Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overdra MVA-registrering fra ENK til AS ved endring av selskapsform

ThomasT

Medlem
Er nok ikke noe enkel vei til dette, men MVA registreringen er en kjapp og grei sak vel..
Skal men gjøre om enk til AS er det mye mer jobb enn å starte ett nytt AS. Normalt gjør man dette fordi enk har mange år på seg, og vil gjerne ha etablerings året til å følge videre i AS et. Men det er mye fjas og mas.
 

nilsga

Medlem
Ja, selve registreringen er ikke så vanskelig, men det er pes i forhold til å måtte omsette for 50.000 på nytt for å få registrert seg mtp konfigurasjon av nettbutikkplatform, regnskap, innkjøp etc.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ref tittel, er dette mulig på noen måte? Vil gjerne endre fra ENK til AS, og hadde håpet å unngå å måtte gå gjemmom MVA-registrerings-mølla på nytt...

Jeg har gjort dette. Det var en helt enkel sak. Så vidt jeg husker sendte jeg sammen med stiftelsespapirene til Brreg en én-sides redegjørelse om at mitt ENK hadde omsatt for så og så mye de siste årene og at det nye ASet ville overta aktiviteten i ENKet slik at MVA-grensen på 50k utvilsomt ville bli overskredet i løpet av kort tid, så da burde ASet gis forhåndsregistrering i MVA-registeret. Tror det var ti setninger til sammen.

Jeg ringte skatteetaten først tror jeg at jeg husker, og det var de som foreslo at jeg skulle gjøre det på denne måten.
 

Steve Cash

Medlem
@nilsga: Det er faktisk bare én beløpsgrense på 50 000, når ny eier tar over igangværende virksomhet regnes en ikke som nystartet, i følge Skatteetatens skatteinformasjon nr 9 - 2012. Se artikkel i ramme på side 3, rød overskrift http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/Skatteinfo-9-2012.pdf. Les hele greia i sammenheng, og pass på at alle vilkårene oppfylles. Ta gjerne en telefon til skatteetaten også hvis du er i tvil. De biter ikke hvis en ikke prøver å lure dem.

En igangværende virksomhet som blir videreført i en ny bedrift regnes ikke som nystartet i denne sammenheng. Dette gjelder subjektskifter som videreføres ved overtakelse fra andre eller ved omorganisering (min utheving).
Dette må vel være som i din situasjon?
 
Sist redigert:
Topp