Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Obligatorisk tjenestepensjon - eierinteresser?

andy80

New Member
Hei.

Er litt usikker på om mitt firma må ha OTP for min kone?

Hun er i dag ansatt i fast stilling, og er eneste ansatt i firmaet mitt (et NUF).
Jeg er eneste eier i firmaet.

Et av kriteriene for at man må ha OPT er:
* Foretak med minst en arbeidstaker som ikke har eierinteresser i foretaket, som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling.

Jeg har blitt fortalt, og tolker det kanskje selv slik at min kone har eierinteresser i firmaet, da vi er gift og sånn sett har felles økonomi.

Noen som har noen meninger, eller evt. en fasit på dette? :)

Er det evt. noen straff for å ikke ha OTP?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg søkte på nettet, og det er merkelig at det ikke er mulig å finne svar på dette konkrete spørsmålet hverken i lov, forskrift eller fagartikler om emnet.

Det som i alle fall er sikkert er at det ikke er noen spøk å hoppe over det hvis du er pliktig. En skal krysse på følgeskriv for lønns- og trekkoppgave om en er pliktig, og der bør en nok svare riktig. OTP-loven sier:
§ 8. Pålegg og tvangstiltak

Finanstilsynet kan pålegge foretak som ikke har pensjonsordning i samsvar med loven her, å rette opp forholdet innen en fastsatt frist. Hvis et pålegg av tilsynet ikke blir etterkommet innen fristen, kan Finanstilsynet bestemme at foretaket skal betale en løpende mulkt til forholdet er rettet. Pålegg om mulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Kilde: LOV 2005-12-21 nr 124: Lov om obligatorisk tjenestepensjon [OTP-loven].

Jeg er heller ikke sikker på hvem som kan gi et skikkelig svar på dette, kanskje NAV eller en advokat med trygd som spesialitet.
 

Steve Cash

Medlem
Lovens forarbeider sier heller ikke noe om hva som menes med uttrykket eierinteresse. En kommentar til loven jeg fant nå nettopp drøfter dette, og antar at uttrykket dermed må tolkes bokstavelig, dvs. at bare den som eier en andel direkte har eierinteresse. Og dermed vil ektefelle uten egen eierandel falle utenom. Det er derfor mitt tips at du er pliktig til å tegne OTP for kona. Men som sagt, dette står ikke helt tydelig, så jeg regner meg helt fri for ethvert ansar hvis dette er feil.
 
Topp