Kjapp og trygg hosting for Wordpress

oppstart av ny nettbutikk

josephine

New Member
hei jeg har nå i flere måneder drevet og lekt meg litt med tanken om å starte egen nettbutikk men som sakt jeg er helt fersk i dette men har brukt en del tid på å lese meg opp men er ikke alt jeg finner svaret på og tenkte da å spørre dere som kan litt innen dette feltet. jeg er helt ny i dette forumet så blir veldig glad for alle svar jeg får :)
det jeg vill selge er party produkter og ja vet at det ikke er lett å starte opp sikkert men vis man ikke våger man heller ikke vinner :)

1. kjøper man varer føre man starter eller mens man starter opp ?
2. jeg har sjekket ut noen grossist sider men bør jeg sende epost til dem og hva skal jeg starte med ?
3. får man prislister når man spør bedriftene eller hvordan fungerer det ?
4. trenger man veldig stor startkapital når man skal begynne i det små ?
5. vis man registrer seg som en person og ikke AS er det da gratis ?

de var det viktigste spørsmålene jeg kom på i farta men er masse jeg lurer på som brått gikk litt i glemmeboka nå så jeg blir super glad for alle svar og tips jeg får :)
 

I_ndex

Member
For å etablere et AS, trenger du minimum 30 000,- i egenkapital. Egenkapitalen kan firmaet anvende senere.
 

josephine

New Member
å ja men jeg tenkte ikke å ha noe AS firma jeg men så det var noen som hadde skrevet på en annen tråd noe om at det var billigere eller slikt å registrere deg som alene eller hva det var :) det blir jo bare en liten nettbutikk nå så får vi heller se senere om det går bra og oppover eller om det går nedover :)
 

Stoppet

Banned
Hei @josephine
skal prøve å svare kort på spørsmålene dine:
  1. Det kan være greit å registrere firmaet før du kontakter leverandører og gjør bestillinger. Da har du et firmanavn og organisasjonsnummer.
  2. Du kan godt starte kontakten med grossisten med å sende en mail. Da vil de kunne veilede deg videre i prosessen.
  3. Dette får du svar på etter å ha gjennomført punkt 2.
  4. Du trenger nok kapital til å holde varelageret og betale vanlige utgifter som serverleie, betalingsløsning, eventuelle abonnement på nettbutikkløsningen (om du ikke bruker en som er gratis. f.eks. WooCommerse) og utgifter til emballasje og så videre. Du trenger å sette opp et budsjett.
  5. 5. Du kan registrere et enkeltprsonforetak (ENK).
Ellers er her noen gode lenker du bør ta en titt på før du setter i gang:
Har du flere spørsmål etter å ha sett på dette, så bare skyt med flere spørsmål her. :)
 

josephine

New Member
tusen takk for svar :) da vet jeg i vært fall litt mer om hvordan jeg skal gå fram driver å leser en god del om det også og jeg ser det er mye å sette seg inn i men er jo også veldig spennende :) skal sjekke ut linkene du sendte jeg takk :D
 

josephine

New Member
noen her inne som har eller har hatt sponsor til nettbutikken da ? :)
og i så fall hvordan gikk dere fram og slikt ?
er sikkert litt dumt spørsmål men men
 

Stoppet

Banned
Kanskje du ikke har spurt det aller viktigste spørsmålet. "Hvordan skal jeg få kunder?"
Uten kunder er det ikke noe vits i å ha en butikk.

Ja det er en viktig ting som inngår i en god og utarbeidet forretningsmodell. Ikke alle som tenker over dette før det er for seint. Særdeles viktig arbeide før man i det hele tatt får i gang med nettbutikk eller annen forretnigsdrift for den saks skyld.
 

I_ndex

Member
Undersøk markedet og dine potensielle konkurrenter, finn ut hva du skal selge, hvordan du kan differensiere deg fra dine konkurrenter.

Anbefaler deg å skrive en forretningsplan slik at du har noe konkret å jobbe etter, bare ved å skrive en plan kan du oppdage svakheter og utfordringer. I tillegg burde du ha en markedsplan som beskriver markedet, konkurrenter og hva du ønsker å oppnå. Prioriter en SWOT-analyse for å kunne kartlegge interne- og eksterne forhold.
 
Topp