Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt AS VS konvertere

sinderooney

New Member
enk til as

Hei, jeg driver ett Enk men vil heller ha ett AS da det er mer lønnsomt for meg. Conta tilbyr å starte nytt AS for 2500,- å omgjøre Enk til as inkl tingsinnskudd 15000,- så valget mitt faller da på nytt AS, men er det lov? Legge ned hele Enk virksomhet hos Altinn for å umiddelbart starte opp samme virksomhet med blanke ark i ett AS? Må regnskap for Enk sendes til skattemyndighetene ved avvikling? Må jeg kjøpe ut/skatte av resterende varelager eller selger jeg det bare til det nye AS? På forhånd takk :)
 

Beergear.no

Medlem
Hvorfor ikke gjøre følgende. (Ja det er lov!)
Selg varelageret og alt annnet til ditt nye AS. Dette vil da stå som gjeld i ditt nye firma.
Legg så ned det gamle firma.
La oss si at du selger alt for 100.000,-
Du kan da ta ut 100.000 som det nye firma skylder deg, og dette uten å betale skatt.
Alt på en gang, eller litt etter litt når firma har råd til det.
Det letteste er nok å gjøre dette ved nyttår, da du uansett må ta varetelling og en del annet som gjør det enkelt å få oversikt over verdiene.
 

sinderooney

New Member
Takk for svar, det hørtes ut som en idé. Men tror du ikke staten vil føle seg snytt for mva inntekter når jeg oppretter nytt foretak å får nye 50k fribeløp for mva innbetaling. Det er jo veldig attraktivt for både meg og kundene mine om varene koster 25% mindre hos meg enn konkurrentene mine.. Det siste jeg vil er å tråkke skattevesenet på tærne, har hørt det ikke er en bra deal.. :)
 

Steve Cash

Medlem
En kan ta ut beløpet fra det nye aksjeselskapet uten nå betale skatt, ettersom det er et krav en har, men det blir jo skatt av eventuell gevinst ved salget i enkeltpersonforetaket. Gevinst blir salgspris minus inngangsverdi (dvs. innkjøpspris for innkjøpt varelager for salg).

Hvis dette regnes som overdragelse av virksomhet, så skal salget fra enkeltpersonforetak til AS gjøres merverdiavgiftsfritt. Det forutsetter bl.a. at selskapet tar over varelager og annet som tilhører firmaet, og fortsetter driften på omtrent samme måte som enkeltpersonforetaket drev det.

Angående avvikling av enkeltpersonforetaket: Du leverer bare en siste nærngsoppgave som vanlig sammen med selvangivelsen. Og ja, alt dette er lovlig. Om du faktisk skal begynne på ny opparbeidelse av omsetning kr 50 000 eller regne mva fra første krone i AS kommer litt an på det regnes som fortsettelse av virksomhet eller ikke. Akkurat det er det best du avklarer med skatteetaten.
 
Sist redigert:
Takk for svar, det hørtes ut som en idé. Men tror du ikke staten vil føle seg snytt for mva inntekter når jeg oppretter nytt foretak å får nye 50k fribeløp for mva innbetaling. Det er jo veldig attraktivt for både meg og kundene mine om varene koster 25% mindre hos meg enn konkurrentene mine.. Det siste jeg vil er å tråkke skattevesenet på tærne, har hørt det ikke er en bra deal.. :)

Du får jo ikke tilbakebetalt mva heller, så gevinsten blir ikke fryktelig stor. Og om du kjøper ditt eget varelager for 100 000,- så ryker jo den grensa ganske fort.
 
Topp