Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk spam har økt betraktelig...

Santo

Active Member
Er det flere som merker at mengden norsk spam har økt betraktelig i det siste? Imens mengden "internasjonal spam" har vært jevn eller nesten nedadgående synes jeg det renner inn med norsk spam for tiden. Og iogmed at denne er norsk er det verre å få stoppet den i spamfiltre...

Her er noen eksempler på de jeg har fått i dag:

Norsk Inkasso Reform AS <noreply.nir@norgespost.org>
Hvordan unngå tap på trege kunder

Nordisk Profil AS <kundeservice@nordisk-profil.no>
Vi fortsetter kampanjen på Led kontorlamper

Sanolux AS <noreply.sanolux@norgespost.org>
Helselampe – gir lysere tider!


Og verst av alt er at alle adressene som disse spamfirmaene benytter er tjuvgods fra Norids whois-database. Dette vet jeg med sikkerhet iogmed at adressene mine som spammes ned kun er benyttet hos Norid.

Dette strider forøvrig imot Norids tillatte bruk av databasen.
(Norid: Bruk av informasjon lagret i Norids kundedatabase)

Irriterende er det ihvertfall. Fordømte spammere.
 

allegretto

Medlem
Ja, norgespost spammer e-posten min også. Men jeg får ikke noe til min gmail.
Fikk de samme tre e-postene som deg i dag.

De firmaene som velger å bruke norgespost til utsendelse av e-post er vel like lite seriøse som spamfirmaene selv. Aldri om jeg hadde betalt for noe sånnt.
 

picxx

Well-Known Member
Regner med dere har deltatt på en eller flere av disse fantastiske surveyene som oversvømmer nettet?
 

Tonny Kluften

Administrator
Regner med dere har deltatt på en eller flere av disse fantastiske surveyene som oversvømmer nettet?

Nei!!!:rolleyes:

De sender deg spam fordi:

--------------------------------------------------------------------
Årsaken til at du mottar e-post fra oss kan være en av følgende:

* Du er kunde av vårt firma.
* Du er i vår database på grunn av tidligere korrespondanse.
* Din e-post er plukket ut i en database du har meldt deg på.
* Adressen din er offentliggjort ved annonsering, eller finnes på offentlige nettsteder.
--------------------------------------------------------------------

Den siste er ganske drøy.
 

Santo

Active Member
Regner med dere har deltatt på en eller flere av disse fantastiske surveyene som oversvømmer nettet?

Som jeg skrev er adressene jeg mottar denne spammen på ene og alene benyttet i Norids database.

Jeg har ca. 10 ulike adresser i Norids database, og hver gang disse spamfirmaene sender ut dritten sin så kommer det 10 kopier av hver spamutsendelse. En til hver adresse som kun eksisterer hos og har vært benyttet hos Norid.

Det er dermed ikke særlig vanskelig å forstå hvor disse adressene er stjålet fra.
 
Sist redigert:

allegretto

Medlem
Regner med dere har deltatt på en eller flere av disse fantastiske surveyene som oversvømmer nettet?
Har aldri deltatt på en eneste survey. E-posten har heller aldri blitt publisert på nett, så jeg aner ikke hvordan de har fått tilgang til den. Jeg begynte å motta e-post rett etter jeg registrer mitt .no-domene og opprettet post@domene.no-epost
Uansett, de firmaene som benytter slike tjenester til å sende ut e-post anser jeg som totalt useriøse.
 

picxx

Well-Known Member
Synes det er litt rart at man skal bli "fritt villt" for spammere og det som værre er den dagen man oppretter seg et foretak i br.reg. da. Har man absolutt null beskyttelse i offentlige registre?
Vel, det beste er vel da kanskje bare å bruke en postadresse fra 10minutemail.com når man oppretter et firma? Så slipper man jo å motta noe som helst.

-Idiodusitisk :)
 

allegretto

Medlem
Om du sender ut 10000 e-post koster det 8000,- ...

Hvor mange % er det som i det hele tatt åpner e-post som dette? Og hvor mange utfører reelt kjøp av disse?
Dette må da virkelig være å kaste penger ut vinduet..
 

Santo

Active Member
Synes det er litt rart at man skal bli "fritt villt" for spammere og det som værre er den dagen man oppretter seg et foretak i br.reg. da. Har man absolutt null beskyttelse i offentlige registre?
Vel, det beste er vel da kanskje bare å bruke en postadresse fra 10minutemail.com når man oppretter et firma? Så slipper man jo å motta noe som helst.

-Idiodusitisk :)

Jeg har skrevet om det på WF før, og det er at når man registrerer et firma i BRREG så bør man hverken registrere telefon, telefaks, eller epost adresser der. Det er som å be om massevis av spam.

Inntil nylig har det vært trygt å ha slikt liggende i databasen til Norid, iogmed at Norid ikke videreselger denne informasjonen og heller ikke tillater at andre henter ut informasjon til reklameformål.

Men som denne tråden viser er det flere og flere firmaer som nå dessverre har begynt å misbruke denne informasjonen også.

Forskjellen på Norids database og BRREG er at Norid krever at man har telefon og en epostadresse der... Så man kan mao. ikke velge å ikke registrere dette.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg husker at jeg skrev en email-høstings-program en gang, og så på hva som sto i loven den gangen (kan ikke huske i hvilken lov og paragraf det var da :/ ville tippe markedsføringsloven).
Men tingen var at det ikke var lovlig å høste inn epost-adresser. Punktum.

Men det som *er* lovlig er å høste inn domenenavn. Og siden man videre har lov å sende til en funksjon @ domene, så kan man diskutere for at det ikke er ulovlig å kombinere de to (= liste med domenenavn som man på lovlig vis finner ut av, plus funksjon, som info/post/firmapost/whatever). Det er fremdeles ukjekt med spam, men det er noe annet.

Uansett "Adressen din er offentliggjort ved annonsering, eller finnes på offentlige nettsteder" er ihvertfall ikke godt nok, såvidt jeg har sjekket (og jeg var nøye).

Ellers var det så å si ingen av de 120.000 som vi samlet som reagerte på eposten. Og det er genialt, fordi da slutter man bruke tid på det :)

En opt-in er klart så mye bedre, og allerhelst på måten som MSites gjør: ved å bygge listen selv (ja, det er sikkert tidskrevende og dermed dyrt, men da har den en verdi også).
Surveyene som bl.a. picxx nevner er såklart frowned upon.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Apropos Norid, så skulle jeg akkurat nå oppdatere noe info, og jeg så at (domeneshop) det var mulighet å krysse av for å skjule epost-adressen.
Nå oppsto det en eller annen feil så jeg fikk ikke sjekket @norid om og hvordan det kom gjennom - prøver senere. Men det var ihvertfall bittelitt lovende.
 

Santo

Active Member
Apropos Norid, så skulle jeg akkurat nå oppdatere noe info, og jeg så at (domeneshop) det var mulighet å krysse av for å skjule epost-adressen.
Nå oppsto det en eller annen feil så jeg fikk ikke sjekket @norid om og hvordan det kom gjennom - prøver senere. Men det var ihvertfall bittelitt lovende.

Du får fortsatt spamepostene.

Ved å krysse av for "Skjul epost-adresse i WHOIS " setter Domeneshop opp en annen adresse som kontrolleres av de i Whois, men all epost til denne adressen videresendes likevel til din virkelige adresse.
 
Topp