Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny macbook pro, vil den forandre webdesign?

jigge

Medlem
Den nye Macbook´en har akkurat blitt lansert med hele 2880 x 1800 px

Vil den forandre fremtidens webdesign? Selv har jeg akkurat jobbet med en fotorelatert side der jeg har bilder som fullscreen. Vil det bli problematisk å laste opp et bilde på 2880x1800 px. Filen vil jo bli en god del større.


Kilde:
Slik er den nye Macbook Proen - Hardware.no
 

muffins

Medlem
Det er jo ikke akkurat en banebrytende høy oppløsning, så jeg ser ikke helt hvordan det skal forandre så mye. Men det vil jo selvfølgelig bli langt flere brukere som får slike oppløsninger når Apple er med og dytter det på "mainstream-markedet".

Dessverre så er det jo sånn at veldig mange fortsatt sitter med lave oppløsninger, så vi blir nok pent nødt til å designe "smale nettsider" en god stund til, med mindre du lager en egen versjon spesifikt for den nye MacBooken.

Når det er sagt: FY for en lekkerbisken den maskina er. :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg trr neste skritt i utviklingen av HTML/CSS (om vi ikke er der allerede) er muligheten til å gi brukerne filer basert på skjermoppløsning. Vi gjør jo dette sånn halvveis i dag via media queries, men dette tror jeg blir utviklet voldsomt i årene som kommer. Tenk deg f.eks:

img {
handheld: url(litebilde.jpg);
smallweb: url(mediumbilde.jpg) 1024x768 no-repeat;
bigscreen: url(stortbilde.jpg) 2550x1990 repeat-x;
}

Det vil fullstendig eliminere behovet for å lage sider tilpasset én oppløsning, og gir uante muligheter. Tror det kommer allerede til neste år til skikkelige nettlesere, og til IE rundt våren 2017 :)
 

zapotek

Medlem
Den nye Macbook´en har akkurat blitt lansert med hele 2880 x 1800 px

Vil den forandre fremtidens webdesign? Selv har jeg akkurat jobbet med en fotorelatert side der jeg har bilder som fullscreen. Vil det bli problematisk å laste opp et bilde på 2880x1800 px. Filen vil jo bli en god del større.


Kilde:
Slik er den nye Macbook Proen - Hardware.no

- Vil den forandre fremtidens webdesign? Nei. En meter brede lesebøker tok aldri helt av.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
god typografi vil fremdeles være god typografi
dårlig design vil fremdeles være dårlig design
html vil fremdeles være html
css vil fremdeles være css, kanskje det vil komme noen tilpasninger her, men alt i alt:

nei, webdesign vil ikke forandre seg på grunn av en større skjerm.

Trenden med store bakgrunnsbilder har i alle fall vært der lenge, kanskje dette vil forsterkes enda noe, men fullscreen bakgrunner i den størrelsen der begynner å bli så tunge at det blir et problem. Samtidig har du et par andre faktorer:

1: Mye av poenget med så stor oppløsning blir borte hvis man skal fylle hele skjermen med en nettleser. Mer enn noensinne blir det sannsynlig at man har flere vinduer oppe ved siden av hverandre.

2: Hvor mange kommer faktisk til å ha så store skjermer med det første? Det blir FÅ.

Men for all del, en veldig spennende maskin det der, vurderer den sterkt selv, hadde egentlig planlagt en mac pro, men når det bare kom en tulle-oppdatering av MacPro-linja må jeg tenke meg om på nytt, og da tror jeg retina-MBP'en + et thunderbolt-display brukt som en slags dokkingstasjon kan være det beste alternativet totalt sett.
 

hansson

Langveisfarende
Her er det vel ikke snakk om å gjøre sidene større eller mindre, det tenker jeg Apple har tenkt på. Nettsteder på Ipad3 med retinaskjerm ser jo flett like ut som på 2-eren, som har langt lavere oppløsning. Så det gjøres altså noe på systemnivå som jevner ut potensielle forskjeller, slik at et gammelt nettsted som er 1000 px bredt fremdeles vil se ut som det er cirka sånn som før hvis man bytter fra en 15" PC til 15" MacBook Pro. Eller hva?
 
Topp