Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny webshop - domain name?

Ctech

Medlem
Ja jeg kan utdype litt mer:

Først litt om konkuransen i markedet:
- Tror forsåvidt konkuransen er ganske stor, i forhold til antall butikker der ute. Under har jeg laget en liten liste over de jeg fant over et par dager med research. Og de første 4-5 er nok de største konkurrentene.
- I forhold til søkerord, så kan konkuransen være ganske stor. Ta f.eks e-vitamin, vitamin e, e-vit, e vitaminer. Veldig mange sider har skrevet om e-vitaminer selv om de ikke selger. Noe som kan gjøre det vanskelig å komme på første siden på slike søkerord.
- Andre søkerordet som kanskje er viktig er helsekost. Så en ide kan jo være helsekost.amedisin.no
- Andre søkerord et vel ordet vitamin, ettersom mange av produktene inneholder dette ordet. Men ettersom forhåpentligvis vareutvalget øker, så blir jo vitaminer et mindre viktig ord når man har produkter som mascara, eyeliner (og hva nå all denne sminken er)

Konkurrenter:
- Kinsarvik frukt og grønt
- www.Sunkost
- Vitamin1.no - helsekost - din helse ditt ansvar
- Helsekost, Kosttilskudd, Protein & Vitamin - Helseshoppen.no
- Helseklubben :: Hjem
- Hovedsiden - Helse & Kost AS
- www.bootsapotek.no
- ABC - HELSEKOST
- Velkommen til Horst Helsekost
- Urtehuset
- www.helsekostshop.no
- Proteinfabrikken
- Trude Osa - Tehagen.no
- Gourmethagen
 

Marius

Medlem
...Eventuelt bytte ut ordet shop med butikk/webstore/store/nettbutikk. Personlig ville jeg gått for subdomene strukturen. Da kan du legge eventuelle andre apps i fremtiden i samme struktur.

Jeg er litt i tvil om dette altså. Mange "seo-folk" anbefaler å bruke folder framfor subdomain. For eksempel: Folders vs Subdomains - New Domain or Sub Domain?

Uansett ville jeg nok ha gått for et helt eget domene for en nettbutikk som ikke selger medisin, og som folk skal kunne huske. Det ser dessuten penere ut i linker, adwords etc. med www.vitaminhuset.no enn www.vitaminhuset.amedisin.no. Veldig greit å få med et skikkelig søkeord eller to i butikknavnet også, ikke bare "shop" :)
 

picxx

Well-Known Member
Vil jeg da også tjene på eksisterende linker til domenet?

Om du oppretter et subdomene vil dette bli sett på som en ny nettside, og du vil nok ikke tjene noe på evt. SEO/linking du har inn til hoveddomenet.

Om du derimot legger det i en mappestruktur domene.no/butikk vil dette bli sett på som en underside av ditt allerede eksisterende domene, og bli tatt med i helhetsvurderingen av siden.

Hvordan du da øbsker å sette opp dette, som inkluderende i eksisterende nettside, eller som en ny nettside, vil jo være helt opp til deg selv.
 

Ole

Medlem
Hvis vareutvalget ditt skal omfatte helsekost, vitaminer, sminke, te osv ville jeg ikke valgt hverken vitamin.no eller amedisin.no. Finn et butikknavn som er beskrivende både for vareutvalget ved oppstart og fremtidig vareutvalg.

Det vil være litt kjedelig å starte opp butikken, bygge rykte og seo, for så å finne ut at domenenavnet ikke duger lenger.

Hvis du ikke finner noe som favner over alle eventualiteter, lag deg et nytt ord som har en bra klang, og som gir assosiasjoner til dine viktigste varesegmenter.

Jeg ville ikke brydd meg med å få med nøkkelordet i domenenavnet (i dette tilfellet), det hemmer for mye i forhold til riktig valg av butikknavn.
 

Ctech

Medlem
Hvordan fungerer dette med redirect eller flere domener på samme nettside.

Jeg regner med at Google ikke indexere alt flere ganger.

si f.eks..

har 4 domener.

vitamin.no *redirect til sunnmat
sminke.no *ditto
økologisk.no *ditto
sunnmat.no (navn på butikken)

Vil da google velge for søkerord vitamin e - vitamin.no/vitaminer/vitamin-e eller sunnmat.no/vitaminer/vitamin-e ?
 
Topp