Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Normalt å kreve 30min svartid på mail?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg begynner virkelig å lure på måten visse folk her inne behandler kundene sine på. Har nylig leid inn en av WF`s brukere til SEO-arbeid og det har fungert greit frem til jeg fikk en merkelig mail i kveld.

Brukeren har gjort et stykke arbeid for meg som nå er avsluttet og vi ble i går kveld enige om at jeg skulle leie vedkommende inn for tre nye timer. I min siste mail i går kveld skrev jeg at jeg overførte pengene via PayPal lørdag kveld.

Så for 10 min siden kom denne mailen:

Hei,

Har ikke sett noen betaling fra deg i dag så jeg går ut i fra at du ikke vil fortsette linkbyggingen.

Jeg har en annen som da vil ta plassen din f.o.m i dag viss jeg ikke hører i fra deg innen en halvtime. Beklager liten tidsfrist men det er stor pågang.

Jeg sendte mail tilbake hvor jeg spurte om kvelden nå er ferdig, da jeg syntes dette var en merkelig måte å kontakte en kunde på. Jeg sa aldri noe bestemt tidspunkt jeg skulle betale på, men at jeg betalte i løpet av kvelden.

Får dette tilbake:

Hei,

Ja min kveld er tidlig ferdig i dag.

Det finnes vel bedre måter å behandle kundene sine på?

Og ja, vårt samarbeid er nå avsluttet.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å legge ut noe slikt som dette virker for meg som du har et markeringsbehov.

Jeg kan være med på at isolert sett kan det virke merkelig å sette en 30 minutters frist, men samtidig ligger det vel både litt historikk bak og det faktum at du da faktisk har hatt et helt døgn på deg å overføre penger til denne WF-brukeren.

La oss heller sette dette litt på hodet: Hvorfor i all verden skulle du drøye et helt døgn med å gjøre en transaksjon som tar deg et par minutter å gjøre?

For meg virker dette som at det er en ungdom e.l. som gjør dette på sin fritid og vil selvfølgelig da ha 100% effekt av sin tid han har til disposisjon. Han vil tjene mest mulig på den tiden han har.

Forsøk å se ting fra en litt annen vinkel enn kun din noen ganger.....
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg skjønte ikke dette. Har du fått en betalingsfrist, som du da ikke har overholdt, med det resultat at du ble ditchet som kunde? Hva er problemet med det??

Hadde dere vært forbruker-næringsdrivende hadde dette selvsagt vært merkelig, men dere er vel to profesjonelle parter?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hadde jeg hatt et voldsomt markeringsbehov hadde jeg skrevet fullt navn på vedkommende, noe jeg ikke har gjort.

Historikken som ligger bak var at vedkommende gjorde en jobb for meg som hadde blitt avsluttet. Jeg ville kjøpe 3 nye timer med SEO-arbeid og skrev fredag kveld at jeg ville overføre penger i løpet av lørdag kveld. That`s it.

Hvor mange av dine kunder betaler deg på en lørdag? Nettopp, de aller fleste innebetalinger skjer i ukedagene.

Dette er en voksen person og ikke en ungdom...

peterandrej: Nei, det var ingen frist inni bildet. Vi skrev mailer frem og tilbake på fredagskvelden og jeg sa at "Jeg vil kjøpe 3 nye timer av deg, fører over penger i løpet av lørdagskvelden". Det kom ingen krav fra h*n ang frist. Og når klokken da ble 19.30 fikk antok h*n at jeg ikke ville ha disse timene, siden jeg ikke hadde betalt inn og jeg fikk 30min på meg til å svare på mailen, hvis ikke ville h*n begynne å jobbe med en annen kunde istedet for meg.

Så vidt jeg vet er vi to profesjonelle, men jeg spurte om å få faktura på beløpet, men det gikk ikke, jeg måtte betale via PayPal. Jeg har aldri sett et org.nr eller firmanavn, men kun privatnavn. Da jeg stilte spørsmål vedr dette, fikk jeg klar beskjed om å ikke legge meg opp i ting jeg ikke hadde noe med.

Dette var i forkant av resten av historien.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Aha. Det er en amatør du har handlet hos. Da skjønner jeg hvorfor han responderer som han gjør. Mitt råd: ikke bruk amatører. You're better off without him. Anse dette som en lærepenge og kom deg videre.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, regnskapsføreren min ville veldig gjerne ha faktura. Så du tror ikke jeg får fradrag for det?

Udokumenterte utgifter kan ikke fradragsføres. Dersom du får bokettersyn blir disse utgiftene strøket, og i verste fall får du problemer som en følge av dette i form av bøter, tilleggsskatt, osv.

Kanskje ikke disse amatørene var så billige likevel? ;-)

Bokføringsloven stiller strenge krav til dokumentasjon. Jeg holdt f.eks et foredrag i Oslo i september, og bodde da på hotell. Denne utgiften får jeg ikke fradragsført, da jeg rett og slett glemte å få kvittering på at jeg hadde betalt for rommet. I og for seg hadde dette vært lett å dokumentere; jeg hadde 200 vitner på at jeg hadde vært der, og hadde kunnet framvise utskrifter fra nettbank på at betalingen ble foretatt, men likevel valgte vi å ikke føre dette inn i regnskapet, da skatteetaten neppe hadde godtatt kontoutskrift som dokumentasjon på kjøpet. Skaden var heller ikke all verdens, da jeg fakturerte oppdragsgiver for hotellrommet, og fikk da inn dette som "inntekt" (som jeg skatter av).

Alt i alt tapte jeg sikkert noen hundrelapper på denne forglemmelsen.
 
Sist redigert:
Topp