Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny cateringside, ønsker tilbakemelding :P

Jazz

Medlem
Jeg forstår poenget ditt. Jeg lagde mine egne CMSer så langt for å lære. Fra nå av hadde jeg tenkt å bruke Wordpress eller noe sånt. Så jeg må sette meg ned å lære meg den :D

Når det gjelder pris, er ikke PHP og MySQL utvikling ganske dyrt? Sånn rundt 500 - 1500 kr i timen? Det er ihvertfall det jeg har hørt. Når man lager en CMS fra bunn, tar det mye lengre tid enn å installere en wordpress theme, derfor blir jo prisen høy.

Men som sagt, jeg er helt ny og aner ikke noe om pris, så jeg kan ikke si noe om det :p
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jo, å utvikle et CMS er nok relativt dyrt. Men de som opererer med eget CMS har jo laget dette fra før, så dette lages jo kun én gang og er ikke en utgift hver enkelt kunde vil få.

Det kunden betaler for er å sette opp nettsiden, integrere et design (evt lage et fra scratch=) og fylle inn infoen som skal være der.
 

Jazz

Medlem
Jeg forstår hva du mener...

Kansje litt off-topic, men bør ikke ulike løsninger ha unike systemer? Det må jo være noe du ikke kan gjøre med wordpress eller joomla, og som du selv må utvikle? For det kan jo hende at noen kunder ønsker mye mer avanserte og kompliserte systemer, som ikke bare innebærer webdesign, men systemutvikling?
 

hansson

Langveisfarende
Jeg forstår hva du mener...

Kansje litt off-topic, men bør ikke ulike løsninger ha unike systemer? Det må jo være noe du ikke kan gjøre med wordpress eller joomla, og som du selv må utvikle? For det kan jo hende at noen kunder ønsker mye mer avanserte og kompliserte systemer, som ikke bare innebærer webdesign, men systemutvikling?

Hvis du er utvikler holder det lenge å bruke Wordpress, Drupal eller lignende i bånn, plusse på med plugins som du evt. modifiserer litt, og hvis du ikke finner det du trenger skriver du dine egne plugins/ekstrafunksjonalitet. Mange store nettaviser kjører Drupal eller Wordpress. Disse open source-løsningene er mye mer bunnsolide enn 1 mann kan klare å få til aleine, de oppdaterer gratis for deg uten at du må tenke på det, og du kan konsentrere deg om å bygge på disse rammeverkene. I alle fall når det gjelder publisering/tekst/bilder/media trenger du neppe noe mer. Hvis kunden etterspør en spesiell veivisergreie, spesialskjema for innsending, en "rentekalkulator" eller en app som gjør ett eller annet som et tillegg til selve publiseringsløsningen så bare bygger du dette i tillegg, enten integrert eller utenfor grunnfunksjonaliteten.

Hvis du har en kunde som ønsker en ren webapplikasjon er selvfølgelig saken en annen, da må du skreddersy eller bruke ett eller annet rammeverk à la Django, Zend, Codeigniter, el. l.

Moralen er at det er utrolig dårlig tidsbruk å finne opp kruttet på nytt hver gang.
 

hansson

Langveisfarende
PS - firmanavnet er "Middelhavetskjøkken"? Skjønner at domenenavnet må være slik, men dette er feil norsk. Oliven-motivet i logoen er pent, forresten. Men selve firmanavnet burde endres til Middelhavets Kjøkken.

Krotenger -- heter "krutonger" på norsk, tror jeg. Croûtons hvis man skal være fin og fransk på det.

SEO-messig er ikke url-ene i CMS-et ditt ideelle, ser jeg. Her kan du lære av Wordpress sine url-er som ligger som et virtuelt lag på toppen. Har kanskje ikke så mye å si for akkurat denne siden, men hvis du selger systemet til en annen kunde bør det tas med i betraktningen.

Til slutt: Siden du ikke bare selger webdesign men også en lisens til å la kunden bruke cms-et du har utviklet, bør du ha en kontrakt/salgsvikår som avklarer eierforholdet til koden i cms-et. Du har eierrettighetene her med mindre kunden kjøper hele cms-et av deg. Da avstår du fra å bruke det til andre jobber seinere. Hvis denne kunden vil kan de potensielt rappe koden og selge cms-et videre. Da er det greit å ha gjort dem oppmerksom på forhånd om at dette ikke er lov. Selv om de burde ha skjønt det selv så skader det ikke å være litt ekstra pirkete med sånne ting ;)
 

Jazz

Medlem
Ettersom så mange skryt av wordpress, så skal jeg prøve å lære det.....men vet ikke hvordan det går da :p
 

Altberger

Medlem
Look 2 WP

Ettersom så mange skryt av wordpress, så skal jeg prøve å lære det.....men vet ikke hvordan det går da :p

WP er vel kanskje det som er enklest å lære. Selv jeg klarte det og jeg hadde aldri i verden kunne laget noe fra grunnen av selv slik som det du har gjort. Så WP tar du på strak arm - garantert!

de fleste bedrifter vil bli superhappy med WP. Den er enkel å lage design til, det finnes 1000-vis av plugins, (samt themes), fungerer svart bra for SEO samt er enkel for din kunde å oppdatere selv. How can u go wrong? :)

Beste plugins finner du her;
WPMU DEV – The WordPress Experts
- Kunden betaler jo lisensen din og du sparer veldig med tid selv. samt at løsningen blir bedre.
Look 2 WP m8 - :D
 

picxx

Well-Known Member
WP er vel kanskje det som er enklest å lære. Selv jeg klarte det og jeg hadde aldri i verden kunne laget noe fra grunnen av selv slik som det du har gjort. Så WP tar du på strak arm - garantert!

de fleste bedrifter vil bli superhappy med WP. Den er enkel å lage design til, det finnes 1000-vis av plugins, (samt themes), fungerer svart bra for SEO samt er enkel for din kunde å oppdatere selv. How can u go wrong? :)

Beste plugins finner du her;
WPMU DEV – The WordPress Experts
- Kunden betaler jo lisensen din og du sparer veldig med tid selv. samt at løsningen blir bedre.
Look 2 WP m8 - :D

"Ny cateringside - ønsker tilbakemeldinger"

Er tråden en tråd for tilbakemeldinger, eller en opplæringstråd for trådstarter?
(Ikke dumt å starte en egen noobiekategori på wf, noe jeg faktisk foreslo for mangen år tilbake, hehe.)
 

Jazz

Medlem
Ja men man bare snakker og kommer fram til en slik samtale. Er det ikke det forumer er for? Å snakke med andre?
 
Topp