Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ordet "Gratis"

Kaudervelsk

Medlem
Selger litt over internett og så en tråd her inne om at det kanskje kunne lønne seg å gi bort ting gratis , for å booste salget og tenkte jeg skulle prøve dette .

MEN

Kom plutselig på at jeg muligens har lest et eller annet om at det knyttes ganske strenge betingelser vedr bruken av ordet "gratis" i markedsføringsøymed , så det jeg lurer på er om hvorvidt dette bare er noe jeg har drømt eller om det er slik at det er ganske strengt , når man kan og når man ikke kan markedsføre noe som gratis ?
?
 

Kassimaja

Geocacher
All markedsføring må være sannferdig. Skriver du at noe er gratis må det være gratis og ikke følge med andre krav. Du kan f.eks ikkesi at noe er gratis, men "glemme" å si at du vil motta en sms som koster 10 kr. eller at frakten på 100 må du betale.
 

Kaudervelsk

Medlem
Tenkte på å sende med et produkt , uten noen ekstrakostnad , men de må jo legge en bestilling for å få det gratis produktet og er det da egentlig gratis ?
Kan man gjøre dette?

Markedsføringsteksten blir noe sånt som dette :

"Gratis kaker på alle bestillinger denne måneden !"

Hvis de feks bestiller andre varer som totalt koster 10 kroner , må de betale 10 kroner totalt .
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Du kan nok ikke kalle det "gratis", men du kan kalle det "Gratis ved bestilling av ..." eller "Alle som bestiller xxx får med xxx gratis sammen med varene"
 

Jan W.

Medlem
Generelt blir vel ordet "gratis" forbundet med onde bakmenn i internet øyemed. Antar at dette kan ha noe med reklame i form av epost. Som regel er ikke noe gratis, selv om det i første øyekast kan se slik ut.

Hvorfor ikke dra i gang en liten konkurranse da? Premier i form av sannferdige produkter, gjerne relevant i forhold til "produktene dine".
Har selv gode erfaringer når det gjelder (u)offisielle konkurranser, så lenge man publiserer litt stoff rundt premieoverlevering -gjerne et vinnernavn også.

Men en plan rundt det hele er viktig å ha uansett ;)
 

Kaudervelsk

Medlem
Hei og takk for tips .

Mulig jeg forandrer ordlyden litt .
Konkurranser høres også interessant ut :) , men siden det høres ut som at det kan bli mer administrasjon med det enn å bare gi ut noen gratis produkter , venter jeg kanskje litt med det .

ps. at ekstraproduktet er gratis er ikke noe tull altså ;) , jeg tror på langvarige kunderelasjoner jeg , men skjønner litt skepsisen til når noen påstår at noe er gratis :) .
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jeg ville i størst mulig grad unngått ordet gratis når du markedsfører deg på nett.
Avslag, rabatt, tilbud eller f.eks. fri gaveinnpakning virker mye bedre, da kunde allerede assosierer ordene med noe som ikke er gratis, men som er "et godt tilbud".
I tillegg forventer de som aøker på ordet gratis å finne noe gratis, de er ikke intressert i å betale noe, så du luker også ut disse ved å unngå ordet.
 

testdriver

Ha det bra..
Såkalt medgift har vel nettopp blitt lov, så dette har du lov til. Men som nevnt må du være tydelig på at det krever bestilling.
 

Ståle

Medlem
Se over reklamen som du får fra elkjøp/siba/expert etc.. De har ofte slike tilbud, og vet vel hvordan man skal markedsføre. :)

De fleste av de legger også ut reklamen online. :)
 
Topp