Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nybegynnerspørsmål ift. domener, WordPress, webhotell, databaser etc.

Petterahl

New Member
Hei.
Er helt ny når det kommer til nettsider, domener, WordPress, webhotell, databaser etc. Har derfor noen spørsmål.

La oss si at jeg har 5 forskjellige domener, bare noen tenkte eksempler her:
www.123dinenyheter.no
www.kurs789.no
www.friluftsliv4ever.no
www.www.com
www.olebrumm.no

Alle sidene skal drives med WordPress.

1. Trenger jeg et webhotell for alle sidene, eller trenger jeg et webhotell per side?
2. Trenger jeg en WordPress, eller kan man bruke samme WordPress på alle sidene (type WordPress Multisite)?
3. Trenger jeg en eller flere databaser (MySQL)?

La oss si om 2 år at jeg har fått 45 nye domener i tillegg, som alle drives i WordPress. Forandrer dette noe?

Ønsker at det skal være lettest mulig å administrere innholdet på nettsidene.

4. Har dere noen anbefalinger på hosting-selskap for webhotellet? Gjerne et hosting-selskap som fungerer godt sammen med WordPress.
5. Har noen domener registret hos domeneshop.no i dag, er dette en egnet leverandør av webhotell slik min bruk er tiltenkt? Eller burde jeg se på proisp eller hostinger?

Tusen takk for hjelpen.
 

Hakasu

Medlem
1) Nei, det fungerer å ha samme webhotell på flere nettsider. Hvor mange som kan hostes sammen avhenger av webhosten, størrelsen på nettsidene, ressurser de bruker osv. Men det går som regel fint å ha en del småsider på samme host. Du kan eventuelt leie en dedikert server som du kan forvalte som du vil med full kontroll over ressursbruk.
2) Jeg ville anbefalt å installere WordPress på hver enkelt. I ditt hypotetiske scenario med 45 nettsider ville jeg aldri tatt sjanse på å ha ett enkelt system som kan hackes for å gi tilgang til alle sidene. Jeg ville heller installert de hver for seg og beskyttet dem alle med ulikt passord osv. Det blir ikke lettest, men ofte er ikke det enkleste det beste. I alle fall ikke over tid. Sikkerhet er viktig, og bør prioriteres!
3) Hver nettside / Wordpress-installasjon bør/må ha en egen database. De fleste webhotell lar deg vel ha så mange databaser som du måtte ønske. Med WordPress Multisite kan du kjøre alt på en database, men den kommer til å bli utrolig bloated om du kjører 45 wordpress-installasjoner på samme databasen.
4) Jeg er fornøyd med Host1, men her er det sikkert hundre ulike meninger. I utgangspunktet fungerer alle webhotell fint med Wordpress.
5) Her har jeg ingen erfaring.

Lykke til!
 

Kackalorum

Member
6) ManageWP är jättejättebra att använda när du ska administrera/uppdatera alla olika WP-installationer, rekommenderar det verkligen så fort du har mer än några få sajter.
 

xdex

Medlem
@Hakasu gir mye god informasjon her. Når det gjelder hosting finnes det mange alternativer. Jeg har fult gått over til cloudways, rett og slett fordi jeg vil ha 24/7 support, hele året, også om det er julaften. Når jeg leser om selskaper som ikke får hjelp fordi det er helg i Norge, mister jeg motet. Internett tar ikke helg, finn noen som alltid har åpent. ProISP har fått nye eiere, styr unna!!

Jeg har server stående på cloudways, og domenene mine på domeneshop. Så knytter jeg bare opp domenet mot cloudways (tar 2 minutter) så er jeg i gang. På cloudways kan du ha så mange "applikasjoner/nettsider" du vil, og du skalerer bare etter behov. Trenger du mer diskplass, eller CPU? Se i loggen, og øk server deretter. I starten hadde jeg 15 sider og betalte 20$ i mnd, etterhvert som noen av sidene ble mer populære, tjente jeg mer penger, og kunne enkelt skalere opp server, uten å måtte bytte "pakker".

Cloudways har også fanatisk CDN, og cache plugin som fungrer godt med WordPress.
 

Bjørnar

Gründer
Backer @xdex på denne, Cloudways er – med litt oppstartshjelp sammen med support på chat bare for å forstå hvordan ting henger sammen – et godt valg, ut fra mine erfaringer.

Med Cloudways (aff) blir svarene på spørsmålene dine slik:

1. Du trenger kun 1 "server", og for hver nettside (domene) du setter opp, lager du det som Cloudways kaller en applikasjon. Du kan ha ubegrenset med applikasjoner på din "server".
2. WP Multisite er noe du vil angre på at du setter opp, i mine øyne. Med en gang du skal ha tilpasninger ut over standard, så kommer du fort i trøbbel. Det er ikke for slike ting multisite er tenkt til. Også ved for eksempel et salg, eller du får en ny webside i porteføljen din som du har kjøpt av noen: det kan være et skikkelig ormebol.
3. Du får database med hver applikasjon som nevnt i punkt 1, og da holder du alt ryddig og rent. For å evt kjøre samme database på ALLE sidene, så må du ha forskjellige prefix i databasen, og plutselig har du glemt hvasom er hva, og gjør noe knot på feil side. Så nei; glem den tanken.
4. Som nevnt; Cloudways.
5. Domeneshop kan helt sikkert fungere. Men jeg har aldri likt den hostingen der, for den virker som den er 15 år gammel, noe den helt sikkert ikke er. Ulempen er også at du selv må installere ting som phpMyAdmin for database osv. Personlig har jeg alle mine domener hos Domeneshop, epost hos Google, og server hos Cloudways (samt et par apper hos Syse, men det er litt "på siden").

Som det er nevnt et par steder i det siste her på forumet, kan det være smart å styre unna Pro Isp, da de kåler fælt med kundeservicen for tiden.

Bonus: Dersom du skal administrere såpass mange WordPress-installasjoner hadde jeg som @Kackalorum valgt en eller annen tjeneste som kan hjelpe deg med å holde orden (oppdateringer, backup, vedlikehold osv osv). Jeg har aldri brukt ManageWP, men har brukt InfiniteWP siden 2013, og jeg bytter det aldri bort.

Svarene mine er ganske like @Hakasu egentlig.
 
Topp