Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

picxx

Well-Known Member
Er det en gjengs oppfattelse at kataloger er null verdt? I så tilfelle hva er kriteriene man vurderer ut fra?

Kataloger online og kataloger offline har vel omtrent samme nytteverdi.
Telefonkatalogen og gule sider ble (blir) delt ut gratis.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kriteriene? Tja, kanskje hva de leverer tilbake? Men generelt kan vi nok glatt si at (minst) 90% av slike kataloger er null verdt ja, så er det sikkert noen som er verdt NOE, og noen få som kanskje er verdt kostnaden.

Helt ærlig tviler jeg på at en eneste av bedriftene som står oppført hos denne katalogen, får et eneste salg derfra i løpet av et år, og sannsynligvis kan besøkene telles på fingrene - og da kan jeg ikke helt se hvordan man skal kunne snakke om noen verdi av denne "tjenesten".
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg betviler sterkt at de kaller dette svindel! Det må du gjerne dokumentere i så tilfelle.

Dette har vel ikke noe med engasjement for tvilsomme forretningsmetoder!?! Og, hva er det som gjør deg til "påtalemakt og domstol" i forhold til disse forretningsdrivende. Er vel mer skummelt med ditt engasjement i forhold til disse synes jeg da....

Og, jeg gjentar meg selv - hvis ikke en leder av en bedrift klarer å lese gjennom dokumentet han skriver under på burde han rett og slett ikke drevet en bedrift!

Kall det hva du vil, jeg kaller det svindel, på telefonen i går kalte ansvarlig for varslingslisten det svindel, og hvis vi sjekker tror jeg nok et flertall av befolkningen er helt enige med meg.

Engasjement for tvilsomme forretningsmetoder? Vel, i enhver tråd der det er noen som opplyser/advarer mot firmaer som driver med det de fleste av oss oppfatter som tvilsomme forretningsmetoder, så dukker samme person (gjett hvem) opp, og kommer stormende til forsvar for de stakkars forretningsdrivende som blir hengt ut, bare fordi de lager en litt spesiell avtale som man naturligvis burde ha lest mye nøyere gjennom før man gikk med på.

Trenger man å være påtalemakt og domstol for å si sin mening om et firmas forretningsmetoder? Det var i såfall nytt for meg.

Kataloger online og offline har vel ca samme nytteverdi ja, men verdien er veldig avhengig av at noen faktisk bruker dem, og hvis ingen bruker dem, da er verdien definitivt 0.

Du må gjerne gjenta deg selv hundre ganger til, men selv om noe ikke er *ulovlig*, så trenger det ikke dermed å være regnet som en ærlig måte å drive forretninger på. Og å presentere noe som noe helt annet enn det det virkelig er, og å skjule kostnader i liten skrift og lange avtaletekster - det regnes gjerne som "tvilsomt" eller det som værre er.

For å si det enkelt: Tror du det er mange som ville ha gått inn på en slik avtale som det teleopplysningen her "tilbyr", hvis de leste hele avtaleteksten nøye? Jeg tror det ville være veldig veldig få. Og tror du det er veldig mange av de som har gått inn på avtalen, som er fornøyde med den i etterkant?
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei du trenger ikke være påtalemakt og domstol for å si sin mening. Ingen påstår sånt så prøv å ikke legge ord i andres munn. Kom heller med argumenter som paj gjorde, det lærer jeg mer av enn retorikk som "andre sier også at dette er svindel, derfor har jeg rett".

Å drive ærlig eller uærlig kan leses som å drive i god tro og ond tro, og de begrepene forekommer i lovverket (relatert til å drive forretning). Det kan du gjerne lese og henvise til, fordi det er nok der det skurrer. Men jeg synes ikke du kan bruke "selv om noe ikke er ulovlig så trenger det ikke dermed å være regnet som en ærlig måte..." som argument for at det er svindel. Det er et ganske sterkt ord.

Hvis folk ikke leser avtaleteksten - og jeg trenger ikke lese den nøye en gang for å se at det er 2 års binding og 7000+ i året for en oppføring på en nettside - så har de faktisk seg selv å takke. Men jeg tror de fleste ikke leser den nøye, da de fleste kaster brevet ;)

Jeg tror ikke jeg (eller noen) ville fått noe særlig utbytte for denne tjenesten. Men slikt er det mye av - for meg (f.eks. ville det meste av offline markedsføring vært meningsløst for mine produkter).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Msites Ltd skrev:
Og, jeg gjentar meg selv - hvis ikke en leder av en bedrift klarer å lese gjennom dokumentet han skriver under på burde han rett og slett ikke drevet en bedrift!

Det kan du selvsagt si, men slike kataloger retter seg først og fremst mot mindre bedrifter - gjerne med litt eldre innehavere eller folk med generelt manglende datakunnskaper som antagelig har verre forutsetninger for å kunne "avsløre" produktets verdi.

Det gjør svindelen mer åpenbar, siden de spiller på at kunden ikke aner hva han kjøper. Man kan sammenligne det med folk som drar rundt og selger juggel på døren til pensjonister.

NB! Dette er et generelt utsagn om slike kataloger, og er bygget på en hypotese som sier at disse folka ikke er dumme i huet. Det ville nemlig vært håpløst å sende slike tilbud til alle andre enn gruppen nevnt over.
 

picxx

Well-Known Member
Det kan du selvsagt si, men slike kataloger retter seg først og fremst mot mindre bedrifter - gjerne med litt eldre innehavere eller folk med generelt manglende datakunnskaper som antagelig har verre forutsetninger for å kunne "avsløre" produktets verdi.

Det gjør svindelen mer åpenbar, siden de spiller på at kunden ikke aner hva han kjøper. Man kan sammenligne det med folk som drar rundt og selger juggel på døren til pensjonister.

NB! Dette er et generelt utsagn om slike kataloger, og er bygget på en hypotese som sier at disse folka ikke er dumme i huet. Det ville nemlig vært håpløst å sende slike tilbud til alle andre enn gruppen nevnt over.

Så er det gruppen med manglende datakunnskaper, eller gruppen eldre innehaver mr. Opperud faller inn under? :D

Tror nok ikke du er helt på G her paj.
Jeg vil nok tro at de sender dette an mass utifra adresselister fra brønnesundregistret.
La oss si de sender dette til 100.000 mottakere (nå vet ikke jeg engang om det er så mange registrert da) og betaler 15.- for hver utsending. Videre får de en konvertering på 0,1%.
Det er faktisk 5,5 millioner kroner det (hvis jeg ikke helt har feilberegnet meg her da....begynner å bli seint) hvis hver avtale bringer inn 7000.-

At det kan være den gruppen som du nevner som er de 0,1% kan så være, men at de sitter å undersøker adresselister opp mot alder og datakunnskaper til innehaverne har jeg vondt for å tro.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det kan du selvsagt si, men slike kataloger retter seg først og fremst mot mindre bedrifter - gjerne med litt eldre innehavere eller folk med generelt manglende datakunnskaper som antagelig har verre forutsetninger for å kunne "avsløre" produktets verdi.

Det gjør svindelen mer åpenbar, siden de spiller på at kunden ikke aner hva han kjøper. Man kan sammenligne det med folk som drar rundt og selger juggel på døren til pensjonister.

NB! Dette er et generelt utsagn om slike kataloger, og er bygget på en hypotese som sier at disse folka ikke er dumme i huet. Det ville nemlig vært håpløst å sende slike tilbud til alle andre enn gruppen nevnt over.

Nå snakker du mot bedre vitende!

Disse tilbudene sendes da ut til alt og alle! Hvor skulle de kunne selektere bedrifter etter alder på eier ??

Og, nå må dere slutte å snakke om svindel - for det er ikke begått noen som helst svindel her! Hvis noen av dere hadde klart å vinne en rettssak mot dette selskapet med begrunnelsen at det er svindel hadde jeg blitt meget overrasket.

Og, man trenger vel ikke datakunnskaper for å lese teksten i et papirdokument!?!
 

Nutz

Med lem
Msites, hvorfor er du ikke villig til å se at de forsøker å selge 2 bøtter kattepiss som den beste champagne?
Er ikke det svindel? -Lure på folk overpriset møkk, som de tror har en verdi?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Så er det gruppen med manglende datakunnskaper, eller gruppen eldre innehaver mr. Opperud faller inn under? :D

Mr. Opperud er heldigvis ikke så lettlurt (nåja, dama lurte meg jo ganske lett, men det er jo en litt annen greie), men det at de i det hele tatt gidder å sende ut dette forteller meg at det er folk som er det ;)

Fordi
1: "produktet" er unektelig praktisk talt verdiløst (er det noen her som mener noe annet? hvorfor slår dere ikke til i såfall?), og ingen vil bruke såpass mye penger på noe de vet er verdiløst.

2: Hvis de hadde gjort infoen om de totale kostnadene tydligere, og ikke benyttet seg av likhet til gule sider, så ville helt garantert praktisk talt ingen ha kjøpt.

Helt garantert: de som "kjøper" her, tror
a) at det kun dreier seg om oppdatering/korreksjon av opplysningene sine. Hvorfor er ellers f.ex. org.nr ikke er fylt ut på forhånd, i motsetning til resten? Dette er like lett tilgjengelig som alt det andre.
b) at det er telenors gamle opplysningstjeneste/gule sider de har med å gjøre

Ja, det er garantert fordi de ikke leser gjennom dette nøye nok, men allikvel - der er det noe veldig galt, når den eneste grunnen til at noen "bestiller" noe, er fordi de får inntrykk av at det er gratis og/eller tror at det er et helt annet firma de har kontakt med.

Er det kanskje sånn noen her pleier å skrive kontrakter? Hos meg framgår ihvertfall alt av kostnader veldig mye tydligere.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Msites, hvorfor er du ikke villig til å se at de forsøker å selge 2 bøtter kattepiss som den beste champagne?
Er ikke det svindel? -Lure på folk overpriset møkk, som de tror har en verdi?

Nei - det å selge en vare for en sum er ikke svindel! Det er mange her inne som lager websider til forskjellige priser, og jeg vil ikke si de som selger dyrest driver med svindel for det.

Det som forundrer meg er at man roper svindel så fort det kommer et katalogselskap på banen. Det er jo rett og slett umulig å etablere et seriøst prosjekt da det sitter noen bedrevitere på forum som dette og roper svindel med en gang.
 

allegretto

Medlem
Takk atomet,
denne tråden er nå øverst i google på søket "teleopplysningen"

14.000,- for ingenting..hehe.. en forsinket aprilspøk?
 

picxx

Well-Known Member
Det meste av denne "svindelen" kunne vel faktisk vært unngått hvis myndighetene hadde hevet grensen for hobbysalg en smule, slik at tante olga og bestemor sofie ikke hadde trengt å starte firma bare fordi de selger litt for mye strikkegensere og heklebrikker i løpet av sommermånedene.
For det er vel det som er kluet her, at de som i realiteten ikke driver noe firma enkelt blir lurt?
 

kongen

kongemedlem
Husker tidligere så fikk mange bedrifter en slik "oppdater din informasjon" til en katalogdritt og hvor de samtidig hadde lagt inn feil informasjon med vilje. Og når man sendte inn riktig informasjon så var det egentlig en bestilling for flere tusen kroner gjemt med liten skrift. Tror firmaet bak denne katalogen var tysk og det havnet på nyhetene som svindel.

Oppføringer i ukjente kataloger og kataloger med lite trafikk er null verdt. NULL verdt. Dessuten har ingen nettbutikker behov for å være oppført i en eneste katalog. Ikke gulesider engang. De eneste bedriftene som har behov for å være oppført i en katalog er bedrifter som selger tjenester til nærmiljøet; frisører, rørleggere, advokater, og da er det stort sett bare Gulesider folk bruker.
 
Topp