Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NUF NAV Konkurs

Deepshit

New Member
Du kan ikke klare å få et lån i en romslig bank slik at du får betalt gjelda, da? Så lenge du dokumenterer en årsinntekt på 1,2 mill må det da være mulig å få et lån for å betale skatteetaten slik at du slipper å miste alt?

Nei jeg får ikke noe lån i noe bank. Det er prøvd.
 

Knut

Medlem
Jeg synes det høres litt rart ut at kemneren ikke er villig til å inngå en avtale. Det er de pliktige til å gjøre om det er grunnlag for å inngå en. Det er det jo med din inntekt.
At du heller ikke når fram med advokat finner jeg enda mere merkelig, da ville jeg skiftet advokat for alle klarer som regel å få til en deal. De fleste klarer det uten en advokat.
Det finnes jo instanser som er høyere enn kemner og namsmann i en kommune. Du har fylket og staten du kan gå å klage til.
 
U

Uregistrert

Guest
Det er ikke snakk om at min samboer skal ha noen inntekt fra selskapet mens hun er under attføring. Kanskje aksjeutbytte visst mulig.
Det som er greia er om hun kan stå som daglig leder og eier mens hun er under attføring.
Må man ta ut lønn som daglig leder?

I NUF eksisterer intet krav om daglig leder, det du må ha er et styre i England (forutsatt at du etablerer der). Det norske styret er ikke juridisk bundet på samme måte som det engelske styret, da NUFet faktisk verken har, eller har rett til å eie, midler. Det er det engelske selskapet som eier samtlige assets. Det er dog vanlig at styret i England og Norge er av lik sammensetning.

Jeg vil ikke anbefale henne til å bli daglig leder. La selskapet stå uten daglig leder. Hun kan sitte som styreleder uten styrehonorar, og ha signaturrett på vegne av det engelske selskapet.

Etter mitt skjønn kan din samboer kunne stå som eier, samt. eneste styremedlem (mao styreleder) i NUFet, uten at dette vil påvirke hennes rett til attføring. Dog kan hun ikke arbeide i NUFet på noen som helst måte (uten at man bør se nærmere på reglene om attf.). Videre er det ikke mulig å overføre eksisterende assets til NUFet, uten at NUFet betaler en "riktig" pris for eiendelene til de foretak som nå eier dem. Dette er naturligvis for å sikre kreditorene til disse bedriftene.

I NUF har man anledning til å ta ut utbytte fremfor lønn, såfremt overskuddet skriver seg fra passive inntekter. I ditt tilfelle snakker vi blant annet om en nettbutikk, og her skal varer kjøpes, pakkes, sendes, kunder faktureres og websider oppdateres. I så måte er inntektene alt annet enn passive. Man bør her opprette en stilling som tar seg av disse oppgavene, dersom man ikke ønsker å havne i en situasjon der staten benytter gjennomskjæring. Mao: At man mener (deler av) overskuddet i bedriften burde vært tatt ut i lønn, og skattlagt med lønnstagers marginalskatt, samt. at bedriften skulle betalt arbeidsgiveravgift for den ansatte.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med panlegis. De er utrolig gode på dette med NUF, og min erfaring er at de yter god kundeservice. Sjekk også ut håndbok i NUF, skrevet av en av de mest fremtredende juristene på fagområdet.

Hvis du ikke evner å flytte nettbutikk og konsulentvirksomhet til et nytt selskap før du slås konkurs, anbefaler jeg at du gjør ditt ytterste for å imøtekomme kravene til dine private kreditorer (kunder som venter varer/leverandører). Da sannsynligheten for at du kan opprette lik virksomhet og muligens ta med deg kundegruppen videre, vil være langt høyere, enn om du forsømmer kravene deres.

Ønsker deg alt hell og lykke, og håper du klarer deg gjennom dette. Alltid trist å høre når folk går på dunken.


Hilsen
Utlogget Wilma
 
U

Uregistrert

Guest
Har lest at NAV går etter de som er daglig ledere i NUF med omsetning over ett par normale årslønner. Så om hun stå oppført tar det neppe lenge før hun blir plukket opp når de samkjører registerne.
 

eplecider

Medlem
Om selskapet tjener penger mener jeg det finnes regler hvor skattefuten kan "kreve" at det tas ut penger i lønn og at det må skattes...

Virkelig? Jeg ville tro man kunne tilbakeføre overskuddet til selskapet uten å ta ut lønn, men selskapet må da betale 28% skatt av overskuddet. Mulig jeg tar feil, men.
 
Topp