Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

Hein R

New Member
Endelig får Steven Michael Royce litt mer passende form for oppmerksomhet.
Sjekk telefonnr 21042993 på gulesider.no ...
Og varslingslisten.no - hva i f.. er det?
 

PIP

Medlem
Driver ulovlig inkassovirksomhet - Aftenposten

Vi kan vel alle være enig i at dette ikke er snakk om en bedrift som oppfyller kravene til god forretningsskikk? Om det er svindel kommer vel an på øyet som ser så lenge det ikke foreligger en rettskraftig dom som slår fast det ene eller det andre. Personlig så er dette en useriøs måte å drive butikk på, og jeg ønsker færrest mulig av den sorten i Norsk Nærlingsliv.
 

The Spirit

New Member
teleopplysningen.no

Fikk akkurat en telefon med en liten oppdatering: Nå kan det se ut til at saken virkelig får fart! Mer info kommer :)
Du har rett i dette, Torstein. Saken er nå ute i Aftenposten, og undertegnede er i ferd med å samle så mange "ofre" som mulig, for på sikt å gå til gruppesøksmål mot teleopplysningen.no. Dette for å få dem vekk fra markedet, men dels også for å kreve dem for ertstatning for all den tiden og pengene som går med til å forfølge saken mot dem.

Forrige "driver" av selskapet sitter etter hva jeg vet fortsatt i Tønsberg kretsfengsel, og jeg føler de nåværende "driverne" kunne ha godt av et tilsvarende opphold.

Men for dere som bli utsatt for telelopplysningen.no - her er noen råd:

Bestrid ethvert krav fra dem skriftlig, og ta vare på kopi av alle brev / mail

Anmeld gjerne forholdet til Politiet. Oslo Politi har ikke ressurser, og avslutter saken etter kort tid, men om det blir mange nok anmeldelser på samme firma, kan de ikke i lengden utelate å etterforske det. Andre politikamre kan være i en helt annen situasjon. Og Politiet i Vestfold er, slik jeg forstår det, interessert i å gjenoppta saken, om de får anmeldelser fra innbyggere i Vestfold Fylke.

Søk gjerne hjelp og råd hos Økokrim og Forbrukerombudet

Ved første purring - send kopi av denne til Finanstilsynet, for Alfa Fakturaservice, som teleopplysningen.no bruker, har ingen myndighet til å drive inkassovirksomhet i Norge.

Spør dem om angrefristskjemaet, som skulle ha vært vedlagt "tilbudet" deres.

Men viktigst av alt - Ikke betal! De kommer ingen vei med kravene sine! Både politi og økokrim benekter enhver mulighet for at går til fysisk inndrivelse. Kravene fra teleopplysningen.no vil heller ikke føre til betalingsanmerkninger, men ta gjerne kontakt med din lokale bank på et tidlig tidspunkt, og gjør dem oppmerksomme på hva du er utsatt for. Det skader i alle fall ikke.

Mvh. Tor
 

Torsen

New Member
Rett på limpinnen

I høst flyttet jeg kontoret mitt og måtte sende adresseendringsmelding til en rekke kunder og leverandører. Jeg hadde avviklet ferie, og det lå en bunke omadressert post og ventet. Dette kortet fra teleopplysningen.no lå i denne bunken og jeg registrerte at det var feil informasjon om adresse osv., så jeg foretok en hurtig oppdatering og returnerte det. Selve drømmesituasjonen for humbugfirmaet. Jeg tok det for gitt at det var informasjon til telefonkatalogen / gule sider. Uansett en oppdatering av en eller annen database. Og vips! Så kom regningen. Jeg husket ikke hva slags avtale de siktet til da jeg mottok fakturaen, så de måtte sende avtalen pr mail for å dokumentere den.

En del av dere i forumet mener nå at jeg er en av de sandblåste toskene som burde ha solgt firmaet mitt og meldt meg hos NAV, men jeg kan bare skuffe dere med at firmaet går veldig bra. Det er første gang jeg har gått på limpinnen på denne måten, og det irriterer meg selvsagt. Jeg har jo advart mine kunder mot slike katalogfirmaer i flere år. Verdiløs markedsføring. De kaller det søkemotoroptimalisering, og jeg tror faktisk ikke de gjør noe etter at de har mottatt oppgjør.

Nå har jeg måttet godta å betale kr 1539,- i en avbestillingsavgift. Da har de kreditert det opprinnelige kravet på kr 5498,- ( som ville ha forfalt på nytt om 1 år ). Jeg skal overleve det, men hva skjer om jeg ikke betaler det? Er det sånn at Alfa fakturaservice ikke har myndighet til å inndrive utestående beløp i Norge?

Deler av denne tråden har vært svært interessant lesing. Jeg deler svært mye av ditt syn, Torstein, og er forundret over hva slags næringsliv noen av dere andre ønsker seg i dette landet. Etter hvert kokes det i hop mer og mer finurlige måter å selge verdiløse tjenester, og det kan da ikke være meningen at du må vokte deg for legale svindlere fra alle kanter om du står registrert i enhetsregisteret i Brønnøysund.
 
Sist redigert:
Torsen:

Alfa Fakturaservice AB [Opplysninger hos Brønnøysundregistrene for bedriften] har ikke noen tillatelse fra Finanstilsynet å bedrive inkassovirksomhet på vegne av andre.

Dette kan også alle kontrollere selve ved å søke på navn eller organisasjonsnummer på Finanstilsynet sitt nettsted her: Konsesjonsregister - Finanstilsynet

Det er derfor veldig uklart hvordan de skal prøve å kreve inn kravet de har på deg og det kan vare en god ide å vente lit for å se an hvordan situasjonen blir fremover...
 

turboknapp

New Member
Mitt ikke-aktive lille firma fikk i dag denne fra Teleopplysning.no
Helt klart smidd over samme lest som Teleopplysningen.no som tråden her starter med.

Selv mener jeg det havner utenfor kategorien svindel, men nærmere streken kommer man neppe.

Utenpå konvolutten som er i kjent gul farge, så ropes det ut "viktig melding" og referer til trykte kataloger som skal utgå av miljøhensyn...

(Hvem andre enn Gule sider operer med trykte kataloger av betydning? :)


Legger ved scan av konvolutt samt brevets forside og bakside.
 

Vedlegg

  • teleopp_konv_red.jpg
    teleopp_konv_red.jpg
    47,3 KB · Sett: 20
  • teleopp_brev_red.jpg
    teleopp_brev_red.jpg
    94,5 KB · Sett: 19
  • teleopp_brev_bak_red.jpg
    teleopp_brev_bak_red.jpg
    95,2 KB · Sett: 11

May

Medlem
Det er jo et glimrende konsept da.
Istedet for å bruke en masse folk til å ringe rundt til firma og måtte forklare om trafikktall, synlighet og positive sider sender man bare et tilbud med innbetalingsblankett an mass og får sikkert mange til å betale.
Glimrende :)
Interresant diskusjon dette, men enig med deg. Synes fremgangsmåten er uetisk, men vil mye heller ha en slik lapp i posten som jeg kan lese, ta stilling til, kaste hvis jeg vil, ----- enn disse UENDELIGE oppringingene fra til dels frekke selgere (av alt fra katolog oppføringer til tele og datatjenester), som i all hovedsak skal fotelle meg at jeg er en IDIOT hvis jeg ikke benytter meg av det tilbudet de kommer med. Siste innringer var fra TV2 - ringte i 1400 tiden på dagen, ville at jeg skulle "høre hans evangelie". Det skulle visst være salig gjørende og det eneste han ba om var at jeg tok stilling (inngikk avtale) før kl 1600, for da skulle han i møte med sine overordnede............
Undrer meg på om TV tar sine beslutninger om markedstiltak på et slikt grunnlag.
 

moments

Medlem
Det er jo ikke noe tvil om at dette er svindel. Takk Torstein.
Når det gjelder at "kataloghaier" blir hengt ut her er det vel på sin plass også.

Hvem er det som bruker firmatorget.no eller onlineguiden.no til å finne en f.eks webdesigner? Ingen?

Det er jo han svindlerne Steven Michael Royce fra Nuli Internet Service Limited som står bak Teleopplysning.no også. Steven Michael Royce har også tilknytning til Verdun Group som selger NUF m.m. og ikke akkurat har det reneste melet i posen.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp