Opphavsrett ?

En tråd i 'Lover, regler og normer' startet av Savage, 3 Des 2018.

1. Savage

Savage New Member

Hei,
    jobber som konsulent , men ikke noen slag IT konsulent . så for å gjøre jobben min mer effektivt, skriver jeg noen kode-snippets .
    her er spørsmålet mitt - hvis jeg slutter i jobben, kan jeg kreve da at eks-arbeidgiveren betaler for å fortsette å bruke disse ??? o_O:rolleyes:

2. Selvfiks

Selvfiks Medlem

Det spørs på hvor unik kodingen din er det og hva som står i kontrakten din. De fleste arbeidsgiver har det i kontrakten at er det utviklet i arbeidstid, så er det arbeidsgivers eiendom.

3. xdex

xdex Medlem

Som @Selvfiks sier er dette ofte en del av en kontrakt. Men, det finnes unntak. Enkelte fraskriver seg retten, mot at programmet (eller tjenesten) også kan selges videre til andre. På den måten kan de kutte kostnader, ved å fraskrive seg rettighetene. Men igjen, så er det normalt sett "kjøper" som eier rettighetene, igjen avhengig av hva som står i en bindende kontrakt.

Kode-snippets er uansett bare "snippets" ? så uten å ha sett noen eksempler eier man ikke rettighetene til en dårlig loop i wordpress.

En tommelregel er alltid at alt som gjøres for eller hos en arbeidsgiver, er arbeidsgiverens eiendom. Etter salg, eier kunden produktet.

4. Savage

Savage New Member

ja....dette ser ut som svar på spørsmålet...:) takk for svaret

Del denne siden