er det vell bare å starte opp.

Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille dine varer og/eller tjenester fra andres. Merker som kun angir varens art, egenskaper eller på andre måter beskriver varen, kan ikke registreres som varemerke. Som for eksempel "grovbrød" for brød eller "bringebær" for syltetøy.

Andre viktige vilkår for registrering er for eksempel at merket ikke må være villedende og at det heller ikke kan forveksles med andres navn, foretaksnavn eller varemerke.

http://www.patentstyret.no/no/Varemerke/
 

Kassimaja

Geocacher
Som sagt så gjelder det å varemerkebeskytte et egennavn, så vi får se hva som skjer. Et eksempel på der denne typen varemerkesøknader har gått gjennom er Peer Gynt AS som har fått varemerkebeskyttelse på JUV, BØYGEN, VERDENSBORGEREN, ANITRA. Så det er i alle fall mulig.
 

Stavangerske

New Member
Det var en fyr som eide ellevilledager.no og Steen & Strøm hadde Ellevilledager på senterene sine, han måtte tvangsselge Domenet til Steen & Strøm O.O
 

webpiken

Medlem
Det gikk akkurat som jeg hadde trodd i denne saken;

Domenenavnet nordlandsposten.no overføres til Avisa Nordland AS, jfr. regelverket
for .no vedlegg H punkt 1.3. Klager skal se til at han tilfredsstiller alle krav
regelverket stiller til nyregistreringer. Dersom klager ikke medvirker til å få
overføringen gjennomført, faller avgjørelsen bort etter 15 virkedager.



Hele vedtaket: http://www.norid.no/domenekonflikter/klagearkiv/vedtak-nordlandsposten.pdf
 

twiztar

Medlem
Dette er jo helt riktig handlet av domeneklagenemda.

Kjøperen av nordlandsposten.no har handlet i ond tro ved å benytte et innarbeidet kjent navn, i dette tilfellet norlandsposten til egen vinning.

Jeg er utrolig glad for at Norge har et rettferdig system, i motsetning til .com/.net/.org og alt slikt.

Ved signering av egenerklæringen for .no-domener står det:
Søkerorganisasjonen erklærer herved at registrering og/eller bruk av navnet/-ene som søkes registrert
- ikke er i strid med gjeldende regelverk. Søker plikter å følge det til enhver tid gjeldende regelverk for .no. Regelverket er tilgjengelig på Norid: Regelverk for .no (navnepolitikken) .
- etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet.

At en part slutter å bruke et navn aktivt betyr ikke at det ikke lenger er et opparbeidet navn, tenk bare på hvor mange gamle mennesker som fortsatt kaller klementiner for mandariner. Er du vant til å kalle avisen for nordlandsposten vil du naturligvis også skrive nordlandsposten.no i adressefeltet.
 

webpiken

Medlem
Dette er jo helt riktig handlet av domeneklagenemda.

Kjøperen av nordlandsposten.no har handlet i ond tro ved å benytte et innarbeidet kjent navn, i dette tilfellet norlandsposten til egen vinning.

Jeg er utrolig glad for at Norge har et rettferdig system, i motsetning til .com/.net/.org og alt slikt.

Kunne ikke vært mer enig :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er et par ting som jeg synes var interessant.

§5.2 andre del f.eks - der klagemotparten presiserer noe fra en tidligere dom, eller enda bedre var det at Domeneklagenemda nevnte 'Lundetangen-dommen' i §6.2.

Jeg tipper det er også viktig at klagenemda påpeker at det ikke ble bestridt at merket var innarbeidet som varemerke - det er tydeligvis noe klagemotparten kunne ha gjort, eller ihvertfall påpeke at påstanden i §5.1 ikke er dokumentert - det står bare at det er et innarbeidet varemerke - men det var jo ikke relevant (?).

Men jeg synes det er litt merkelig at domeneklagenemda først skriver at de ikke finner grunn til å fravike vurderingen at klageren ikke kan hevde varemerkerettigheter til merket, men så fortsetter de å argumentere, og ender opp med at de kaller det "en rettighet", side 4 tredje paraf. Er det noen her med litt kompetanse på feltet "rettigheter"? Synes at det var litt merkelig.

Jeg tror at domeneklagenemda gjorde rett denne gangen også, og synes det var en veldig interessant sak. Viktig å ordlegge seg rett, visstnok.

Så: At en part slutter å bruke et navn aktivt betyr da - ifølge retten - at du ikke lenger nyter varemerkerettslig vern.
 
Topp