Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye toppnivåer som lanseres kl. 17:00 i dag

cruzader

Medlem
Hadde de ikke vært så dyre, hadde jeg faktisk registrert et par :)
Det er vel et "problem" for norge generelt, isphuset er eneste jeg har funnet med rimelige priser på skandinaviske til 50kr.
Ellers er vel alle bare stive på TLDs som .com etc
Betaler 18kr første år og 48kr påfølgende år for .com hos godaddy (evigvarende promos), samtlige norske er på 3-5ganger prisen.

Synest 179kr for et .com domene som er 1,2kr fee registrere som registrar eller 18-24kr om man videreselger for en registrar er litt stiv markup.
 

SYSE

Medlem
Det er vel et "problem" for norge generelt, isphuset er eneste jeg har funnet med rimelige priser på skandinaviske til 50kr.
Ellers er vel alle bare stive på TLDs som .com etc
Betaler 18kr første år og 48kr påfølgende år for .com hos godaddy (evigvarende promos), samtlige norske er på 3-5ganger prisen.

Synest 179kr for et .com domene som er 1,2kr fee registrere som registrar eller 18-24kr om man videreselger for en registrar er litt stiv markup.

Vi er ikke uenig med deg, men du forenkler problemstillingen litt for mye:

1. Det er feil å sammenlikne med evigvarende promos som du, og enkelte andre, benytter hos GoDaddy.
2. En registrar som GoDaddy har kjempestore stordriftsfordeler. Det norske markedet alene er ikke stort nok til å gi slike stordriftsfordeler om det så bare fantes én registrar her i landet.
3. Det koster ikke (på langt nær) en registrar 1,20 kr å registrere et .com-domene som akkreditert registrar, ei heller 18-24 kr når man videreselger.
4. De norske registrarene driftes av nordmenn med norske lønninger som skal leve i Norge. Når du tar med feriepengene dine til USA får du ~dobbelt så mye for de der som her.

Dyre domenenavn til tross, lille Norge er et fint sted å bo, kanskje verdens beste :)
 

cruzader

Medlem
3. Det koster ikke (på langt nær) en registrar 1,20 kr å registrere et .com-domene som akkreditert registrar, ei heller 18-24 kr når man videreselger.
0,20$ er vel icann sin standard fee pr i dag som vel burde bli 1,20kr (+ de årsavgiften som jeg mener lå på en nesten 11000$ nå for "full pakke").
Slik jeg har forstått systemet samt sett på regnestykkene brukt på forum som web hosting talk så er typisk break even 2500-4500domener når man regner på årspris samt icann sin registreringsavgift på 0,20$ pr TLD vs leke registrar whitelabel.

4$/24kr er det godaddy tar når de videreselger .com, kostpris blir nok icann registreringsavgiften + driftspris for dns som med nærmere 60millioner domener nok ikke er store prisen pr domene.
 

SYSE

Medlem
0,20$ er vel icann sin standard fee pr i dag som vel burde bli 1,20kr (+ de årsavgiften som jeg mener lå på en nesten 11000$ nå for "full pakke").
Slik jeg har forstått systemet samt sett på regnestykkene brukt på forum som web hosting talk så er typisk break even 2500-4500domener når man regner på årspris samt icann sin registreringsavgift på 0,20$ pr TLD vs leke registrar whitelabel.

4$/24kr er det godaddy tar når de videreselger .com, kostpris blir nok icann registreringsavgiften + driftspris for dns som med nærmere 60millioner domener nok ikke er store prisen pr domene.

Regnestykket ditt har endel mangler; det er en grunn til at det finnes 2 - to - ICANN-akkrediterte registrarer i Norge. Det er altså ikke ikke bare å slenge ~70k på bordet, kostnadene er langt større enn det. De øvrige registrarene betaler heller ikke $4 for et .com-domene.

Vi får heller være enige om å være uenige, men vi kan nok enes om at det er dyrt å operere i Norge! :)
 
Topp