Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppstart bedrift og nettbutikk

VisionVibe

New Member
NÅ er jeg spent! For min erfaring fra forum tidligere omhandler alt for mange kokker og alt for masse søl. Mennesker med mange forskjellige meninger og mange forskjellige påstander. Greit nok! Jeg søker hvertfall etter noen som faktisk kan om dette, og ikke etter noen med kun antydninger og spekulasjoner. Så er det hvertfall sagt. Men uansett, har du trua på at det du sier hjelper meg på veien, så er det selvfølgelig gull verdt! Så takk på forhånd!

Det jeg trenger hjelp til er OPPSTART AV BEDRIFT, herunder nettbutikk. Jeg har null erfaring, og aner ikke hvor jeg skal starte. Det eneste jeg har er en knakanes god ide, men hverken eget firma eller grossist. Jeg har søkt mye på nett og sett mye forskjellig. Aksjeselskap, Holdingsselskap som morsselskap for datterselskap, delt ansvar og diverse gresk. Så Revisor? Det hørtes dyrt ut for vår oppstart. Så, om du sitter med noen anbefalinger, kontakt meg gjerne. Casen er som følger:

1. Vi er 2 kompisser med en svær firmaide. Primært for nett, men ambisjoner om butikk etterhvert.
2. Vi har ikke 30.000 i egenkapital. Så hvilken selskapsform? Delt ansvar en fordel?
3. Vi har en visjon om å tjene grovt, men det første året vil det ikke være å leve av.
4. Så, når det kommer til nettside. How? Så billig og bra som mulig.
5. Varer, hvor finner jeg billige varer med kvalitet? Eventuelt fabrikk? Kan avsløre såppas at det omhandler klær. Så slike ting som slips, skjorter og sko.
 

birdie

New Member
Det første som slår meg er at du verken har kompetanse/erfaring eller penger. Da møter du helt andre utfordringer enn de du så fint har nummerert.

Her har du noen punkter du kan se på:

1. Skaff penger nok til å kjøpe den kompetansen du mangler. Være seg å lage nettbuikk, kjøpe stort nok varelager, markedsføring, SEO etc.
2. Sjekk markedet og finn en nisje som du har interesse og kompetanse på. Finn leverandører. Sjekk konkurransen. Kjøp vareprøver. Finn transportør. Finn lager/kontor. Lag kalkyler/budsjett.
3. Start Aksjeselskap. Siden dere er 2 kompiser er det ekstra viktig med en detaljert aksjonæravtale, få hjelp av en advokat eller revisor til å utforme denne.
4. Finn firma til å lage nettbutikken eller gå for en ferdigløsning alla Mystore/24nettbutikk. Billig er sjelden det samme som kvalitet.
5. Finn firma eller frilanser til å hjelpe med markedsføring og SEO.
6. Sørg alltid for å ha litt ekstra bufferkapital. Ting tar ofte lenger tid og koster mer enn man først trodde.

Lag deg en ganske detaljert fremdriftsplan for prosjektet. Ikke for å være negativ, men de fleste ideer stopper på punkt 1 eller 2. Da er det lite poeng i å ha brukt penger på å starte firma.

Lykke til!
 

VisionVibe

New Member
Tusen takk for konstruktivt og godt svar! Skjønner helt klart essensen i det med at man burde hatt mer penger når man skal satse stort. Men vi starter som sagt på OMTRENT null. Det vil si, vi har alltids noen lapper å spytte inn, men ønsker minimale utgifter, og en eskalerende utvikling etterhvert. Starte i de små og jobbe knallhardt. Vi har vært heldig når det gjelder lokaler, så der har vi både stort varelager og kontor gratis. Ellers gode tips i forhold til akseselskap, markedsføringen osv. Har også tenkt på dette, så godt å få det bekreftet at det kan være lurt. Tenker bare å gjøre alt vi kan selv i første omgang, ettersom jeg har noe erfaring med SEO og nettrafikk fra før. Nettsiden og tenker jeg å lage selv, men har bare ikke vært borti løsninger med nettsalg før, så det setter jeg meg inn i. Virker som du har peiling på dette! Så jeg må komme med et dumt spørsmål når det gjelder "finn leverandører". Hvor kan jeg finne leverandører?" Jeg tenker da i utgangspunkt innen klær/mote, spesialisert slips/sløyfer, slipsdetaljer og lignende. Mulig du er innen annen bransje, men essensen er, hvordan finner jeg en leverandør? Unntatt å søke "leverandør hong kong" i google.
 

JesperCUR

New Member
AliBaba er ett fint sted å starte om du skal finne leverandører som skal lage slips/sløyfer osv etter ditt ønske. Jeg har en leverandør i Pakistan som lager det jeg designer.
 

KIA

Medlem
Har dårlig erfaring med Alibaba. Jeg advarer deg mot Alibaba. Det fins mange svindlere der. Aldri betal med Cash transfer. Bruk sikre betalings-løsninger som gir mulighet å kreve penger tilbake.
 

KIA

Medlem
Aliexpress og Alibaba er det samme selskap med samme retningslinjer. ikke anbefaler heller Aliexpress.
 

JesperCUR

New Member
Det er bare å være litt våken og se at business profilene har eksistert en stund og har masse gode feedbacks. Jeg har aldri opplevd noe negativt med Alibaba eller Aliexpress.
 
Aldrig upplevt problem med aliexpress, du har ju garanti där. Får du inte varorna så får du pengarna tillbaka av alibaba group. Beställde varor där i veckan, kl 22.00 i Onsdags plockade varorna upp av DHL. Levererad på dörren i Bodö Fredag Kl 15,20. inte illa, där ligger Norska posten i lä :D Ska tilläggas att frakten givetvis var gratis. Alltid gratis frakt från Aliexpress men du får inte DHL frakt gratis, men många erbjuder det om man exempelvis handlar för över en viss summa, brukar vara 150-200 dollar.
 

KIA

Medlem
kanskje du skal prøve å skrive litt mer norsk enn svensk:) Tror her er et norsk webforum;)
Jeg kan ikke forklare nok om dette. Alle "Gold suppliers" på Alibaba betaler dyrt gold status meldlemskap til Alibaba. Hvis du får noen problem med en selger, er du som taper, fordi Alibaba står ikke nøytralt i slik "Dispute"-saker. Tro ikke på all "Status" og "medaljene" som står på deres sider. De kan kjøpes veldig lett i Kina:confused:
 

mra

Active Member
For at være djevelens advokat en liten stund: En ide alene er verdiløs, det er den brutale sannheten. Som investor ville jeg hundrede ganger hellere putte penger i en middels ide drevet frem av personer med gjennomføringsevne, enn en fantastisk ide drevet frem av personer uten erfaring og kunnskap. Du har en ide, men ikke penger, ikke kunnskap og ikke erfaring. Du får veldig vanskelig ved å få noen til å spytte penger i et prosjekt med disse forutsetninger. Jeg vet det høres brutalt ut, men slik er det nå en gang. Mitt forslag er å legge ideen på hyllen et halvt års tid. Ta deg et par ekstra jobber og jobb kveld/natt og alle helger, da bør du fint klare å legge deg opp ihvertfall 60.000kr. Da har du litt å starte for, og sjansen for at bedriften overlever er veldig mye større.
 
kanskje du skal prøve å skrive litt mer norsk enn svensk:) Tror her er et norsk webforum;)
Jeg kan ikke forklare nok om dette. Alle "Gold suppliers" på Alibaba betaler dyrt gold status meldlemskap til Alibaba. Hvis du får noen problem med en selger, er du som taper, fordi Alibaba står ikke nøytralt i slik "Dispute"-saker. Tro ikke på all "Status" og "medaljene" som står på deres sider. De kan kjøpes veldig lett i Kina:confused:

Jag ser att norska funkar bra på svenska forum, jag tror nog att svenska funkar bra på norska forum, jag tror inte ni är så insnöade att ni inte klarar av att hantera flera språk, är rätt naturligt att man hoppar mellan flera språk. Jag skriver på svenska eftersom jag behärskar det bättre än norska.
 
Topp