Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt nettsted- hvordan skille seg ut fra konkurrentene?

Pål_S

New Member
Hei. Jeg har lansert et nytt faktureringssystem og stiller således i kø med sikkert ca 50 tilsvarende systemer i Norge. Mitt spørsmål til dette nettverket er: Hvordan kan jeg klare å skille meg ut i mengden? Er det noen som har tips eller råd som kan være nyttige så mottas disse med stor takk.
 

zapotek

Medlem
Gir deg et stort pluss for videoen på siden din. Bra opptreden som virket betryggende for eventuelle kunder.

Når det gjelder hvordan du skal klare å skille deg ut, så er nok ikke det så lett. Conta har jo nettopp lansert et gratisprogram med ca. de samme funksjonene som alle konkurrentene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Pga regnskapsloven vil dette ikke være så mye å hente i forhold til å skille seg ut på funksjonalitet. En faktura må liksom være sånn og sånn, og ferdig med det.

Tenk heller på branding (tankene bedriften skal vekke hos sitt publikum) og legg en klar plan på hva du skal kommunisere. Et enkelt eksempel her er Nokia og Apple, der Nokia produserer mobiltelefoner, mens Apple forsøker å gjøre det enklere å kommunisere. Derfor er det helt naturlig at Apple lager mobiltelefoner, men helt utenkelig at Nokia skal begynne å produsere datamaskiner.

Skjønner du forskjellen?
 

Nutz

Med lem
Tror du de samme mekanismene virker i denne nisjen som Pål prøver å komme inn i, som for de typiske mobilbrukerne faller for?
Håper virkelig at det er noe annet enn et hysterisk fjortis-mote-image som skal til for å selge en god fakturaløsning.
Tror du tar feil når det gjelder dette med funksjonalitet og utforming også.
En som skal effektivt "punche data" vil helst ikke ha så mye ekstra "klikk og kødd med musa, eller trykke OK i hytt og pine". Et godt fakturaprogram er det du bruker minst tid i.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tror du de samme mekanismene virker i denne nisjen som Pål prøver å komme inn i, som for de typiske mobilbrukerne faller for?
Håper virkelig at det er noe annet enn et hysterisk fjortis-mote-image som skal til for å selge en god fakturaløsning.

Branding er like viktig for alle bedrifter og bransjer. Det er ikke snakk om hysteriske fjortis-mote-images, men seriøs kommunikasjonsplanlegging.

Tror du tar feil når det gjelder dette med funksjonalitet og utforming også.

Javel, og hvilke kilder er det du støtter deg på i din analyse? Jeg støtter meg på historiske data og kunnskap beskrevet i lærebøker om emnet. Et enkelt eksempel: Apples iPod var funksjonelt sett det dårligste produktet sammenlignet med konkurrentene, men likevel ble altså iPod mest solgt og fikk mest hype. iPhone var funksjonelt sett enklere enn mange av Nokias og Blueberrys modeller, men selger bedre og høster mer applaus i markedet. Hvorfor tror det er slik, du som tror dette bare er tull?

Og hvorfor selges det flere iPads enn den langt mer avanserte Galaxy Tab?

Tror du forbrukere alltid gjør velkalkulerte, rasjonelle valg? Google er et eksempel på at mindre funksjonalitet faktisk selger.

Samtidig er det absolutt slik at det også kan lønne seg å tilby mer funksjonalitet enn konkurrentene, og gjennom det skille seg ut.

En som skal effektivt "punche data" vil helst ikke ha så mye ekstra "klikk og kødd med musa, eller trykke OK i hytt og pine". Et godt fakturaprogram er det du bruker minst tid i.

Se, nå snakker vi branding. "Vi gjør det enklere å drive bedrift" eller "Vi gjør det enklere å sende ut fakturaer". Fin-fine brands det, som er enkelt å spille på - og som differensierer denne tjenesten fra andre.
 

Pål_S

New Member
Gir deg et stort pluss for videoen på siden din. Bra opptreden som virket betryggende for eventuelle kunder.

Når det gjelder hvordan du skal klare å skille deg ut, så er nok ikke det så lett. Conta har jo nettopp lansert et gratisprogram med ca. de samme funksjonene som alle konkurrentene.

Hei Zapotek. Takk for tilbakemelding, Conta har en høyere pris enn meg ved utsendelse av brevfaktura. Jeg er usikker på om det er betryggende for kunder med gratis-begreper innenfor en såpass konservativ bransje som fakturering, men ser jo at det etterlater et positivt inntrykk hos noen/mange.
 

Pål_S

New Member
Pga regnskapsloven vil dette ikke være så mye å hente i forhold til å skille seg ut på funksjonalitet. En faktura må liksom være sånn og sånn, og ferdig med det.

Tenk heller på branding (tankene bedriften skal vekke hos sitt publikum) og legg en klar plan på hva du skal kommunisere. Et enkelt eksempel her er Nokia og Apple, der Nokia produserer mobiltelefoner, mens Apple forsøker å gjøre det enklere å kommunisere. Derfor er det helt naturlig at Apple lager mobiltelefoner, men helt utenkelig at Nokia skal begynne å produsere datamaskiner.

Skjønner du forskjellen?

Hei Peterandrej. Takk for tilbakemelding. Jeg har støtte for egne fakturalayouts, det er også støtte for å designe sitt eget brukerinterface (når man er logget på sin brukerkonto), dermed kan kunden i realiteten lage "sitt eget" fakturasystem. Integrert SMS løsning med utsendelse av fakturaer på SMS gir mulighet på sikt for andre type SMS løsninger med utsendelse av julehilsner etc.. Jeg skal tygge litt på innspillet ditt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
tror nok gratisgreia er et viktig poeng for de aller minste, som jeg vil tro er de som benytter seg mest av slike tjenester som din + contas

ang. ipod/iphone/ipad vs konkurrentene:

Tror faktisk enkelheten var nettopp det som har gjort disse til suksesser PA. De fleste av oss er mer opptatte av at ting er enkle å bruke, enn av om en telefon har fjorten gigaflops CPU med multithreada Hyper-ram osv. Og det er dette apple har vært så flinke til å fokusere på, som spesielt gir uttelling i disse forbrukerorienterte produktene. På datamaskiner selger de naturligvis mindre pga alle fjortisene som kjøper windowspc'er for å kunne spille, og andre som har fått banket inn i hodet at det eneste som teller der er billigst mulig og høyest mulig tall. På telefoner tror jeg faktisk folk har endra litt oppfatning etterhvert.
 

Dag Frogner

Supermedlem
For å si litt om Conta og at de er gratis, så har jo Conta flere andre prosjekter gående også. Hadde de kun hatt faktura-biten hadde også jeg vært skeptisk, da jeg ofte er det til ting som er gratis, men siden jeg vet at de også driver med mye annet er det litt mer betryggende.
 
Topp