Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre penger - når ringer bjellene hos staten?

picxx

Well-Known Member
Men, samtidig tviler jeg på at en enkelt overføring på 10K alene fører til at du får spørsmål om den ;) Det er vel en del annet i det skapet også da....

Har hatt overføringer på godt over 10 ganger det beløpet uten at det har blitt spørsmål om noe skatt.
 

OffaH_

Medlem
Har du fått disse overførslene privat, eller til en firma konto? Hva er det som bare er tull?

Innlegget jeg siterte var bare synsing og tull. Personlig synes jeg det er en uting å komme med innlegg når man hverken har peiling eller erfaring med det som diskuteres.

Saken det gjelder er konsulentoppdrag mot utlandet. Dette har blitt betalt på min private konto gjennom mitt ENK. Saken er for forrige regnskapsår, og saken er ikke ferdigbehandlet av skatteetaten. De lever i troa at jeg skal betale moms for beløpet :D
 

Kassimaja

Geocacher
Innlegget jeg siterte var bare synsing og tull. Personlig synes jeg det er en uting å komme med innlegg når man hverken har peiling eller erfaring med det som diskuteres.

Saken det gjelder er konsulentoppdrag mot utlandet. Dette har blitt betalt på min private konto gjennom mitt ENK. Saken er for forrige regnskapsår, og saken er ikke ferdigbehandlet av skatteetaten. De lever i troa at jeg skal betale moms for beløpet :D

Du skal jo ikke kreve inn MVA i utlandet, så det kan de vell bare se langt etter
 

Msites Ltd

Livsnyter
Innlegget jeg siterte var bare synsing og tull. Personlig synes jeg det er en uting å komme med innlegg når man hverken har peiling eller erfaring med det som diskuteres.

Saken det gjelder er konsulentoppdrag mot utlandet. Dette har blitt betalt på min private konto gjennom mitt ENK. Saken er for forrige regnskapsår, og saken er ikke ferdigbehandlet av skatteetaten. De lever i troa at jeg skal betale moms for beløpet :D

Du er meget påståelig i dine kommentarer og påstander om andre personers erfaring!?!
Såvidt jeg vet kjenner ikke du meg og min bakgrunn så jeg kan vel være så vennlig å fortelle deg at jeg har masse erfaring med slike handler som her diskuteres....
Nå vet jeg ikke din alder, men jeg har drevet med business siden slutten av 80-tallet og ting forandrer seg hele tiden.... Så det kan vel hende dette har vært tilfelle før du fikk kunnskap om dette, og at jeg da ikke har oppdatert meg om dette... Et forum vil uansett være mye synsing, hvis ting hadde vært banket inn i stein ville det ikke vært mye å diskutere....
 

E-bud

Medlem
Jeg kan jo dele litt av mine erfarindger på dette feltet;

Skatteetaten krever at ALLE valutatransaksjoner inn og ut av landet registreres. Jeg har over de siste årene solgt unna en god del av i samlerobjekter i form at CD'er (bootlegs, samlerutagvet, etc) på Ebay. Disse har jeg fått betalt for via Paypal og overførte deretter pengene til min private bankkonto i Norge.
Tidligere i år fikk jeg en telefon fra skatteetaten om at navnet mitt var en gjenganger på valutalistene med med disse transaksjonene. De lurte dermed på hva dette var og om dette var evt. skattepliktig inntekt. Jeg forklarte hva dette gjaldt og at jeg kunne legge fram dokumentasjon på dette, via kvitteringer fra Ebay og evt. Paypal på at dette var prvate gjenstander som jeg hadde solgt. Dette godtok de og har ikke hørt noe fra de i etterkant. Men jeg kan bare si at de overvåker pengestrømmene både inn og ut av landet. Om jeg er offer for en stikkprøve eller at de av andre årsaker kom over mitt navn (At de har et system som gjør at bjellene ringer?) vet jeg ikke, men jeg tenkte at informasjonen er relevant for det dere diskuterer her.
 

Gomlers

Member
... og utifra min erfaring som bankansatt vet jeg at i hht. hvitvaskingsloven har banken rapporteringsplikt overfor økokrim og myndigheter om det mistenkes ulovlig innførsel / utførsel / hvitvasking av penger. Bankene har nemlig systemer som snapper opp slikt, og HER vil det iallefall "ringe i bjeller og lyse i røde lamper". Ved slike rapporteringer vil det som E-bud helt riktig sier, oppstå en kontroll fra ligningsmyndigheter, som helt sikkert kan resultere i en videre kontroll og opprigning fra skatteetaten :)
 

OffaH_

Medlem
Få med deg hele tråden hvis du skal komme med så sterke påstander som at dette er tull! Jeg skrev nemlig i posten etterpå at jeg ikke kunne stå 110% inne for denne informasjonen.

Herregud så hårsår. Selv om du sier du ikke kan stå inne for det 110%, så er det fortsatt tull. Og det blir ikke mindre tull av at du har drevet med business aldri så lenge.

Men jeg skal legge inn en mer vennlig tone neste gang. Det var ikke meningen å ødelegge dagen din. :rolleyes:
 
Topp