Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye politi.no

mkander

Medlem
Må si jeg ble imponert over nye politi.no..... imponert over hvor dårlig det går an å lage en offentlig webside i 2009. Og siden skal visstnok ha kostet.... hold dere fast... 28,5 millioner kroner!!! Det er GALSKAP.

En av hovedfunksjonene er at "politiet kommer nærmere folket" ved at det kan leveres inn tips og anmeldelser direkte på siden. Men det viser seg at dette ikke er mer nyskapende enn en HTML form som sender en epost.

Noe så ufattelig latterlig. Ikke for å skryte, men jeg hadde gladelig lagd en sånn side for 5000 kr. Og det hadde tatt maks en helg.

Virus forsinket politiets nye nettsider - VG Nett om Data og nett

EDIT AV TONNY: Test, Politi.no sperret etter massiv pågang - VG Nett om Data og nett
 
Sist redigert av en moderator:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Huhh... Når jeg leste dette her gikk det kaldt nedover ryggen på meg. :eek:

28,5 millioner kroner... Lukter nesten svindel et eller annet sted her.
 

mkander

Medlem
En liten titt på koden avslører at de har registrert politijs.no og politicss.no. Greit at det gir hastighetsforbedring å skille ut slike ting til egne hoster, men hva med f.eks. css.politi.no/js.politi.no eller assets[1-99].politi.no som ofte brukes.
 

mkander

Medlem
Det ligger nok mer bak som vi ikke vet. Det er mulig prisen inkluderer all sikkerhetsevaluering, konsulenthonorarer, intranett, avanserte funksjoner i admin som vi ikke ser osv.

Med den frontenden der tør jeg ikke tenke på hvordan backend ser ut =P

Synes at justisministeren bør forklare hva eksakt alle disse pengene har gått til.
 

Bjørnar

Gründer
jeg ser ikke noe poeng i at noen skal forklare noe som helst,egentlig. vi ser kun fremsiden av herligheten, jeg vil anta det ligger mye annet custom made stash i bakhånd.
 
Enig med siste taler. Vi vet ikke hva som er inkludert i denne summen, da blir det meningsløst å klage. Jada, man kan sikkert få en skoleelev til å slenge sammen et Wordpress-design for fem tusen kroner. Men hvor mange personer i Politiet har fått opplæring i å bruke dette systemet? Hvor mange timer har gått med til å dobbeltsjekke at alt fungerer og ikke kan brukes til å gi uvedkommende tilgang på sensitiv informasjon (som i Politiets tilfelle er SVÆRT sensitiv)? Og så videre, og så videre.

Dette virker som en helt absurd sum, men jeg går ut fra at det er en grunn til at den er som den er.
 

mkander

Medlem
@jebbis, @olafmoriarty

Dette blir helt feil. Selvfølgelig har skattebetalerne rett på å få vite hva pengene vi betaler går til. Hvis vi bare betaler inn og ikke stiller spørsmål blir selvfølgelig ting knalldyre og penger forsvinner i hytt og pine = korrupsjon. I denne saken har det ikke blitt klargjort hva 28,5 millioner kroner har gått til og da har vi en demokratisk plikt og rett til å stille spørsmål.

Vi vet ikke hva som er inkludert i denne summen, da blir det meningsløst å klage.
Det er akkurat hva som er inkludert i summen som jeg vil at noen skal forklare. Skjønner?

@olafmoriarty "Slenge sammen et wordpress-design" - Hvis vi holder oss utelukkende til frontend her, altså selve designet, så er det helt vanvittig amatørmessig og uavhengig av backend og disse "avanserte funksjonene" du henviser til.

Hvor mange timer har gått med til å dobbeltsjekke at alt fungerer og ikke kan brukes til å gi uvedkommende tilgang på sensitiv informasjon
Det som ihvertfall er sikkert er at her har det gått med avsindige ressurser - men på HVA? Det bør noen komme frem og forklare for til nå ser dette helt absurd ut.
 
Å ønske en forklaring på hva pengene har gått til ser jeg ingen problemer med. Å hinte om at man kan slenge sammen en løsning som er god nok for Politiet for fem lapper er derimot absurd.

Og designet vil jeg ikke kommentere da jeg er designblind. Det hadde ikke tatt meg lang tid å slenge sammen noe som ser hundre ganger verre ut, for å si det sånn.
 

zapotek

Medlem
Enig med opprinnelige innringer. 28,5 mill for denne mainnskiten??? WTF?!?!? Designet er rævva, siden laster tregt som sirup og hva er det med de ørten redirectene når du først prøver å gå inn på siden til politicss.no og andre domener??? Til den prisen burde de ihvertfall klart å fått til klar og tydelig skrift i "pass", "tips politiet", "ungdom" og "anmeld et forhold" knappene på toppen. Dette var mildt sagt skuffende.
 

oddbjoro

Medlem
Mulig det er jeg som ikke er så kravstor, men på min skjerm, så ser iallefall skrift på "pass", "tips politiet" osv, ganske så klart ut.
Ikke ble jeg redirectet noen plass, når jeg testet www.politicss.no(prøvde ikke uten www da, mulig der dere blir redirectet?).

Synes egentlig siden ser helt kurrante ut jeg. Enkle å finne frem i(så langt), og det er vel et større poeng for en slik side, enn at den skal se fancy ut?


Selvsagt er 28,5 mill vanvittig mye penger, så jeg går nærmest ut ifra, at i denne summen så ligger det både serverkraft, opplæring, linjer, kvalitetstesting 10 ganger osv osv osv..

Dog han som sa han kunne lage noa alla dette designmessig for 5 lapper. Da vet jeg hvem jeg skal kontakte neste gang jeg skal ha noe gjort iallefall :)
(Regner med du har sett alle undersiden osv, for hvert eneste distrikt mm, som også ligger her??)
 

Gaasehud

Medlem
Hehe, designen er på trynet, ja – veldig typisk at politiet har en sånn side i likhet med fylker, kommuner, skoler, etc.

Men pengene har vel som mange sier, godt med til et avansert (?) og solid CMS (sikkert custom) og et kraftig sikkerhetssystem.

Men jeg må innrømme at designet ikke ligner designer-jobb, men mer "folk som er flinke på data"-jobb. :p
 

Tonny Kluften

Administrator
Men jeg må innrømme at designet ikke ligner designer-jobb, men mer "folk som er flinke på data"-jobb. :p

Det ligner også veldig på noe en ledelse i en bedrift kan finne på å ville ha uten egentlig å ha spurt en designer om råd. Kan ha gode ideer, men siste finish mangler ofte.

I tillegg ligner det litt på det tøyset av webløsninger som Mamut leverer til økonomiprogramkundene sine.
 
Sist redigert:
Topp