Jeg melder meg i gruppen som mener nyhetsbrev er en viktig del av din markedsføring. En ting er å få nye kunder (evt. brukere til ditt nettsted), men det viktigste er å ha et godt system i bunn for å holde på dem som faktisk besøker deg.
Mange synes en nettside eller nettbutikk er utrolig interessant, men glemmer den bort like fort som de besøkte den. Dette gjerne selv om de har registrert seg som bruker, eller til og med handlet tidligere. Derfor er det ikke bare nyttig å ha et nyhetsbrev som går ut til brukerne, men du kan gjerne også ha en påminnelse som sendes automatisk ut til folk som ikke har vært logget inn på lenge. Topic for utsendelsen til disse kan f. eks være "Vi savner det på XXXX.no". Kanskje du til og med sender disse kundene en rabattkode, siden de har handlet tidligere og det er god mulighet for at de derfor kan handle hos deg igjen. Eller om du driver en nettside uten å selge noe, så er det i alle fall god sjanse for at de stikker innom siden din igjen for å oppdatere seg på hva som har skjedd der siden sist.
Jeg er forøvrig enig i at en blogg eller nettside ikke burde sende ut nyhetsbrev for ofte. Her er det mer fornuftig å f. eks sende ut en månedsoppsummering på de mest interessante sakene, da dette vil kunne oppleves som meget nyttig for brukerne som har meldt seg på nyhetsbrevet enn om det blir overflod av mailer. Legg heller mye arbeid i den ene månedlige e-posten enn å sende ut mye som er halvveis. Om det er en blogg du driver, så vet du jo sikkert på slutten av hver måned hvilke poster folk generelt hadde mest interesse for. Disse postene vil nok mottakerne i det månedlige nyhetsbrevet også sette pris på å få med seg.