Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Plagiat av innhold på nettside

Hei.

Lurer på hva man kan gjøre når mengde av innhold er kopiert/plagiert fra ens nettside og benyttet på en annen nettside innenfor samme bransje.

Syns det er rett og slett forkastelig når man finner ut av at 8 mnds (mye) arbeid resulterer i at en eller annen uten sanns eller samling bare går inn på en nettside og regelrett kopierer både tekst og bilder for å bruke på sin egen nettside.
Omtrent hele nettsiden er bygget opp fra innhold fra min nettside.

I tillegg er ikoner/bilder tilnærmet identisk.
Det vil si at det har samme filnavn og er i samme størrelse.

Når det gjelder tekst har jeg forfattet denne selv og tilogmed oversatt noe fra engelsk (noe av teksten vil da naturligvis være unik)

Jeg vil ikke legge ut informasjon hvilke nettsider det gjelder, da jeg verken vil henge ut meg eller andre.

Det jeg lurer på er hva man kan gjøre for å få dette fjernet. Det er svært lite informasjon på nettsiden som forteller hvem som eier denne, da siden er drevet under en gratis bloggetjeneste. (altså ikke eget domene)
Å få kontakt med denne personen ser relativt vanskelig ut.

PS. Jeg har informasjon på siden som leder til en affiliate-ID hos en kjent aktør.
(kan denne benyttes?)
 
Jeg vil presisere at det ikke er redaksjonelt innhold det er snakk om.. (nicket mitt pekte kanskje inn på noe annet)

Men nettsiden kan like gjerne handle om reiser. (anbefalinger etc)
 
Spiller ingen rolle så lenge teksten åpenbart er "klipp\lim", har du forfattet en tekst så går det under åndverksloven på lik linje som om du har forfattet et script.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hadde nettopp en slik sak selv. Jeg forfattet ganske enkelt en epost til den ansvarlige bak siden. Fikk mail tilbake med lov om bot og bedring. Føler vel at det eneste man kan gjøre er å følge med på konkurrerende sider innen samme sjanger.
 
Men når denne siden er laget slik at den eneste informasjonen jeg har er en rekke Affiliate-ID til noen aktører.

Kan dette brukes for å få kontakt med eieren?
Her er det jo åpenbart at noen skal tjene penger på MITT innhold...

Ellers er nettsiden hans/hennes skrapet for kontaktinformasjon..
 
Eier av domenet står ansvarlig for det som ligger under det.
Opplys eier om hva som ligger der, henvis til din kopi av teksten og forklar at dette er et åpenbart brudd på åndverksloven.

Deretter blir det eier av domenet sin jobb og opplyse bruker, eventuellt fjerne teksten selv.
 

eplebiten

Medlem
Hvis det er oppgitt en e-postadresse på nettsiden, så sender du en e-post til denne hvor du krever at alt innhold som bryter opphavsretten skal fjernes. Husk på å ta skjermbilde av alt innhold som dette gjelder slik at du kan dokumentere at bruddet har forekommet. (Ta gjerne et skjermbilde hvor også rul vises slik at du også dokumenterer hvilket domene det gjelder og adressen til den spesifikke artikkelen.)

Hvis dette ikke fører frem så skal du kontakte bloggtjenestetilbyderen og gi de dokumentasjon på at du er den opprinnelige skribenten. Hvis det er snakk om en amerikansk bloggtjeneste, så sender du inn en DMCA (et dokument for akkurat dette området) med dokumentasjonen som et vedlegg. Hvis den andre parten er norsk, så kan man gå til rettslige skritt som for eksempel levere inn en anmeldelse for brudd på åndsverksloven. (Selv om sannsynligheten for at politiet henlegger saken ikke er så veldig lav.)

Den beste muligheten vil nok være å kontakte leverandøren av bloggtjenesten for å få fjernet innholdet ettersom de fleste av disse (og spesielt i USA) vil være interessert i fjerne opphavsrettsbeskyttet materiale.
 

kongen

kongemedlem
Hvis du har affiliate-ID så ta kontakt med affiliatenettverkene og forklar hvordan tyven stjeler provisjon fra deg.
 
Jeg spekulerer om jeg skal gjøre det.
Det er jo åpenbart at denne personen benytter innhold fra min side til egen vinning.
 

picxx

Well-Known Member
Har du forsøkt nærmest det mest innlysende, et whois søk på domenet, for å se hvem som er oppført der?
 
Litt vanskelig når nettsiden ligger under en blogge-tjeneste..

F.eks
nettside.wordpress.com
nettside.blogg.no

Disse er litt vanskelig å ta whois på siden de ligger sum subdomener...

Den eneste informasjonen jeg har er Aff.id til noen affiliatenettverk.
 

picxx

Well-Known Member
Ta kontakt med leverandør (blogg.no/wordpress.com etc.) og forklar dem problemet.
Vil tro at bloggen blir stengt rimelig kjapt.
 

kongen

kongemedlem
Jeg ville gått direkte til affiliatenettverket, eller enda bedre, til annonsøren. Annonsøren kan utelukke drittaffiliaten med ett enkelt klikk.
 
Topp