Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Php vs asp.net

sws

Medlem
Hva er dine erfaringer med disse to språkene, og hva fungerer best for deg?
Hva er pros/cons?

Vet at alt med Micro$oft koster penger. Men det vil jo sjelden ha stor innvirkning på et prosjekt.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Dersom du ikke skal eie server og trenger å eie lisensene selv, så er det vel egentlig det samme hva man velger. Jeg har ingen erfaring med asp.net, men jeg vil tro at det ikke er så langt unna PHP. Hosting på Windows framfor *nix plattform ligger nok ca på samme prisnivået.
 
Hei.,
jeg har mye erfaring med php. Det er et språk som er enkelt å komme i gang med, og det finnes tonnevis av god informasjon. Minuset med php er vel sikkerheten, når har ikke jeg jobbet så mye med asp.net, så vet ikke hvordan det er der. Php kan så klart gjøres sikkert, men det krever en del jobb.

Det som er med asp.net er at du kan bruke c++, c#, visual basic og andre i bakgrunnen. Så det første du må gjøre er å lære et av de. Minuset her er lisensene.

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for python og brukt et rammevært. Django, turbogears eller zope. Vet det ikke var det du spurte etter, men ville gi deg et tips.

Stein Ove
 

quicktech

Medlem
.net baserte språk er kompilert kildekode, mens php er åpen tekst. Det i seg selv gjør det potensielle skadeomfanget ved et evt angrep mye værre. Se for deg at noen klarer å bryte seg inn i wwwroot eller htdocs mappen og laste ned alt der. Dersom siden er php vil det i praksis bety at kildekoden er stjelt, mens ved . Net for eksempel er det bare å endre littegrann og rekompilere siden så er det stjålne materialet nytteløst.
 

Imbera

Medlem
ASP.NET utvikling kan fint gjøres helt gratis. Visual Studio Express (mer enn nok funksjonalitet for de aller fleste) kan lastes ned via Microsoft sine nettsider. Du finner også en Express utgave av MS Sql Server (4 gb data) eller du kan jo f.eks bruke MySql.
Hosting er omtrentlig like dyrt om du skal ha litt kontroll selv. I dag får du egne virituelle servere for noen hundrelapper i mnd. Det kan det være verdt.

Både ASP.NET og PHP kompileres av webserveren og spytter ut ren HTML. Sikkerheten er som regel svak i selve webserver/server, eller koden som er skrevet av utvikleren. (som regel det siste) Og her er det ikke selve programmeringsspråket i seg selv som er problemet. De vanligste bristene er som regel SQL injection (som skrevet over) og det må håndteres enten du har Javaservlets, PHP, ASP, ASP.NET eller andre språk som håndterer data fra URL til base.

PHP har ingen funksjon annet enn for web. Lærer du deg ASP.NET (vb eller c#) er veien kort til f.eks mobilutvikling, desktoputvikling og videre silverlight..

Lykke til.
 
Topp