Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette AS når man er på AAP fra NAV

risingtide

New Member
Hallo jeg har ett spørsmål, en bekjent av meg sliter med kronisk sykdom og han har gått å tenkt på å kjøpe seg en Sauna (av helsemessige årsaker), av en spesiell type, uansett lang historie kort han må ha ett firma for å ta den inn. Han går å tenker på å starte AS men han er ufør / 100% sykemeldt på AAP.

Han kjenner muligens noen andre også som har lyst på en slik sauna han tenker på i fremtiden så han lurte på å starte ett AS, men er veldig i tvil hvordan dette vil gå med NAV og slikt viss han plutselig skulle starte ett AS, dette regisreres jo gjennom NAV såvidt han hadde fått med seg, og han skal jo ikke arbeide med dette eller ute etter å snylte på noen måte han vill bare ha ett firma på det for å kunne ta det inn, skrive av vat etc.

1: Er dette helt ok for ham å gjøre uten å si ifra til NAV , tenker da spesifikt på at ikke noe ytelser han får skulle stoppe etc?

2: En sauna av typen han tenker på kommer på rundt 30.000 kan han da, når firmaet i all hovedsak dreier seg om sauna, bruke dette som aksjekapital? altså innskuddet i firmaet er verdien av den saunaen?

han vet han kan starte ENK, og andre foretak, så viss noen ble fristet til å foreslå det, kan vi nå unngå det.
 

adeneo

Medlem
Spørsmålet er vel kanskje heller om det i det hele tatt er lov å starte et firma for å ta inn en sauna til seg selv, kun for å slippe skatter og avgifter.

Jeg tipper "nei", og at skatteetaten kan være litt vanskeligere å ha gjøre med i så måte, enn NAV.
 

xdex

Medlem
Alle som har slike ordinger, har egne kontaktpersoner hos NAV. Det er bare å ringe, så får han svar umiddelbart. Det er vel også slik at (hvis jeg ikke har lest feil) din kontaktperson kan søke om dette, hvor du da tar kurs etc, via nav, for å da kunne starte for deg selv. Dette vil (regner jeg med) gå utover din nåværende ordning på sikt. Eksempel, etter 8 måneder vil du få mindre utbetalt på grunn av firma du selv ønsket å starte.

Det er uansett tullete å spørre her, da NAV har rare regler på alt, og at det er stor forskjell på ordningene. Snakk med ditt lokale nav, så får du ett helt riktig svar.
 

Enkel-IT

Medlem
Å starte et AS vil ikke ha noen som helst innvirkning på hvilken ordning Du har med det offentlige etc.. så lenge Du ikke er i karantene o.l.

I prinsippet er det ingen forskjell på å starte selv og å feks kjøpe aksjer på Oslo børs. Du eier eller er medeier i et selskap. Hvor man bør trå forsiktig er om Du tar på deg arbeid i selskapet, noe som jo er mer sannsynlig om du er eneeier eller innehar en stor aksjepost.

Det er ikke eierposten din eller det at Du starter, men din aktive deltagelse som er av betydning for NAV.
 

hansson

Langveisfarende
Enkel-IT får sagt det her. Alle norske borgere har lov til å eie aksjer i et foretak. At man eier aksjer betyr jo ikke at man faktisk jobber der, eller tjener mer penger enn den grensa NAV evt. setter for det. At NAV sine penger så må flyttes inn i dette firmaet for å få kjøpt saunaen tror jeg heller ikke NAV kan legge seg borti, de deler jo ikke ut penger med forbud mot å bruke de til hva man vil. Hvis saunaen har direkte med sykdom å gjøre så er kanskje NAV interessert i å gi et tilskudd.
 
Topp