Nytt sosialt nettsted

Hupsey

Medlem
Testpiloter søkes.

Jeg er nå inne i en testfase med mitt nye sosiale nettsamfunn, GNB.no.
Desom noen her kunne tenkt seg å testet ut gnb.no er dere hjertelig velkommen.
Nettsiden bruker facebook connect, så det er temmelig kjappt å sette opp en profil.
Jeg er interessert i å få tilbakemeldinger på hva som ønskes og eventuelt hva som kan forbedres.
Gnb er en forkortelse for grupper nettsamfunn og blogger.
Nettstedet er bygget opp med Wordpress og Buddypress.
Jeg har ikke gjort så mye med designet så det er stort sett buddypress out of the box.
Det jeg ønsker med dette "sosiale nettstedet"/"nettsamfunnet", er å tilby litt alternativer til de tradisjonelle samtidig som jeg vil sette
opp best mulig integrasjon med facebook og twitter.(planlegger å legge inn facebook og twitter stream med tiden)
Noe av det som gnb kan tilby er:
Sosial bokmerking med avstemming for innloggede brukere.
Gratis Wordpress blogg
Gupper/forum
Bilde album
legge inn egne feeds
Signatur med dofollow lenke

Det er en del andre ting som chat,youtube integrasjon, flicker integrasjon,og last FM integrasjon jeg har muligheten til å legge inn men det er avhengig av
interesse og båndbredde..

Hupsey

Medlem
Ja, har tenkt en del på Facebook konkuransen.
Det er klart at facebook er umulig å konkurere mot for en enkeltperson, og det er heller ikke en "ny facebook" som er
målet. De fleste på nett i norge bruker jo allerede facebook, og det er jo ikke noen grunn til å bytte fra noe som fungerer bra.
Det er derfor jeg vil satse på integrasjon av facebok og twitter.Har satt opp en cron-job for å hente inn streams fra disse tjenestene
slik at det skal kunne synkroniseres. Så hva er forskjellen på gnb og facebook?
Som jeg nevnte i første post:
Egen Wordpress blogg(med relativ kort url: dittnavn/gnb.no)
Samleside med bokmerker som kan stemmes på.
Mulighet til å bokmerke alt på andre tjenseter som twitter,buzz,facebook,dig
Fb har jo selvsagt mange god funksjoner som ikke gnb har, men som nevnt tidligere forventer jeg ikke at folk skal forlate facebook..
For de som driver med markedsføring av blogg og nettsider tror jeg det er en fordel med et helt åpent nettsamfunn og ikke et delvis lukket.
Fordelen er at sidene indexseres og linkene gir seo verdi.
Men for at gnb skal få aktivitet og bra innhold kreves det også gode bruke, så det biter selv seg litt i halen..
En annen ting som jeg tror enkelte vil like er at jeg vil prøve å la brukerene bli med på å bestemme utviklingen av siden.

Hupsey

Medlem
Først vil jeg takke de herfra som har prøvd ut gnb.no.
Og spesielt den gode omtalen fra Pixx på Norske Plugins
Det ser ut til at jeg har blitt kvitt spam bot registreingene ved å bruke manuell godkjenning og kjøre ban på alle spam botene.
Har gått fra 10-15 daglige spam registeringer til 0 de siste dagene.
Jeg ser at det ikke er noen enda som har registrert seg med facebook connect.
Jeg registrerte meg selv gjennom FB conect tidliger og da funket det.
Er det noen spesiel grunn til at folk ikke vil bruke FB connect?
Det er jo en enkel måte å registrere seg kjappt...
Er det ellers noen andre tilbakemeldinger dere har til nettsiden?
Hva skulle til for at dere skulle registret dere på et slikt sted?
Jeg regner med at et standar svar ville vært høy brukermasse/trafikk/pagrank osv, men et sted må man jo starte..

allegretto

Medlem
Hei,
jeg klarer ikke helt å så nytten av en nettsiden som gnb.no, den blir for generell.
Jeg tror at om man skal lykkes med en slik type nettside må man fokusere innenfor en spesifik nisje.

Hupsey

Medlem
Den første planen var egnetlig å gjøre siden til et webmaster/blogger nettsamfunn.
Da skulle gnb stå for Grundervirksomhet Nettutvikling og Blogging.
Men jeg endret dette da jeg ikke ville overstyre hva siden skulle brukes til.
Jeg regner med at det likevel vil være flest innen nettutviklig/webmarkedsføring som kommer til å bruke siden uansett.
Ellers har jo buddypress en del god filtre som gjør at du kan velge favoritt medlemer og kun se deres oppdateringer.
Slik kan du lager ditt eget lille nisje nettverk i nettverket med de medlemene du ønsker.
Jeg er jo klar over at det er litt overambisiøst å forvente mye aktivitet raskt i en bransje der selv VG med nettby har lagt inn årene:)

Hupsey

Medlem
Du kan ikke være mer anonym en det du er på facebook kontoen din...
Når du bruker FB-connect vil ditt profilbilde og brukernavn fra facebook hentes inn til buddypress og blir brukt i din nye profil på gnb..
Du trenger kun å godta bruk av kontodetaljer en gang, etterpå skjer inlogging sømløst ved å trykke på FB-connect knappen.

Jeg har nå laget en demokonto der de som ønsker kan logge in på for å se
på brukerkonto funksjonalitet. Da slipper dere å legge igjen noe som helst informasjon..
Brukernavn:wftest
pass:test123

Jeg kommer til å slette demobrukeren etter en stund, så det er ingen poeng i å legge inn linker fra demoprofilen.

Travellingman

Nettgrunder
Da bekrefter du det jeg trodde og derfor er det jeg ikke har brukt FB connect, har ikke noe tro på og bruke den opp mot forum eller andre plasser der en ønsker å ha en anonym tilværelse bak et brukernavn.

Hupsey

Medlem
Jeg testet foresten nettop om man kunne slette profil detaljene fra en FB.connect profil. Deg gikk fint, så det er teknisk mulig.
Jeg forstår at folk vil være anonyme på forum, men i et sosialt nettverk er det vel like greit å "vise seg frem"?
Tror egentlig det med anonymtet på nett er noe som er på vei ut hos de unge. Det med anonyme og falske profiler på sosiale nettverk er jo også noe som blir brukt til utnyttelse og svindel..

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Tror vel enkelte er skeptiske til å bruke Facebook Connect fordi det ved sammenknytning er så tydeliggjort at "de bak" får tilgang til informasjon - kanskje de til og med forstår at firmaene/nettsidene bak kan hente ut data fra databasen - uansett om brukerne på et senere tidspunkt har slettet Facebook-Connect-tilknytning fra sin Facebook-profil.

picxx

WF 09
Tror vel enkelte er skeptiske til å bruke Facebook Connect fordi det ved sammenknytning er så tydeliggjort at "de bak" får tilgang til informasjon - kanskje de til og med forstår at firmaene/nettsidene bak kan hente ut data fra databasen - uansett om brukerne på et senere tidspunkt har slettet Facebook-Connect-tilknytning fra sin Facebook-profil.

Blir litt OT i forhold til tråden, men i det store og hele bør man være forsiktig med hva man deler og laster opp på facebook da man ved å bruke apps egentlig gir de bak 'full tilgang'
til ens egen private facebook konto.

Sitter selv her med en apps jeg tenkte å teste ut på en "drittkonto" jeg har på facebook, med mange snedige funksjoner.

Hupsey

Medlem
Det er ikke OT, siden jeg planlegger integrasjon med facebook.
Kan ikke se at jeg får tilgang til noen andres konto, og ikke ønsker jeg det heller:)
Bruker plugins for å gjøre forbindelsen, så jeg kjenner ikke helt til oppsetningen av forbindelsene. Jeg forstår godt at folk er redde for privat info skal komme på avveie.
Er det noen måte å ungå at "de bak"(eller i dette tilfellet jeg) får tilgang til kontoene?
Brukte et plugin tidligere som ikke ba om mail adress, er det kanskje bedre å gå tilbake til dette?
Mulig en notis om at ingen informasjon brukt av nettstedet kan hjelpe?

picxx

WF 09
Bruk twitterintegrasjon...
Med en facebook connect vil du uansett måtte lage en app's tilgang og brukerne, eller de som logger seg inn ved hjelp av fbconnect kan ikke vite hva som befinner seg i din app når de bruker dette. Det beste er jo selvsagt at brukerne stoler på nettstedet.

Hupsey

Medlem
Da har jeg lagt til en tekst som sier at info er sikker. Det trengs heller ikke å oppgis mail adresse. Etter tilbakemeldinger vil jeg satse på et mer webmaste/blogger nettsamfunn. Det har ikke blitt så mange medlemmer enda og det blir lite aktivitet før det kommer nye til. Jeg vurder å gi 100% adsense revshare til medlemmene for å få litt registreringer samt vervepremier.

Topp