Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette Mini-AS

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Endringer gjelder fra i går. Du må få bekreftelse på innskudd fra bank. Tipper bankene ikke har et slikt skjema klart enda, men de burde da evt. greie å skrive dette som et vanlig brev.

Det eneste vi nå trenger revisor til, er å bekrefte at de har sett bekreftelsen fra banken.
(Revisorene vet å bite seg fast).

Med innskudd på 30.000,- Hvorav ca. 8000,- går med til etablering, får vi nå små AS-er med kun 20.000 i ansvarlig kapital.

Jeg erklærer herved alle NUF'er for døde!

Lars
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er dere 100% sikker at et NUF har samme minimum bokføringskrav som et AS? Filialregnskap f.eks. er vel ikke offentlig. Hvordan er det med innsendingsdatoer og krav til egne skattetrekk og mva-konti?

For mange var nok revisjonskravet avgjørende om et AS var interessant - det ble jo likestilt siden midten av 2011, husker jeg rett.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@oeivind: Hvis man vil bruke eiendeler går det (fremdeles) fint det, såvidt jeg også har forstått, men da må man til gjengjeld allikevel inn med revisorpakket som skal "godkjenne" hvor mye disse forskjellige eiendelene er verdsatt til, så... vel, jeg mistenker at det vil koste mer enn det smaker med mindre det er snakk om såpass store verdier at selv de gamle egenkapitalkravene hadde gått fint.
 

Smbinfo

Medlem
Bankkontoer og innsendingsdatoer

Det er de samme reglene for alle selskaper, både ENK, NUF og AS når det kommer til bankkontoer og innsendingsdatoer.*

Alle har samme innsendingsdato uavhengig av selskapsform(Dette gjelder momsoppgaver, terminoppgaver for lønn, lønns- og trekkoppgaver, ligningspapirer og årsregnskap. AS må i tillegg levere en aksjonærregisteroppgaver.)

I tillegg til driftskontoen er det er kun krav om en egen konto til skattetrekket til ansatte. Denne er også ofte stengt for betaling ut til andre kontoer enn kemnerkontorenes kontonummere.

Det er ikke vanlig å ha en egen konto for moms. Dette da man stortsett ikke vet hvor mye som bør stå på denne til enhver tid. Det er imidlertid ikke dumt å opprette en egen konto om man søker å få levert en årlig omsetningsoppgave isteden for annenhver måned.

Dette slik at man slipper å glemme at man faktisk må betale en stor sum til moms ut fra driftskonto ved årslutt. Man setter da gjerne inn deler av momsen man får inn. Helt nøyaktig vil man aldri treffe uansett, da kan man like greit ha levert hver termin.

* Enkeltpersonsforetak MÅ ikke ha en egen driftskonto, men kan benytte privatkonto til drift. De fleste velger alikevel å opprette en egen konto da dette gir en mye bedre oversikt

Jeg ville kanskje fått noen som leverer både revisorbekreftelse og papirene til å gjøre jobben med å stifte selskapet. Dette da en "vanlig" revisor uansett ikke liker disse småjobbene og derfor vet å ta seg grisegodt betalt.

SMBinfo gjør ikke dette, så det er ingen reklame:)
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville sagt at de fleste ENK velger å opprette en egen driftskonto da de ikke er klar over at dette ikke er pålagt (det er nokså mye jeg ikke ville ført administrasjon på hvis det ikke var pålagt).
Hvordan er det for de fleste her med ENK?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg ville sagt at de fleste ENK velger å opprette en egen driftskonto da de ikke er klar over at dette ikke er pålagt (det er nokså mye jeg ikke ville ført administrasjon på hvis det ikke var pålagt).
Hvordan er det for de fleste her med ENK?

Jeg har egne bedriftskontoer. Noe annet er jo helt tullete i forhold til føringen av regnskap. Kontoutskriften er en enkel måte å få en oversikt over bedriftens gjøren og laden, og skal du kombinere denne oversikten med en vanlig brukskonto blir den jo tyve sider lang der 80% er transaksjoner av typen "kjøp av kaffe på statoil". Men det går jo selvsagt AN å gjøre det på denne måten.

Er bare å sette deg ned en kveld å stryke over alt som ikke har med bedriften å gjøre :) Tar sikkert ikke mer enn et par timer eller to.
 

Miniforetak

Medlem
Til det trådstarter spurte om: Mini-AS er ikke noen egen ordning, men et ledd i forenklingsreglene.

Det er et par momenter her:
- Det er fortsatt være et krav (ifølge aksjeloven) om at selskapet skal ha en forsvarlig kapital.
- Det kommer flere forenklinger i aksjeloven etter hvert, som etter planen skal gjøre den formelle siden av AS enda enklere (av hensyn til de minste).

Når det gjelder ENK og bankkontoer: Jeg anbefaler alle å ha to kontoer til foretaket, driftskonto og bufferkonto (hvis du ikke betaler ut lønn og i tillegg må ha skattekonto).

Driftskontoen: Ryddighet for det som skal bokføres.
Bufferkontoen: Sikkerhet/trygghet (jeg har møtt altfor mange som har brukt opp pengene før restskattkravet kommer).
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er en oversikt over transaksjonene på bankkontoen noe som er *krav* eller ikke?

Nærmest jeg kommer er:
FOR 2004-12-01 nr 1558: Forskrift om bokføring
§ 5-11. Dokumentasjon av betalingstransaksjoner
Dokumentasjon av betalingstransaksjoner som ikke vedrører kontante kjøp og salg, skal vise betaler og mottaker av betalingen.

Tankemåten:
PDFen jeg mottar fra banken inkluderer betalingsdokumentasjon for: ingen, én eller flere betalinger. Dette kan jeg ikke utstede selv (så banken må passe på denne paragrafen fordi det har ikke jeg mulighet til).
Dersom skattekontoret ikke godtar at jeg sier/påstår/registrerer at en kunde betalte en faktura kan jeg henvise til PDFen (men jeg ville tro de neppe er interessert i det for min del: det ville minske omsetningen og dermed inntektsskatt).

Såvidt jeg vet trenger det altså ikke være omvendt: ta fram bankens PDF og så finne alt som er registrert i regnskapet.
Bankens PDF er dokumentasjon som underbygger bokføringen, ikke omvendt.

For ASer er det visstnok en tilleggsregel som krever at transaksjoner skal finne sted via bedriftens bankkonto. Ikke for ENK. Finner ikke helt ut hvor det står.
Blir kanskje for mye off-topic men greit å få inn i diskusjonen at ikke alt er likt for AS, NUF og ENK.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er en oversikt over transaksjonene på bankkontoen noe som er *krav* eller ikke?

Det var ikke om det var et krav eller ikke som var tema. Du skrev at du trodde folk hadde egne firmakontoer fordi de TRODDE det var et krav, mens jeg sa at grunnen til at jeg TROR at de har det er fordi det er så veldig, veldig, veldig mye enklere enn å blande inn privatøkonomien i firmaets gjøren og laden.
 
K

Kontoristen

Guest
Er dere 100% sikker at et NUF har samme minimum bokføringskrav som et AS?
NUF er i tilegg til å være bokføringspliktige også regnskapspliktig. Dvs at det ikke er noen forskjell mellom AS og NUF på dette området, 110% sikker.
 

Britta

stoffdronning
Jeg ville sagt at de fleste ENK velger å opprette en egen driftskonto da de ikke er klar over at dette ikke er pålagt (det er nokså mye jeg ikke ville ført administrasjon på hvis det ikke var pålagt).
Hvordan er det for de fleste her med ENK?

Etter at Nordea plutselig ville ha ganske godt betalt for bedriftskonto har jeg avsluttet der.

Istedenfor opprettet en ekstra konto til bedriften under mine Skandiabankkontoer pluss tilknyttet Visa Debet (som jeg ikke hadde fra før, ellers hadde det ikke funket, du kan bare få 1 kort, men velge tilknyttet konto). Eneste kostanden nå er årsgebyret til kortet mitt. :)
 
Topp