Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oprette NUF og dele det NUF'et fordelt på 2 holdingselskap etterpå - hjelp

risingtide

New Member
Hei skal opprette ett NUF, det skal opprettes nå på 2 personer. Vi ønsker innen kort tid og oppprette ver sitt holdingselskap som skal eie dette NUF'et, spørsmålet mitt er hvordan er det med skatt o.l er det andre ulemper ved at vi oppretter NUF først for deretter å gå over til holdingselskap for å holde dette NUF'et ?
 

hansson

Langveisfarende
Holdingselskapene bør startes først, og så bør disse to selskapene starte det felles driftsselskapet. Å vente blir ekstraarbeid med å overføre aksjene fra dere personlig til selskapene, og i verste fall påløper en skattbar gevinst. Anbefaler dere å starte AS hvis dere ikke har en spesiell grunn til å starte NUF, dvs. at dere faktisk skal starte en norsk filial av et utenlandsk selskap. Har selv vært gjennom en lang og vanskelig prosess med et NUF som vokste og som vi ville gjøre om til AS. Det var langt mer komplekst enn noen forestilte seg, og kosta ikke rent lite å få til.
 

risingtide

New Member
Hei, tusen takk for svar! Først å fremst så blir det da altså totalt 90 000kr som vi må
Ut med fra getgo , dette er ikke så aktuelt mtp innvestering i varer drift etc Nå i oppstart. Grunne til NUF er bare mtp på ansette i eget firma å samme rettigheter som as, men tanken er at dette skal overføres til as innen dette året engang. Samme med holdingselskap. Men det blir bare litt stramt å gjør det nå med engang. Å vi tenkte også på å opprette NUF som holding av as/NUF x2 , spørsmålet var vell egentlig om dette kunne gjøres uten store gebyrer og skatt. Og hva de tenker på med skatte av gevinst , det vill jo ikke være noe gevinst i år , regnes varelager også som gevinst ? Ble litt usikker nå som du skrev at det var såpass mye arbeid å overføre fra NUF til AS, hadde inntrykk av at dette skulle gå rimelig knirkefritt. Er det gjerne verre ved flere års drift ?
 

hansson

Langveisfarende
Pengene dere bruker til å starte holdingselskaper/driftsselskap kan jo brukes i sin helhet til å kjøpe varer for, så her skjønner jeg ikke tankegangen. Det koster ikke mer enn kr 5666 i rene utgifter til staten for å starte et AS (Starte-AS.no tar i tillegg kr 1988,- for å registrere firmaet, hvis dere ønsker å bruke denne tjenesten). Det er som sagt bare ekstraarbeid å gå via NUF nå. Helt hull i hodet, for å si det enkelt. Og ja, det er mye mer komplisert etter et par år.

Skatt av evt. gevinst gjelder skatten du som privatperson må betale hvis du selger aksjer som har hatt en verdiøkning fra du kjøpte de til du selger de til et annet firma (ditt eget holdingselskap, f.eks.). Det er ikke lov å selge til innkjøpspris hvis det i mellomtida er blitt drift i firmaet og penger har begynt å tikke inn. Da må dere få en verdivurdering fra en revisor, og dette koster jo penger, og ofte er det en treg prosess med usikkert utfall (vurderer revisor selskapet mer eller mindre verdt enn dere selv gjør?). Dessuten blir det mye ekstra bokføring for å få omgjort NUF-ene til AS, noe som koster penger. Titusenlappene ryker fort, så det er nok lite å spare på å velge NUF ved oppstart av en slik struktur som dette. Se forøvrig www.holdingselskap.no for mer info.
 

risingtide

New Member
Pengene dere bruker til å starte holdingselskaper/driftsselskap kan jo brukes i sin helhet til å kjøpe varer for, så her skjønner jeg ikke tankegangen. Det koster ikke mer enn kr 5666 i rene utgifter til staten for å starte et AS (Starte-AS.no tar i tillegg kr 1988,- for å registrere firmaet, hvis dere ønsker å bruke denne tjenesten). Det er som sagt bare ekstraarbeid å gå via NUF nå. Helt hull i hodet, for å si det enkelt. Og ja, det er mye mer komplisert etter et par år.

Skatt av evt. gevinst gjelder skatten du som privatperson må betale hvis du selger aksjer som har hatt en verdiøkning fra du kjøpte de til du selger de til et annet firma (ditt eget holdingselskap, f.eks.). Det er ikke lov å selge til innkjøpspris hvis det i mellomtida er blitt drift i firmaet og penger har begynt å tikke inn. Da må dere få en verdivurdering fra en revisor, og dette koster jo penger, og ofte er det en treg prosess med usikkert utfall (vurderer revisor selskapet mer eller mindre verdt enn dere selv gjør?). Dessuten blir det mye ekstra bokføring for å få omgjort NUF-ene til AS, noe som koster penger. Titusenlappene ryker fort, så det er nok lite å spare på å velge NUF ved oppstart av en slik struktur som dette. Se forøvrig www.holdingselskap.no for mer info.


Tusen takk for svar.
Men la oss si at vi oppretter et NUF å har ingen planer om å endre dette til et AS, kun opprette to separate holding selskaper, da vill vi jo unngå alt det slitet med å endre NUF til as samt at så lenge dette eies av 2 holding AS selskap i fremtiden så vill vell egentlig det ikke ha noe å si at det faktisk er ett NUF og ikke AS ?
Altså hva er minuset med å bare la firmaet være ett NUF i uendelig tid - kontra AS? så lenge det blir eid av AS igjen.

Jeg beklager virkelig viss jeg formulerer meg unøyaktig , jeg prøver så godt jeg kan, men det er muligens ikke godt nokk. Men det som er tilfelle slik du nevnte å starte 3x as med en gang, er for det første at kapitalen ikke er der, for som du sier så må du ha 5666kr + eventuelt 1988,- men i tilegg til dette så må du vell ha 30 000,- på konto i vert AS vi igjen kunne brukt til varer, men tingen er den at kapitalen er ikke så stor for øyeblikket. Men viss det er noen vei utenom disse 30 000 pr as på konto jeg har missforstått så er saken en helt annen.
 

mra

Active Member
Holdingselskapene bør startes først, og så bør disse to selskapene starte det felles driftsselskapet. Å vente blir ekstraarbeid med å overføre aksjene fra dere personlig til selskapene, og i verste fall påløper en skattbar gevinst.

Må bare si meg hjertens enig i dette. Har gjort samme feilen selv og det å gjøre et NUF om til et AS er fryktelig mye jobb og koster ganske mye. Jeg tror vi bruke nærmere 6 måneder på prosessen og flere titalls tusen kroner i juridisk assistanse.
 

Johan

Medlem
Nuf er en avdeling av et utenlandsk selskap. Holdingselskapet må da eie det utenlandske selskapet. Om det er spesielt hensiktsmessig vet jeg ikke. Her må det sikkert skattejurister til for å vurdere fornuften i det.

Pengene dere bruker på aksjekapital i et holding AS kan delvis eller i sin helhet benyttes som aksjekapital i driftselskapet. Da bruker dere kr 30.000 hver i aksjekapital.

Spørs om jeg ikke ville tenkt anderledes. La holdingselskapene være nuf og driftselskapet AS. Da må dere ut med det det koster å etablere 2 nuf. Dere kan låne penger inn til nuf som igjen benyttes til å etablere AS. Husk en ting, det påløper årlige kostnader ved å ha et nuf. I uk er det i underkant av 3.000 pr år
 
Topp