Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Outsourcing av arbeid

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Noen som har noe god erfaring med outsourcing i billigland som india, latvia osv?

Problemstillingen jeg har kommet over er at de billige studentene fra billigland hverken har peiling, arbeidsmoral eller god engelsk. Men billig er dem.

Derimot de med peiling, de har vært såpass mye rundt på nettet at dem vet dem er verdifulle, så mange av de jeg har kommet over har jammen meg høyere priser enn nordmenn.

Jeg hører så mye positivt om outsourcing i mediene, men hvor i all verden finner man så disse bra folkene?
 

retrokai

Medlem
Vi sender tegningsunderlag til Manilla ( tror jeg det er ). ( CAD - Teknisk og byggtegninger ). 1/3 av norske priser , også bruker de kortere tid. En annen fordel er , p.g.a. tidssone, mulig å sende det på ettermiddagen så er det klart morningen etter!
 

sta

Medlem
Jeg har jobbet med outsourcing av programmerere i et par år nå og har veldig blannet erfaring. Fra det ekstremt billige og fullstendig ubrukelige til høyt kvalifiserte folk som leverer deretter, men naturligvis til en helt annen pris.

Vi har etterhvert endt opp med et firma i Bulgaria der vi nå har 5 mann fast ansatt. I tillegg har vi en norsk programmerer sittende her på kontoret i Norge, som tar seg av prosjektledelse og kommunikasjon med teamet i Bulgaria.

Løsningen vi har kommet frem til fungerer veldig bra for vårt vedkommende, og vi får vårt behov dekket for rundt 30-40% av prisen for tilsvarende folk i Norge.

Jeg kan gjerne formidle kontakt til dette firmaet hvis det skulle ha noens interesse.
 
LINK SLETTET... Der lærer du om outsourcing til Filipinene, og de har visstnok generelt veldig høy arbeidsmoral, og det er mye konkurranse = De er flinke.

Er medlem der selv ,men har ikke begynt å outsource mye enda.
 
Sist redigert av en moderator:

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

En partner av oss har benyttet utviklere i Polen med godt resultat. Han satte da igjen med prosjektledelse og planlegging, mens gutta i Polen gjorde hele utviklingen basert på skisser fra han og kunden. Timesprisen for utviklingen var ca 1/3 av den prisen vi har her hjemme.

Tidligere har vi hatt en co-location kunde som benyttet drift fra USA på linux server. Han var også fornøyd med jobben som ble gjort. Han valgte USA pga sråk og arbeidstid. Det finnes vel mange som gjøre den samme jobben i Asia, men da kan man støte på mer problemer med språket.

En venn av meg jobbet for et firma som laget windows programmer. De hadde på den tiden han jobbet der 4 ansatte i Norge (daglig leder, prosjekt leder, kundeservice og salg) mens de hadde 10-12 mann i Ukraina som gjorde utviklingen. I tillegg brukte dem en grafiker fra Russland.

Så de tre største tilfellene jeg har vært borti av drift og outsourcing har fungert godt.

--
Håvard Wilhelmsen
nordkappnett.no
 
U

Uregistrert

Guest
Har veldig gode erfaringer med kinesiske designere. Betaler ca 10% av hva det ville kostet i Norge, og får da virkelig proffe folk med masse erfaring.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Til antimygg.no/zap brukte jeg en fra Bangladesh - jeg ble fornøyd med resultatet.
Jeg skal nå prøve det samme igjen:
* musikk
* nytt flash-spill
* facebook app

Fikk jo en god tips fra deg angående en annen side, men antimygg.no/zap var via rentacoder.com
 

quicktech

Medlem
Jeg kjenner meg veldig igjen i problemstillingen med å finne en god kombinasjon av kvalitet, pålitelighet og kostnadseffektivitet. I mange tilfeller mangler hvertfall 1 av de 3 avgjørende faktorene. Outsourcing er vel og bra, men det er mange selskaper som rynker på nesen når de hører på det, enten fordi de føler det er "skummelt" å jobbe med folk på andre siden av jorda eller at de har hatt dårlige erfaringer hvor de ikke har fått det de har bedt om eller blitt regelrett lurt.

Jeg styrte rundt i ca 1 år jeg før jeg hadde funnet en samarbeidspartner som virkelig funket. Jeg var drittlei av å sløse tid og penger og hadde lyst til å gi opp og heller ansette i Norge. Men så til slutt fant jeg en samarbeidspartner som riktig nok ikke var blandt de billigste, men definitivt billig nok til at jeg var fornøyd. Og de leverer. Nå har jeg bygget opp et eget konsept rundt erfaringene jeg har gjort meg i det året jeg lette etter samarbeidspartner og i tiden etterpå når vi har jobbet med rutiner, rapportering, kultur osv.

Jeg tilbyr egne konsulenttjenester nettopp for denne problemstillingen "hvordan få outsourcing til å funke" der leveransene i stor grad består i gi råd om hva slags rutiner man bør ha, hvordan kommunisere effektivt, hvordan måle effektivitet, osv.

Det i seg selv har faktisk for meg vist seg å være en hyggelig forretning i tillegg til de ordinære utviklingstjenestene og jeg anbefaler andre som har hatt suksess med outsourcing å prøve dette som et eget konsulent felt.
 
Sist redigert:

Auzom

New Member
Elance | Hire experts to do your work: outsource to companies, consultants and freelance professionals. - søk etter virtual assistant, personal assistant, executive assistant. Se på klient feedback.

Brickwork India - Outsourcing av alt som er business relatert, litt dyrere enn vanlige VA.

www.Getfriday.com - Virtual assistants rett og slett. Litt dyrere enn hvis du leter på elance - kan få like bra kompetanse og billigere på elance. Men getfriday jobber i teams som gjør at de leverer fortere og av kvalitet. Getfriday tar seg av business og personlige ting.

Indiske outsourcing bedrifter som er internasjonale er rett og slett skit billige.
 

RipZ

Medlem
Kom du frem til noe spennende Kenneth?

Mitt firma driver i skrivende stund og søker etter dyktige folk i utlandet. Vi ønsker ikke å benytte oss av prosjektengansjement og søker dermed faste ansatte. Vi ser for oss at vi oppretter et kontor i et lavkostland og ansetter mellom 5 - 8 personer (utviklere, designere og support).

I første omgang har vi tenkt på land som Latvia og Estland siden de ligger i rimelig avstand fra Norge slik at daglig leder kan pendle i oppstartsfasen. Problemet er selvfølgelig hvor man skal begynne å lete. Vi er avhengige av dyktige folk som samtidig kommuniserer godt på engelsk.

Ser at sta nevnte å gå gjennom et firma. Hvordan fungerer det? Er det å anbefale overfor det å starte eget kontor? Hvilken løsning brukte partneren deres kspoosh (ansatte selv eller gjennom firma)?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har nå bygget meg opp et lite team med designere og programmere som jeg bruker på alle mine arbeidsoppdrag. De har god forståelse av hva kvalitet er og rusher ikke arbeidet. De er langt ifra billig hvis man ønsker seg indisk standard, men de ligger også godt under norsk standard.

Jeg anbefaler USA, England, Argentina, Chile og andre sør-amerikanske land.
 
Topp