Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NUF NAV Konkurs

Deepshit

New Member
Hei,
Jeg trenger litt råd og veiledning.

Jeg har i dag ett personlig foretak, driver som konsulent og har en nettbutikk.
Konsulentvirksomheten har jeg fast oppdrag på, og innbringer ca 4.000euro i mnd. Det er fra og i utlandet . Nettbutikken har en omsetning på ca 140.000 pr mnd, overskudd på ca 70.000 før skatt. Jeg driver hjemmefra, samt at jeg reiser en del i konsulentvirksomheten, der har jeg alle utgifter dekt.

Jeg har en del uoppgjort med skatteetaten fra tidligere virksomhet, og blir derfor mest sannsynlig slått konkurs snart. Jeg har en total gjeld på rundt 3-4 millioner og ønsker å komme i gang med gjeldsordning. Jeg har advokat som hjelper meg, men søker litt råd her inne også.

Jeg har tenkt å opprette ett NUF til nettbutikken min, der min samboer står som eier, daglig leder osv. Problemet er at hun i dag går på attføring og ikke kan motta noen ytelse fra andre enn NAV.Men er litt usikker på hvordan jeg kan fortsett med konsulent oppdragene, visst jeg blir konkurs og Dem jeg må avslutte mitt foretak.
Grunnen til at ett NUF blir valgt er att min samboer ikke har 100.000 å stille med som aksjekapital. Vi kun nok tilsammen å fått det til, men det ser vel ikke så bra ut visst det kommer 60.000 i svart penger fra meg til henne en uke får jeg blir slått konkurs.

Spørsmål 1:
Er det mulig å opprette en konto på ett NUF allerede samme dag som papirene blir sendt inn, altså før jeg har org nr?

Spørsmål 2:
Er det en regel at man mister sitt selskap eller retten til å være selvstendig ved en konkurs?

Spørsmål 3:
Er det noen feller vi kan gå i med å opprette ett NUF på min samboer som samtidig har attføring fra NAV.

Spørsmål 4:
Det nye NUF selskapet vil selskapet få pålegg fra kemner å trekke meg i lønn,
Hvordan kan jeg/vi gjøre det, slik at jeg eller hun kan ta ut penger fra selskapet? Slik at vi har muligheter til å betjene våre lån, som selvfølgelig står på henne.

Spørsmål 5:
Nettbutikken har i dag en varebeholdning verdt rundt 20.000,- Hvordan kan denne overdras til det nye selskapet uten at det blir noe ulovlig eller noe en bobestyrer kan sette fingeren på.

Spørsmål 6:
Er det mulig å endre fra NUF til ett AS løpet av ett halvårs tid? Eller blir det veldig dyrt.
 
U

Uregistrert

Guest
1) Du må ha org. nummer på Nuf-et for å opprette konto i banken ( firmaattest )

2) Nei, Men dersom du har drevet grovt uaktsom kan du miste retten. Konkursryttere får ofte det.

3) Ja, anbefaler å snakke med NAV

5) Når jeg gikk over fra ENK til NUF ble utstyr som PC, verktøy, møbler osv overført til nye firmaet (uten å kjøpe det). Regnskapsfører anbefalte meg å sette inn 10 000 som startkapital, så skattemyndighetene ikke skulle skape seg vrange. Det gjorde de heller ikke

6) Kan ganske sikkert si at du ikke kan oppgradere et NUF til AS. Du må starte et nytt firma.
Det går vertfall ikke med ENK til NUF.
 
U

Uregistrert

Guest
Du har ca. 1,2 mill i året i inntekt før skatt. Er det mulig å gjøre alt på rette måten, få til en betalingsordning og fortsatt ha til smør på brødet samt være gjeldfri om 7-8 år? Eller er det staten som setter seg på bakbeina og skal ha inn alt på en gang?

Ja, jeg kan sikkert skrive flere kapitel om Skattetaten og kemnern i kommunen jeg bor i.
Dem er veldig lite imøte kommende, for å si det mildt. Dem har prøvd mest mulig på flest mulige måter å gjøre livet vanskeligere. Dette er selvfølgelig mitt syn på saken, har hatt retts runder med dem og det de prøvde på holdt så lite mål, at det hele virket patetisk i retten og ble bare en flause for dem når dommen ble avsagt.
 

Marita

ordleker
Er det ikke slik at hun kan eie hva hun vil, uavhengi ytelsen som blir gitt av NAV?

Nav reagerer om hun begynner å få inntekt, uansett hvor det er fra. At de skal reagere på at hun eier noe, kan jeg ikke forstå - hva hun eier har jo ingenting med arbeidsevnen hennes å gjøre.

(Hun har jo forøvrig mulighet å jobbe når hun er på attføring, inntil 60% før man mister attføringa).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nav reagerer om hun begynner å få inntekt, uansett hvor det er fra. At de skal reagere på at hun eier noe, kan jeg ikke forstå - hva hun eier har jo ingenting med arbeidsevnen hennes å gjøre.

Hvis en bruker plutselig får inn store beløp på sin konto, så synes iallfall jeg (og sikkert også NAV) at hennes behov for hjelp fra samfunnet vil reduseres. Dette er jo så åpenbart at jeg ikke skjønner hvordan det er mulig å ikke skjønne dette.

(Hun har jo forøvrig mulighet å jobbe når hun er på attføring, inntil 60% før man mister attføringa).

Det er ikke riktig. For det første er det arbeid inntil 50% før man mister rettigheten til attføringsmidler for en meldeperiode, og for det andre må evt arbeid avklares i forhold til brukers handlingsplan. Hvis en bruker skal gå på skole, men så plutselig tar seg jobb som vasker på kvelden, så vil det være i strid med handlingsplanen og det vil selvfølgelig få konsekvenser.
 

Marita

ordleker
peterandrej: joda - men jeg svarte bare i forhold til det å opprette ett firma eller ei. Det som er viktig for Nav er jo at man følger handlingsplan som du også poengterer, og å opprette et firma som en ektefelle/samboer skal drive, og som man selv ikke skal ha noe med å gjøre.. Vel. Hva reglene er der nøyaktig, vet jeg ikke. Om det sees på som å ansette noen uten å gjøre noe selv, kan jo være. Sånn jeg ser det - må det vurderes utifra at man kun eier noe - i dette tilfellet et firma, og så lenge man ikke jobber for firmaet sitt, skjønner ikke jeg at det skal være noe problem. Men til trådstarter - så vil jeg selvfølgelig anbefale å ta kontakt med saksbehandler på Nav, istedetfor å høre på synsing fra oss :p

peterandrej skrev:
Hvis en bruker plutselig får inn store beløp på sin konto, så synes iallfall jeg (og sikkert også NAV) at hennes behov for hjelp fra samfunnet vil reduseres. Dette er jo så åpenbart at jeg ikke skjønner hvordan det er mulig å ikke skjønne dette.

Mulig vi snakker om forskjellige ting nå, og det er litt OT - men om jeg går på attføring, og plutselig får 10 mill. av en rik onkel i Amerika - så skal jeg miste attføringa mi? For meg er det åpenbart en merkelig logikk, og jeg nekter å tro at reglene er sånn. Hvor mye penger jeg har har jo ingen innvirkning på min arbeidsevne.

Forøvrig var grensen på 50% før, det ble endret i 2008 eller 2009 til 60%.
 

Deepshit

New Member
Det er ikke snakk om at min samboer skal ha noen inntekt fra selskapet mens hun er under attføring. Kanskje aksjeutbytte visst mulig.
Det som er greia er om hun kan stå som daglig leder og eier mens hun er under attføring.
Må man ta ut lønn som daglig leder?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er ikke snakk om at min samboer skal ha noen inntekt fra selskapet mens hun er under attføring. Kanskje aksjeutbytte visst mulig.
Det som er greia er om hun kan stå som daglig leder og eier mens hun er under attføring.
Må man ta ut lønn som daglig leder?

Det du i realiteten spør om i denne tråden er om WF har noen tips om hvordan du kan "game" systemet. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt de rådene du får er innenfor finurlige bestemmelser eller juridiske spissfindigheter. Etter mitt syn er det hele umoralsk. At du også vil trekke din samboer inn i dette for å komme deg "unna" synes jeg er leit.

Jeg synes ikke Webforumet skal være behjelpelige i tråder av denne typen.
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Om selskapet tjener penger mener jeg det finnes regler hvor skattefuten kan "kreve" at det tas ut penger i lønn og at det må skattes...
 

Deepshit

New Member
Det du i realiteten spør om i denne tråden er om WF har noen tips om hvordan du kan "game" systemet. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt de rådene du får er innenfor finurlige bestemmelser eller juridiske spissfindigheter. Etter mitt syn er det hele umoralsk. At du også vil trekke din samboer inn i dette for å komme deg "unna" synes jeg er leit.

Det jeg faktisk spør om er mer hvordan jeg kan leve med systemet etter jeg selv trådde
feil for 8-9 år tilbake. Jeg har prøvd å flyte med systemet og oppsøkt hjelp både på
sosial kontor, kemner, namsmann og alle jeg har kunnet spørre. Absolutt ingen har visst
noe helst vilje til å hjelpe meg. Jeg har tilbudt kemmneren avbetalings ordninger på mere
enn funksjoneren der selv har i lønn, men det har aldri vært bra nok. ALT eller ingenting.

Jeg er selv av den oppfattning at jeg har prøvd å få hjelp men har ikke nådd frem noen plasser.

Et gull eksempel er:
Jeg søkte om gjeldsordning i 2005, i 2007 fikk jeg avslag, 2 år etter jeg søkte.
Da var begrunnelsen at jeg var straffedømt, for brudd på regnskapsloven mindre enn
3 år før jeg søkte om gjeldsordning. Jeg fikk dommen i 2003. 2 år før jeg søkte, verken
jeg eller advokaten min hadde da hørt noe om noe 3års regel. Men det var 4år jeg var straffedømt til dem såg på søknaden min.

Jeg opplever systemet som svært vanskelig og lite behjelpelig. Det er vel derfor jeg søker hjelp her inne?

Jeg ønsker ikke å trekke inn min samboer i noe negativt, tvert imot. Tilsammen har vi
skapt en nettbutikk som går relativt bra og som er bra inntekt for oss begge. Hun har
tiltider hjelpt til med den. Jeg for min del ser på nettbutikken som en redning for oss og
ett godt øknomisk løft, som kan gi oss muligheter som vi ellers ikke ville kunne oppnå
med min økonomiske situasjon, som f.eks det at vi kanskje kan kjøpe oss en leilighet om noen år.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Det du i realiteten spør om i denne tråden er om WF har noen tips om hvordan du kan "game" systemet. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt de rådene du får er innenfor finurlige bestemmelser eller juridiske spissfindigheter. Etter mitt syn er det hele umoralsk. At du også vil trekke din samboer inn i dette for å komme deg "unna" synes jeg er leit.

Jeg synes ikke Webforumet skal være behjelpelige i tråder av denne typen.

Å game systemet går ikke an. Å finne smutthull går kanskje, men hull er til for å tettes. I denne saken er det vel rimelig klart at firma vil bli tilbakeført ved tvang hvis det blir gitt bort rett før konkurs. Slik kunne man gjøre for 30 år siden. Det er nok litt verre å gjøre det i dag.

Webforumet er ikke noe moralpoliti heller. Det er mer på sin plass å snakke med politikerne hvis du ikke liker lovene slik de er, å nekte diskusjoner her blir helt feil.
 
Topp