Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norge i gjeld?

Mortenxx

Medlem
Alle land har vel noe gjeld, inkludert Norge. Lån brukes blant annet for å dekke kortsiktige utgifter, finansiere langsiktige prosjekter og til andre "fornufige formål" - istedenfor å ha en velfylt reservekasse til enhver tid som skal dekke alle tenkelige og utenkelige utgifter.

Det tilsvarer omtrent at en privatperson med solid økonomi har et boliglån, lån til en bil og fra tid til annen bruker et kredittkort i spesielle situasjoner - mens han har haugevis investert i aksjer/bolig og egentlig kunne nedbetalt all gjeld hvis han hadde ønsket det. Man har ofte en sunnere økonomi hvis man har litt gjeld enn om man er fullstendig gjeldfri. For de aller fleste lønner det seg f.eks. å låne penger for å kjøpe bolig, fremfor å spare alt på forhånd.
 

tyr897

Medlem
Det er ganske enkelt forskjell på brutto gjeld og netto gjeld.
Skylder jeg deg 200, men Knut skylder meg 500 har jeg netto 300 i fordringer, men 200 i bruttogjeld.

Ta en titt på current account.
 

kongen

kongemedlem
Jeg ser det står 600 milliarder i "offentlig forvaltning". Hva ligger i dette? Er det mange kommuner som har lån i utenlandske banker ala dette?
 

looper

Medlem
Staten Norge sitter godt i det, værre er det med kommunene.
Men det er vanlig praksis i kommuner å finansiere skoler,etc med lån=)
 

MartinR

Medlem
Kansje litt off topic. Men hva ville skjedd om den amerikansje dollaren gikk dukken (såvidt jeg vet står oljefondet i dollar). Er det over og ut da? Når dollaren synker fra 7kr til 6kr i verdi, faller oljefondet med samme prosent også da?
 

neXon

Medlem
Kansje litt off topic. Men hva ville skjedd om den amerikansje dollaren gikk dukken (såvidt jeg vet står oljefondet i dollar). Er det over og ut da? Når dollaren synker fra 7kr til 6kr i verdi, faller oljefondet med samme prosent også da?


Ja, det står i dollar.
Vi sitter godt i det om dollaren går under.

Sendte Statsministeren epost i 2009, og fikk dette til svar:

======Sitat fra svar=========
Vi viser til din e-post av 28. april 2009 til statsminister Jens Stoltenberg. Statsministerens kontor har bedt oss om å svare på spørsmålet.

Det er riktig at markedet for olje i all hovedsak gjøres opp i amerikanske dollar. I Norge er det selskapenes ansvar å selge olje. I dette ligger det også at det er selskapenes ansvar å bli enig med kundene om oppgjørsvaluta og prisbetingelser.

Mvh XXXXXXXXXXX
Dokumentasjonssenteret
Finansdepartementet
Akersgaten 40
Pb. 8008 Dep
0030 Oslo

======Sitat fra svar=========
 
Sist redigert:

tyr897

Medlem
Oljemarkedet gjøres opp i dollar, men dersom dollaren går dukken vil en jo velge en annen valuta; euro, sveitserfranc, pund, en dag kanskje til og med renminbi.

Oljefondet derimot står ikke i dollar. Oljefondet er aktivt forvaltet og plassert i en blanding av aksjer, rentepapirer og eiendom rundt om i hele verden. Mer spesifikt kan en lese her, Sammensetning - NBIM. En nedgang i dollarkursen har derfor ikke rent direkte så mye å si for verdien av oljefondet, men det kan selvsagt ha sekundære virkninger - oljen vi selger blir derimot billigere.

En fullstendig dollarkollaps vil derimot føre til en økonomisk krise der de fleste sitter fint i det.
 

pleb

Medlem
Ja, sistnevnte her sitter med fasiten. Det norske oljefondet vil ikke være blant de økonomiske institusjonene som sitter mest i saksen dersom dollaren nærmer seg 0.

Men at dollaren skal gå i null er såpass usannsynlig og dramatisk at vi uansett ville sett enorme ringvirkninger, men vi kommer ikke til å oppleve dette.
 

MartinR

Medlem
Ja, sistnevnte her sitter med fasiten. Det norske oljefondet vil ikke være blant de økonomiske institusjonene som sitter mest i saksen dersom dollaren nærmer seg 0.

Men at dollaren skal gå i null er såpass usannsynlig og dramatisk at vi uansett ville sett enorme ringvirkninger, men vi kommer ikke til å oppleve dette.

Hva om noe slikt skulle skjedd? Vet ikke hvor håndfaste slike rykter er, men det vil jo være en helt utrolig stor jobb å få regnskapet til å gå rundt om noe sånt ville blitt ett faktum. Noen måtte tatt en støyt en eller annen plass med tanke på all gjelden Usa har. Jeg sier ikke at dette vil skje, men at det kan skje, det ser jeg absolutt ikke bort ifra med alt det økonomiske rotet borte i Usa. I tillegg er de jo ikke kjent for å være ett land med så mye skrupler.
 
Sist redigert:

neXon

Medlem
I 2009 hadde Oljefondet aksjer i 2186 Amerikanske firmaer.
Totalt for 480.990.829.619 NOK. Aksjene er nok kjøpt i $

Beholdninger - NBIM

Nå er jeg ingen Økonom, men noe sier meg at Oljefondet vil gå på en smell om dollaren går under...Håper at det ikke skjer :)
 

tyr897

Medlem
Selv om dollaren skulle bli verdiløs, vil ikke aksjene i amerikanske selskaper blir verdiløse, så lenge de ikke går konkurs eller blir nasjonalisert.

Hadde dollaren gått under ville det uansett vært en økonomisk katastrofe, og tror jeg det er vanskelig å spå de omfattende virkningene det ville fått. Vi ville gått på en solid smell alle som en.
 

kongen

kongemedlem
Er det ikke slik at dollar er utstedt av Fedral Reserve (som er privat foretak) og ikke fra den Amerikanske staten/landet USA?

Det er ikke slikt som f.eks. i Norge hvor kronen utstedes av staten Norge, men i USA så er pengene/papirlappene "Federal Reserve Note" utstedt av en privat aktør, og staten USA må betale renter til Federal Reserve hver gang de tar opp lån for å finansiere kriger og finanspakker.

Til slutt vil alle i USA skylde FED penger/note fordi når 100 dollar tas opp i lån med 10% rente, så kan lånet på 100 dollar tilbakebetales men rentene kan ikke tilbakebetales før et nytt lån tas opp (fordi de 10% rentene som skal tilbakebetales ikke finnes i markedet før et nytt lån opptas).

Til slutt vil det være så store mengder renter som skal tilbakebetales at det må skje en kollaps, eventuelt at Federal Reserve tar tilbake eiendeler til de som ikke kan tilbakebetale lån (hus, biler, fabrikker, eiendommer, hele USA)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Federal reserve er vel ikke et privat foretak, den er et offentlig organ, men er heller ikke direkte politisk styrt (i så måte - og oppgavene - er det vel egentlig ganske likt som Norges Bank selv om struktur og detaljer er annerledes). Syns også den forklaringa der høres mer ut som noe jeg ville forvente å lese på nyhetsspeilet.no, enn en realistisk forklaring.

Står en ganske god forklaring på Federal Reserve - Wikipedia
 
Topp