Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette ENK, noen spørsmål

Petterahl

New Member
Hei! Er ganske ny i gemet, men skal opprette mitt eget ENK. Primært tenker jeg å være økonomikonsulent på et kontor (altså leie meg ut til de), samt drive med klatreopplæring, toppturguiding og mye forskjellige friluftsaktiviteter. Lurer på om jeg kan drive med alt dette under ett ENK, eller må jeg opprette flere? Regner med å måtte kjøpe endel utstyr også, slik som:

- Laptop
- Sette mobilregning på ENK?
- Toppturski
- Noe klatreutstyr

Hilsen
Petter
 

ptomter

Medlem
Hei Petter,

Først og fremst et enkeltmannsoforetak kan du kun opprette 1 av da dette knyttes til deg som person og er vell den formen for selskap som er "nærmest" din personlige økonomi hvis man kan si det slik.

Det er ikke noe i veien for deg å jobbe med forskjellige ting. Ved registrering av firmaet oppgir du hva du driver med, og dermed så vil BRREG, plassere dette i ulike sektorkoder (mer brukt til statistikk i forhold til SSB), men om du da velger å rengjøre gulv, klatre eller være innleid som økonomikonsulent er helt opp til deg.

Ved kjøpt av utstyr (driftskonader) så burde du sjekke opp i avskrivningsreglene for dette i forhold til skatt om du kan skrive dette av på eks. 3/5 år.

Når det kommer til mobiltelefonabb og enkeltmannsforetak så har dette vært oppe til diskusjon både hos DinePenger, Kapital samt at Skatteetaten har tatt opp dette spørsmålet. Setter du det på firmaet vil du måtte ha et bedriftsabb. som er releativt dyrt, men du vil da kunne trekke all mva. fra (hvis du er mva. pliktlig).

Hvis du lar abb. stå på deg selv som person så må du selv bruke "skjønn" hva du vil føre fradrag på. Her vil du få billigere abb. men igjen må tenke hvor mye er til privat bruk og hvor mye er til bedriftsbruk før du ev. krever fradrag.

Håper dette ga svar på noe av det du lurte på.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis du lar abb. stå på deg selv som person så må du selv bruke "skjønn" hva du vil føre fradrag på. Her vil du få billigere abb. men igjen må tenke hvor mye er til privat bruk og hvor mye er til bedriftsbruk før du ev. krever fradrag.

Ikke helt riktig. Det er en sjablongmodell som forteller nøyaktig hvordan du skal føre dette fradraget. Her er oppskriften: Slik fører du moms på mobil, nett og telefon | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |
 

hansson

Langveisfarende
Du skrev "føre fradrag", så da tenker jeg at du mener selve mobilutgiftene, ikke MVA-en. Man fører jo ikke moms til fradrag?

Momsen må fordeles etter skjønn, mens selve utgiften med å ringe og ha abonnementet må fradragsføres etter sjablongmodellen som er helt fastspikra.
 

hansson

Langveisfarende
Gjør også oppmerksom at en telefon som settes på firmaet ikke kan være tilgjengelig til bruk privat. Dvs. at den må ligge innelåst på kontoret når man ikke er på jobb... Dette er ganske strengt, og kan bli sjekket. Det eneste fornuftige for en ENK-innehaver er å bruke privatmobilen, med mindre man ringer (som f.eks. selger) hele arbeidsdagen.
 
Topp