Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norske bokstaver

Ludus

Medlem
Jeg har installeret Wordpress, men jeg ser ikke norske bokstavene (å, æ, ø). For eksempel, jeg ser: Meld deg p� mitt nyhetsbrev.

Noen råd? :)
 

Coulix

Medlem
Dette oppstår vanligvis enten pga. forskjell i hvilket tegnsett tekst lagres i database og vises igjen på nettside (f.eks. latin1 mot utf8 eller motsatt) og/eller at selve template filen ikke er i utf8 format og likevel prøver å vise rå utf8 karakterer.

Lenge siden jeg har installert wordpress nå så husker ikke hva den vanligste fella er der. Jeg ville kanskje først sett litt i wp-config.php etter lokaliseringsvariabler og se om det fikser det. F.eks. define('WPLANG', 'nb_NO');
 
Sist redigert:

Ludus

Medlem
Takk for svaret.

Jeg har "define('WPLANG', 'nb_NO')" i wp-config.php.

Jeg har problemet i Notepad++ (programmen jeg bruker å skrive coden). Det samme med italienske bokstavene "à", "ù", "ì", ov.

Så, skriver jeg disse bokstavene som ø - å - ov.
 
Språkinnstillingen (WPLANG) i WordPress har ikke noe med dette å gjøre.

For å unngå dette må det være samsvar mellom tegnsettet som Wordpress er satt opp til å benytte, og tegnsettet du skriver inn. Dersom du ikke har endret på noe bruker WordPress "utf-8", som støtter alle språk i verden, inklusive norsk og italiensk.

(Du kan finne ut hva slags tegnsett din Wordpress nå er satt opp med ved å se på kildekoden til en hvilken som helst side, og se etter en linje i header som ser slik ut:

HTML:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Dette er slik det vanligvis ser ut, og sannsynligvis slik det er hos deg. Gjør det ikke det, så si fra, da trenger du først å sette WordPress til å bruke utf-8.)

Du kan unngå problemet ved å bruke SGML-entities (&oslash; etc.) for norske og italienske tegn, men det er krøkkete.

Dersom WordPress er satt opp med utf-8, og du bruker klipp og lim fra en ekstern editor som bruker en annen charset encoding i utf-8 vil du få problemer med tegn som ikke er ASCII. Jeg bruker selv emacs, som har utf-8 som default. Men tror du kan velge utf-8 encoding i NotePad++ gjennom fanen "Encoding" og "Encode in UTF-8".
 

Coulix

Medlem
Jeg bruker selv UltraEdit og der lagrer jeg filene jeg jobber mot som UTF8 med ASCII editing mulighet. Det sammen med meta tag definisjonen til Gisle (charset=utf-8) gjør at alt blir riktig presentert - men må også sørge for at data som f.eks. blir hentet inn fra database må være av samme karakter-koding da det blir presentert direkte, ellers må det konverteres med f.eks. utf8_encode(). Dette er bare generelt hvordan ting fungerer, ellers kan det bli mye � på sidene.

Keeping it simple
Jeg har full forståelse for at ikke alle snakker "gresk" - lek deg litt med forskjellige måter å lagre filene på i editoren - ansi / utf-8 - samt sjekk hvilken html charset som brukes. Løsningen er nok rett rundt svingen. Hvis du ikke finner ut av det så send en PM så kan jeg teste det direkte med notepad++ hvis du gir ftp tilgang.
 
Sist redigert:

Ludus

Medlem
Gisle, Coulix: mange takk for rådene.

Jeg hadde på Notepad++ "ANSI encoding". Jeg har endret det med "utf-8". Jeg har testet det og det fungerer. Nå, hvis skriver jeg "å", "æ", ov, leser jeg korrekte bokstaver.
 
Topp