Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre data fra en mySql database til en annen

kongen

kongemedlem
Jeg hadde et enkelt program på en av mine pc'er før denne også sa go natt som kunne overføre data fra en mySql database til en annen mySql database. Programmet var så enkelt at jeg skrev inn brukernavnet, server og passord, og klikket på noen knapper så var alt ferdig og klart. Men jeg husker ikke hva programmet het?

Noen som vet om et superenkelt mySql program som klarer dette (ikke mySql Workbench)?
 

Deezire

Medlem
Det er i slike tilfeller at et lokalt shell i kombinasjon med SSH er genialt. Ved å bruke mysqldump(1), som er en del av mysql-client, så kan du ta en eksakt kopi av databasen med en simple "one liner". For å importere databasen igjen bruker du mysql(1) som er en del av mysql-server. Jeg er litt usikker, men tror brukeren din må ha tilgang til LOCK TABLES for at mysqldump skal fungere, men det er relativt normalt at den har. Legg merke til veien krokodilletegnene peker!

Kode:
mysqldump -u foo -p bar > bar.sql
mysql -u foo -p bar < bar.sql

For å flytte filen til en annen server kan du f.eks. bruke scp(1), som jeg foretrekker.

Kode:
scp bar.sql user@foo:~/bar.sql

Hvis du ikke har brukt et lokalt shell eller SSH før kan det hele virke veldig komplisert med en gang, men med en gang du fortstår mekanismene så gjør det at du får en utrolig mye bedre workflow. Som med alt annet er manpages alltid et fint sted å starte!
 
Topp