Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nybegynnerspørsmål ang SEO og WordPress-blogg

Nordino

Medlem
Jeg har nettopp startet en ny blogg og har bestemt meg for å satse på SEO siden jeg ser mange som fokuserer på viktigheten rundt det. I den anledning har jeg et par spørsmål som sikkert er av den dumme sorten.

1. Jeg har installert "All in One SEO pack" og Google XML Sitemap som plugins i bloggen min, uten å konfigurere disse. Er det bare til å aktivere dem så gjør de jobben for meg, eller må jeg gjøre noe?

2. Når jeg skriver en ny post får jeg SEO mulighetene title, description og keywords som jeg alltid fyller ut. Det står "comma separated" i keywords-boksen. Mener de at jeg skal skrive ordene slik: ord,ord,ord,ord eller slik: ord, ord, ord, ord med mellomrom? Eller har det ikke noe å si i det hele tatt?

3. Artiklene i bloggen min postes etter følgende system: domene.com/?p=xx . Er dette greit mtp SEO? Ser ut til at WP gir artiklene et random nummer, for hvis jeg poster en artikkel som har ?p=24, så kan neste artikkel ha ?p=135 av en eller annen grunn.

4. Husker jeg ble anbefalt å putte inn noen metatagger for SEO på min forrige hjemmeside. Hvordan skal koden se ut og hvor putter jeg den inn?

Setter som vanlig stoor pris på hjelp!
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har nettopp startet en ny blogg og har bestemt meg for å satse på SEO siden jeg ser mange som fokuserer på viktigheten rundt det. I den anledning har jeg et par spørsmål som sikkert er av den dumme sorten.

1. Jeg har installert "All in One SEO pack" og Google XML Sitemap som plugins i bloggen min, uten å konfigurere disse. ...

2. Når jeg skriver en ny post får jeg SEO mulighetene title, description og keywords som jeg alltid fyller ut. ...

3. Artiklene i bloggen min postes etter følgende system: domene.com/?p=xx . Er dette greit mtp SEO? ...

1. Bare å bruke rett ut av boksen. Det blir bra.

2. Ikke kast bort tida på meta keywords. Bruk heller tida til å lage en god meta description.

3. Permalinkstrukturen /%postname%/ ordner det så du får /posttittel istedenfor ?p=54 osv.
 

Nordino

Medlem
Takker for hjelp nok en gang. Har skiftet permalinkstrukturen nå.

Tommy: Hva legger du i det du sier om å lage en god meta description? Er vel greit om jeg bare kort beskriver hva artikkelen dreier seg om? Trodde det var stikkordene som var viktig ifht. Google og andre søkemotorer.
 

MediaDesign

New Member
Google bryr seg ikke om "meta keywords", det er unødvendig å ha med. "Meta description" har svært lite eller ingenting å si på når det kommer til hvor høyt siden vil rangere i Google for gitte søkeord. Det er allikevel viktig å gi en god beskrivelse så folk klikker seg inn på siden.

Er enig med "jeffdonk", /%category%/%postname%/ er noe jeg selv bruker på WP sider som settes opp.
 

Travellingman

Nettgrunder
hmmm... en greie jeg har grubla litt på - er det dumt å bruke flere kategorier? Jeg skriver ofte ting som passer under flere av kategoriene mine, og da har jeg pleid å huke av alle de jeg syns passer. Blir det dumt, eller...?

Tenkte litt på dette selv nå da jeg var en tur innom Glabladet og så att en artikkel var lagt i flere kategorier. Selv har jeg bestrebet meg på og kun bruke en kategori når jeg skriver ett innlegg.

Er ikke det slik det bør gjøres folkens?
 

Hupsey

Medlem
I følge Wordpress eksperter er domene/P=xx (som er den forhåndsvalgte) bedre en /%postname%/. Grunnen er at det er bedre i databasen å ha en unik nummer verdi.
Det kan muligens skape problemer om du har en stor database. Lesermessig er den selvsagt den dårligste. En kobinasjon kan kanskje være greit /%postname%/p=xx
eller en datobaset. Men jeg tror egentilg ikke det er store risikoen å bruke /%postname%/
 
Topp