Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Panlegis - noen erfaringer?

stianweb

Medlem
Hei

Jeg ble oppringt av et nummer jeg ikke kjente igjen, fikk ikke tatt telefonen.

Det viste seg å være fra noe som kaldte seg:

Stron Malta Ltd

Videre googling ga da Panlegis, virker som de driver med noe salg i forhold til organisasjonsformer. NUF/LTD og mer.

Anyway svenske som snakket med meg var veldig unvikende når jeg begynte å spørre hva han ønsket med meg. Og nevnte hele tiden at ENK ga VELDig dårlige rettigheter.
Noe jeg prøvde å forklare at jeg var kalr over og at dette ikke var day time jobben min. Men noen jeg skulle prøve meg med på siden av hovedjobben.

Oppfattet han som veldig pågående etter å fortelle meg hvor dumme valg jeg hadde gjort.
Til slutt måtte jeg bryte igjenom og fortelle han at jeg ikke ønsket noe med han, noe jeg i grunn gjorde et par ganger. Når han aldri kom til saken.

Noen som har vært borti dette selskapet? Og er dette slik jeg må forvente meg når jeg har registrert ENK ?
 

Santo

Active Member
Hei

Og er dette slik jeg må forvente meg når jeg har registrert ENK ?

Har du registrert telefon, telefaks og/eller epost adresse i Brønnøysundregistreret ifm. enkeltpersonforetaket ditt?

Isåfall, fjern disse fra informasjonen om selskapet ditt så fort som mulig dersom du vil hindre mest mulig spam og henvendelser fra irriterende telefonselgere.
 

stianweb

Medlem
hyperion:

det har jeg gjort veit du. Tenkte jo i grunn det var kjekt og delvis påkrevd.
Men ser jo nå at du har et poeng, er vel ikke akkurat kunder som finner deg der :D hehe
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Samme om du skulle ønske å gå over til noen annen bedriftsform enn ENK, ligg langt unna Panlegis/stron, og for alt i verden ikke gi dem noe kredittkortnummer selv om de sier at de ikke skal trekke noe fra det før dere har en endelig avtale.

Googler du dem litt finner du kjapt ut at du bør ligge langt unna de folka der.

Og - om du faktisk skulle ønske å gå over til noen annen selskapsform enn ENK, så har i alle fall NUF som alternativ til AS gått litt ut på dato, siden det nå ser ut til å bli mye enklere for små AS'er, der man ihvertfall vil slippe revisjonsplikt, noe som har vært et av de viktigste argumentene for å bruke NUF-smutthullet som alternativ. Om det har blitt/blir lavere krav til egenkapital også vet jeg ikke, er det noen som har sett noe om det?

Man kan nok også anta at det er derfor veldig mange av disse "NUF-hjelperne", altså de som tilbyr seg å hjelpe med papirarbeidet i forbindelse med opprettelse/vedlikeholdelse av NUF og morselskapet, har trykka på litt ekstra i det siste, siden de ser at melkekua deres er døende. Tror jeg aldri har fått så mange slike "tilbud" i mailen.

Ellers - gjør som hyperion sier, og ligg altså i tillegg langt unna Panlegis/Stron! :)
 

zapotek

Medlem
Blir vel 30k i krav til aksjekapital for AS nå. I tillegg til revisjonsfritak. Lite vits å gå for NUF da.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nå fant jeg det selvsagt:

30000 i aksjekapital | Regnskapsguiden.com

og på Forenkling og moderinsering av aksjeloven - regjeringen.no finner man et stykke nedi der dette

1.3 Aksjelovens kapitalregler

Aksjelovens kapitalregler gjelder reglene i aksjeloven om tilførsel av kapital til selskapet, opprettholdelse av kapitalen og kapitalavgang fra selskapet. Det foreslås til dels vesentlige endringer i disse reglene. Forslagene vil bety at reglene blir smidigere, og gir selskapene større frihet til å tilpasse selskapskapitalen til det reelle kapitalbehovet. Forslagene innebærer en tilpassing av de norske kapitalreglene til tilsvarende regler i de øvrige nordiske landene og innen EU. De foreslåtte reglene vil gjøre den norske aksjeselskapsformen mer attraktiv i konkurransen med utenlandsk aksjelovgivning, og kan derfor bidra til å motvirke at norske næringsdrivende velger å organisere virksomheten som et utenlandsk selskap ("NUF").

Det foreslås at det lovbestemte kravet til minste aksjekapital reduseres fra 100 000 kroner til 30 000 kroner. Sett i sammenheng med forslaget om at stiftelseskostnadene kan belastes aksjekapitalen, vil dette bety en vesentlig reduksjon av kostnadene ved å stifte et aksjeselskap. Det gjeldende kravet på 100 000 kroner er høyere enn minstekravet i de øvrige nordiske landene og de sentrale landene innen EU. Ved å senke minstekravet til 30 000 kroner kommer minstekravet ned på et nivå som kan sammenlignes med og dels ligger under minstekravene i andre land av betydning.

Men det ser ikke ut til å skje før i årsskiftet 11/12 :/ Jaja, klarer meg vel med ENK'et mitt til da
 

Looney

New Member
Panlegis = Stron Malta Ltd

HINT......!

Panlegis = Stron Malta Ltd

Dette er samme selskap "byttet navn" overførte alle sine kunder for en tid tilbake.

Av erfaring hold dere unna dette selskapet, men velg gjerne ett NUF.
NUF er billigst, og har masse fordeler i de fleste bransjer.
La gjerne NUF er en norsk avdeling av ett eks. Ltd selskap la gjerne Ltd. selskapet eies av ett holding selskap. Gir deg som eier større trygghet og frihet på mange områder :-D
 

picxx

Well-Known Member
Hvilke fordeler har et NUF i forhold til et A/S??
 
Etter nyttår vil trolig aksjekapitalen gå ned til 30.000. Det har nå vært jobbet med dette i et år, og planen som ble lagt i januar i fjor har vært holdt til nå. Så om man kan vil jeg anbefale å vente fremfor å registrere NUF nå.

De nye reglene som er forslått gjør at man kun trenger 30.000 disse kan også brukes til å betale for registrering i Brreg og man vil ikke trenge å få revisor til å godkjenne at pengene er på konto dette kan banken gjøre for deg.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du slipper jo innskudd i det hele tatt, på sett og vis er jo det en fordel, selv om den er fint liten nå etter at dette ble/blir kuttet til 30k for as.

Ellers er det jo masse ulemper med nuf, fordi det har blitt så mye misbrukt til svindel og snusk, så du kan f.ex ikke regne med å få kreditt hos andre firmaer, e.l. Dessuten blir det mye dyrere i lengden, siden du langt på vei er avhengig av å bruke hjelp i forbindelse med moderselskapet i utlandet.

Det er rett og slett egentlig ingen grunner lenger til å velge nuf for firmaer som reelt er basert i norge, med mindre man skal bedrive lyssky virksomhet, og derfor må man igjen regne med enda strengere betingelser fra alle man handler med, og sikkert mer sjekk fra myndighetene. Jeg kommer f.ex. til å kreve store forskudd (100% av estimert kostnad) før jeg begynner å jobbe fra eventuelle NUF'er jeg får som nye kunder.

Så NUF som alternativ til as er nok utdøende, og på vei tilbake til den bruken det egentlig var tiltenkt.
 
Vil også anbefale AS med mindre det er noe "suspekt" internettbasert man skal drive med. De 100k man p.t. må legge i vil jo uansett være disponible på firmakontoen etterpå, og hvis man ikke har råd til å legge ut 100k bør man holde seg til ENK frem til man får råd. :)
 
Topp