Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny pyramide, MyShoppingGenie

peterandrej

pensjonert moderator
Digi skriver om den nye pyramiden som er under oppseiling:
MyShoppingGenie - Han vil rappe klikk fra Google - digi.no : Juss & samfunn

"Det er pyramidelignende trekk ved konseptet, ifølge Lotteritilsynet, som varsler en juridisk vurdering av lovligheten. Google reagerer på at løsningen tar bort inntektsstrømmen deres, og har sagt til digi.no at de vurderer rettslige skritt." - sitat artikkel i digi.

Det som overbeviser meg om at dette er humbug er at mannen bak for det første var tungt inne i WGI for noen år tilbake, men også at han driver blodanalyse.no som er sludder og pølsevev i følge personer med medisinsk bakgrunn.

Så, noen her på WF som har gått på limpinnen?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
tja, generelt virker det jo shady, men en liten ting jeg reagerer på, og som utrolig nok går i slaskens favør - at google skal saksøke? det er jo folks egne pc'er, skal google også saksøke folk som bruker adblokkere? For å vise hva man vil, lolcats, hvite firkanter, eller for den saks skyld andre annonser er det jo ikke værre enn å redigere hosts-fila. Så lenge dette programmet kun erstatter annonser for de som selv installerer programmet kan jeg ikke helt forstå hva som skal være ulovlig/"saksøkbart".
 

picxx

Well-Known Member
Your cumputer belongs to MyShoppingGenie.
Siste gang jeg var borti noe slikt som dette kaltes toolbaren for Zango (google zango+scam) og dette er noe enhver affiliate må være kjempeglad for.
Tenk deg alle de glade brukerne når MSG kan sperre alle dine affiliateannonser og sette inn sine egne.
Toppers dette!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tipper at Google ser nøye på sin TOS i forbindelse med denne saken (VilkÃ¥r for bruk av Google). De kan sikkert trikse litt med sin toolbar også, men tar vel heller rooten av problemet. Som atomet skriver er det mange måter å komme seg rundt forskjellige tiltak, men det som antakeligvis skremmer Google litt er at dette er satt i system på en måte som gjør at vanlige folk (de med IE) nå blir overtalt til dette. Det blir mye mer substansielt.

At blodanalyse.no er sludder og pølsevev ifølge noen personer med medisinsk bakgrunn overrasker meg ikke. Semmelweis' overbevisning inkl. empirisk data ble stemplet som sludder og pølsevev av personer med medisinsk bakgrunn.
Det er vel alltid noen som mener at noe er sludde og pølsevev, men det bør nok være en smule urelatert kanskje?
 

peterandrej

pensjonert moderator
For all del picxx, jeg ser veldig godt hvor frustrerende sånt som dette må være for både affiliates og google, men ulovlig eller noe som helst i nærheten av det? Nei, det tror jeg ikke det er, og jeg håper faktisk at det ikke blir det heller, fra et prinsipielt standpunkt.

Forsåvidt enig, men det er ikke selve "forretningsideen" eller den tekniske gjennomføringen av den som burde være fokus i denne saken. Det er måten disse greiene markedsføres på som er problemet.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Forretningen er nok sannsynligvis problemet (markedsføringen av den er noe helt annet igjen - hvorvidt en pyramide bryter markedsføringsloven vet jeg ikke, jeg burde lese gjennom den snart igjen).
Men for min del tror jeg at problemet også - og i nokså stor grad - ligger i at de 'surfer' på hva Google har fått til. Fant ikke noe umiddelbart som jeg kunne klistre på dette som brudd i Google's TOS egentlig. Men på en måte er det å klistre over bussreklamen med egen reklame. Kanskje. Hvis jeg forenkler for mye. :p
Og for oss som holder på med en del forskjellige tjenester på nettet har det vel større underholdningsverdi / relevans enn enda en ny pyramide.

OT @Hansson: Du burde kanskje lese denne: Annerledestenkerne - Per Arne Bjørkum » Bokkilden (anmeldese her: Apollon: Undringsmennesker og annerledestenkere). Første delen er spesielt interessant.
 

testdriver

Ha det bra..
Kan ikke dette på en måte sammenlignes med å fylle bensin og stikke av med regningen?

Man bruker både ressursene og teknologien til Google, samtidig som man eliminerer inntektsgrunnlaget.
 

picxx

Well-Known Member
For all del picxx, jeg ser veldig godt hvor frustrerende sånt som dette må være for både affiliates og google, men ulovlig eller noe som helst i nærheten av det? Nei, det tror jeg ikke det er, og jeg håper faktisk at det ikke blir det heller, fra et prinsipielt standpunkt.

Du har selvsagt helt rett og jeg kommer selvsagt til å bytte ut alle mine adsense annonser med annonser som markedsfører MSG, for det er sikkert fremtiden, og skulle det ikke være det er det ikke noen vits i å sjanse på det likevel, ettersom adsenseannonsene (og hvem vet hvilke andre, i fremtiden ... ebay annonser er allerede inmplentert i MSG) likevel ikke vil vises .. so here we go .. velkommen MSG! :D
 

kongen

kongemedlem
Tenk deg alle de glade brukerne når MSG kan sperre alle dine affiliateannonser og sette inn sine egne.

Dette vil ikke bli noen problemer da alle aff. nettverk forbyr bruk av software for å sette cookies.

Det rareste er at folk kommer til å gå på slike push-magic-button-get-rich-opplegg... det ville være bedre å sende inn en lotto-kupong.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Dette vil ikke bli noen problemer da alle aff. nettverk forbyr bruk av software for å sette cookies.

Hvordan har da folk tjent penger via MSG, for det kreves faktisk at man skriver seg som affiliate hos forskjellige nettverk for å kunne ta utbytte via denne tollbaren?

Nei, dette er nok fremtiden karer .. løp og kjøp! :D
 

mahe

New Member
feilinfo

Hei!
Ser det er noen misforståelser ute å går.
Genien ligger seg der du selv ønsker den skal ligge. Drag and drop.
Hvis noen har evt spørsmål ang myshoppinggenie, send meg en melding.

-mahe
 

Tonny Kluften

Administrator
Hei!
Ser det er noen misforståelser ute å går.
Genien ligger seg der du selv ønsker den skal ligge. Drag and drop.
Hvis noen har evt spørsmål ang myshoppinggenie, send meg en melding.

-mahe

Hvis du har tenkt å være vismann ang. myshoppinggenie så bør du bruke fullt navn her på WF.

Uansett så skal vel lotteritilsynet vurdere dette så vi får se hva de kommer frem til.
 

mahe

New Member
Hvis du har tenkt å være vismann ang. myshoppinggenie så bør du bruke fullt navn her på WF.

Uansett så skal vel lotteritilsynet vurdere dette så vi får se hva de kommer frem til.

Anders Berglund en nåværende jurist, som tidligere har sittet i både det svenske direktesalgsforbundet og som topphode i det Europeiske forbundet FEDSA - The Federation of European Direct Selling Associations har jobbet tett med MyNetUniverse for å sikre at den nye betalingsplanen er innenfor lover og regler i hele Europa. Hele betalingsplanen er blitt endret, og man trenger ikke lengre kjøpe eller selge lisenser for å delta. Inntekter genereres nå mer på bakgrunn av salg.

Noe som er lov i et land, er ikke gjerne like lovelig i et annet, hence den nye universale betalingsplanen. Orginalt sett skulle de forandre betalingsplanen land for land i henhold til landets lover og regler, noe som ville ført til ufattelige mengder ressursbruk, forståelig nok.


"The Universal Compensation Plan adheres to all requirements of these paragraphs and is thus lawful and ethical and is suitable for application on the European market."

Ja som du sier blir det spennende å høre hva lotteritilsynet sier, men de nye endringene skal være langt innenfor den norske lov.
 
Topp