Nyhetsbrev, det er gull verdt?

skogtrollet

Medlem
Har lest en par steder at nyhetslister er gull verdt. Lagde derfor mitt eget og er nå klar til bruk.

Har ca. 150 unike hver dag.

Hvor mange nye oppføringer vil jeg få hver dag?
Hvor mange vil avregistrere seg etterhvert?
Hvem er det som registrerer seg? Trafikk fra google, eller folk som er spesielt interessert i nisjen?

Hvilken struktur burde nyhetsbrevene være for å få maskimal effekt( trafikk og $$)?

Hvor ofte burde jeg sende ut?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Nyhetsbrev er gull verdt ja ;)

Send ut minst 1 gang i mnd, max 1 gang i uken. Da husker folk firmanavnet/hva du driver med (produkter etc) når de trenger noe innen den nisjen, Ikke send ut så mye at det blir spam.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Spennnende tema. Skal bli spennende og lese svar fra dere som har nyhetsbrev allerede i tråden. Spørsmålene dine er jo veldig vanskelig Skogtrollet, og du får nok ikke noen gode svar på dem. Hvor mange som melder seg på avhenger jo mye av hvor mye du faktisk promoterer nyhetsbrevet ditt, og hvor mange som melder seg av er jo helt opp til deg selv - om du altså sender godt innhold eller 95% reklame.

Når det gjelder nyhetsbrev kan jeg tenke meg det er enormt nyttig for en nettbutikk / noen som selger produkter og tjenester, men at det er noen stor gullgruve for en blogg og tilby nyhetsbrev med siste bloggposter har jeg mindre tro på. At det er bra om man vil beholde lesere, greit nok, men ikke noen gullgruve i form av kroner og ører.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg sender ut for bedriften min hvor jeg selger mobilprodukter.
utmeldingsprosenten ligger på 0,25% til nå.

Da sender jeg ut en gang i mnd, i tillegg til en gang iblandt når vi får supertilbud inn.

Lager nyhetsbrevet som en htmlside som ligge på nettet og velger Fil -> Send - Side via E-post, med link i toppen til siden (i tilfelle kunden ikke har HTML aktivert i nettleseren).
Da får jeg sånn noenlunde statistikk på hvor mange som leser den ;)

Ellers er jeg enig i Atle her, for en butikk/nettbutikk er det gull verdt. For en blogg som sender ut nyhetsbrev med siste bloggposter og reklame i en drøss, så blir det bare sett på spam.

konsulenten

New Member
Jeg melder meg i gruppen som mener nyhetsbrev er en viktig del av din markedsføring. En ting er å få nye kunder (evt. brukere til ditt nettsted), men det viktigste er å ha et godt system i bunn for å holde på dem som faktisk besøker deg.

Mange synes en nettside eller nettbutikk er utrolig interessant, men glemmer den bort like fort som de besøkte den. Dette gjerne selv om de har registrert seg som bruker, eller til og med handlet tidligere. Derfor er det ikke bare nyttig å ha et nyhetsbrev som går ut til brukerne, men du kan gjerne også ha en påminnelse som sendes automatisk ut til folk som ikke har vært logget inn på lenge. Topic for utsendelsen til disse kan f. eks være "Vi savner det på XXXX.no". Kanskje du til og med sender disse kundene en rabattkode, siden de har handlet tidligere og det er god mulighet for at de derfor kan handle hos deg igjen. Eller om du driver en nettside uten å selge noe, så er det i alle fall god sjanse for at de stikker innom siden din igjen for å oppdatere seg på hva som har skjedd der siden sist.

Jeg er forøvrig enig i at en blogg eller nettside ikke burde sende ut nyhetsbrev for ofte. Her er det mer fornuftig å f. eks sende ut en månedsoppsummering på de mest interessante sakene, da dette vil kunne oppleves som meget nyttig for brukerne som har meldt seg på nyhetsbrevet enn om det blir overflod av mailer. Legg heller mye arbeid i den ene månedlige e-posten enn å sende ut mye som er halvveis. Om det er en blogg du driver, så vet du jo sikkert på slutten av hver måned hvilke poster folk generelt hadde mest interesse for. Disse postene vil nok mottakerne i det månedlige nyhetsbrevet også sette pris på å få med seg.

Gomlers

Member
Jeg sender ut nyhetsbrev ca. 1-2 ganger i måneden for høysesongen i forhold til min nisje. (Nettbutikk)
Jeg har ingen direkte måling på det, men sist jeg målte nøye via ecommerce-løsningen til Analytics, så hadde jeg ca. 5% konvertering. Så at nyhetsbrevet alene står for noen tusen i måneden tror jeg nok.

Men som det ble sagt lenger opp her - nyhetsbrev fra blogger / rene affiliate-utsendelser, hvor det skinner igjennom at utsenderen ikke engang har testet produktene som blir anbefalt går antakeligvis rett i søppelkassen til mange av mottakerne.

Man må nok ha noe interessant å tilby en riktig målgruppe for at tiden skal lønne seg..

konsulenten

New Member
Nettsteder som tilbyr tipping/gambling er om jeg husker riktig veldig flinke på målrettede mailutsendelser til kunder. Disse er gjerne av typen "Hei, vi setter pris på deg som kunde og ser du har benyttet oss ofte i perioder tidligere. Den siste tiden har vi imidlertid ikke registrert at du har benyttet oss, så vi vil vise vår takknemlighet for at du totalt sett har vært en lojal og god kunde ved å gi deg 100% bonus på ditt neste innskudd". Nå er disse setningene skrevet etter halvfriskt minne, men jeg mener å ha sett en del slike mailer fra disse aktørene.

Denne taktikken tror jeg som sagt er fornuftig å bruke for nettbutikker som kan gå inn i sine systemer å se hvem som har handlet mye tidligere. Om du har en gruppe kunder som har handlet for mange tusen i slengen hver tidligere, men som ikke har kjøpt noe på en stund - send dem en tidsbegrenset rabattkode av karakter! Sett e-posten til disse opp slik at den er personlig i innledningen, altså med fornavnet til mottaker, osv. For du setter vel pris på de gode kundene dine? Ikke la det være tilfeldig om de handler hos akkurat deg igjen, eller velger en konkurrent!

Om jeg hadde drevet nettbutikk selv, så ville jeg meldt meg på haugevis med e-postlister - gjerne hos de direkte konkurrentene også. Se hvilken taktikk de forskjellige bruker, og "stjel" de beste ideene. Det er ingen som har patent på måten de får kundene inn i nettbutikken sin igjen på. I alle fall ikke som jeg har hørt om. Selv ikke i 2009 er det umulig å "finne opp hjulet på nytt", men som oftest er ikke det nødvendig. :)

Topp